Criticism of the antiphilosophical didactic in the thinking of Paulo Freire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1794-7200/clj.2019.v16n1.5785

Keywords:

Banking education, problematizing education, didactics, pedagogy, philosophy

Abstract

This article presents the contrast between the concept of “banking” education and the concept of “problematizing” education proposed by Paulo Freire (1921-1997), focusing the analysis on the dialogic relationship between the educator and the student, space of communication that combines programmatic content with the context of learning, through reflection and action. Subject that constitutes one of the elements of Paulo Freire’s pedagogical system, called “knowledge in communion”, a component that conceives the teaching-learning process as a colloquium between the interlocutors, mediated by the world. This delimitation will allow to identify a concept of didactics detached from traditional education and, in contrast to the previous one, it is conceived in a permanent exercise of reinvention or rethinking according to the circumstances of a problem or of a subject under study, subject that enters in the orbit of the meaning and purpose of philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Carlos Alberto Ballesteros Rayo, Grupo de investigación Phylojuris. Universidad Libre, Cali, Colombia

    Máster en Gobernanza y Derechos Humanos de la Universidad Autónoma de Madrid. Licenciado en filosofía de la Universidad del Valle.

References

1. Bonnin, F. (1976). Lógica e introducción al saber filosófico. Madrid: Ed. Isla de Arosa.

2. Camus, A. (1983). La Peste. Barcelona: Ediciones Orbis.

3. Cuevas, P. (1996). El pensamiento de Paulo Freire en Colombia: Circulación, apropiación y vigencia. Bogotá: Dimensión Educativa.

4. Fraser, N. (1996). Iustitia Interrupta. Bogotá: Ed. Siglo del hombre Editores.

5. Freire, P. (1977). Cartas a Guinea-Bissau. Apuntes de una experiencia pedagógica en proceso. México: Siglo veintiuno editores.

6. Freire, P. (1996). Cartas a Cristina. Madrid: Siglo XXI editores.

7. Freire, P. (1999). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo veintiuno editores

8. Freire, P. (2002). La educación como práctica de la libertad. Madrid: Ed. Siglo veintiuno de España.

9. Freire, P. (2002b). Cartas a quien pretende enseñar. Madrid: Ed. Siglo veintiuno.

10. Freire, P. (2003). Pedagogía del oprimido. Madrid: Ed. Siglo veintiuno de España.

11. Freire, P. (2007). La importancia del acto de leer. Caracas: Editorial Laboratorio educativo.

12. Gerhardt, H. (1993). Paulo Freire. Revista trimestral de educación comparada, xxiii (3-4), 1-3.

13. Giroux, H. (1997). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Ed. Paidos.

14. Gracia, M. (1982). Lecciones preliminares de filosofía. México: Editores Mexicanos unidos.

15. Heidegger, M. (1960) ¿Qué es eso de filosofía? Buenos Aires: Editorial Sur.

16. Mariño, G. (1996). El método Freire. Bogotá: Dimensión Educativa.

17. Monclús, A. (1998). Pedagogía de la contradicción: Paulo Freire. Barcelona: Anthropos.

18.Politzer, G. (1970). Curso de filosofía. Principios elementales. Ed. Suramericana: Bogotá.

19. Rousseau, J. (1995). El contrato social. Barcelona: Ed. Opera Mundi.

20. Zambrano, A. (2002). Los hilos de la palabra: pedagogía y didáctica. Ed. Nueva biblioteca pedagógica: Santiago de Cali.

Published

2019-06-28

Issue

Section

Articles results of research processes

How to Cite

Ballesteros Rayo, C. A. (2019). Criticism of the antiphilosophical didactic in the thinking of Paulo Freire. Criterio Libre Jurídico, 16(1), 1-20. https://doi.org/10.18041/1794-7200/clj.2019.v16n1.5785

Similar Articles

1-10 of 16

You may also start an advanced similarity search for this article.