4.0 Revolution, Work, and Education: Effects of the Pandemic

The Case of UNIMINUTO

Authors

  • Eduardo Peña Vanegas Universidad Minuto de Dios
  • Hans Alberto Schuster Rodríguez Unimimuto
  • Hermes Flórez Pérez Unimimuto
  • Mary Liliana Chaparro Zambrano Unimimuto
  • Cindy Esmeralda Arenas Madronero Unimimuto

DOI:

https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.3.9632

Keywords:

Revolution 4.0, syndemic , skills , artificial intelligence , hybrid learning

Abstract

The 4.0 Revolution driven by new information and communication technologies is generating technological changes in production systems, demanding entrepreneurs to invest in new technologies in the realm of automation and application of Artificial Intelligence. It requires new skills for workers to operate in technological spaces, and necessitates regulatory frameworks from states to ensure conditions for free entrepreneurial development and respect for workers' rights to dignified work. The COVID-19 pandemic accelerated the process of technological updating in society at large, particularly within companies. It also highlighted social inequalities and the difficulties faced by wide segments of the informal economy in accessing ICT (Information and Communication Technologies). Higher education faces the challenge of contributing to the development of skills that both companies and independent workers need to live dignified lives.

The pandemic expedited the automation of productive processes within a context where social inequalities were underscored. The Corporación Universitaria Minuto de Dios, UNIMINUTO, aware of the ongoing era change and the current educational focus where the student assumes a leading role, tackles this challenge through the adoption of a new Institutional Development Plan 2020-2025, titled "Learning for Transformation," and updates its educational model reflected in the Institutional Educational Project "Transformative experiences and innovation in service of learning" (2021), promoting hybrid learning. With these institutional options, it aims to contribute to the development of necessary skills for improved performance of 21st-century professionals and workers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arregui, M. (2022). La llegada de la Industria 5.0: ¿qué es y cómo cambiará el panorama?, p. 1. https://www.obsbusiness.school/blog/la-llegada-de-la-industria-50-que-es-y-como-cambiara-el-panorama

Basco, A. y Lavena, C. (2021). América latina en movimiento. Competencias y habilidades para la Cuarta revolución Industrial en el Contexto de pandemia. BID. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/America-Latina-en-movimiento-Competencias-y-habilidades-para-la-Cuarta-Revolucion-Industrial-en-el-contexto-de-pandemia.pdf

Banco Interamericano de Desarrollo. (2020). Los mercados laborales de América Latina y el Caribe ante el impacto de COVID- 19. http://dx.doi.org/10.18235/0002312

BBC News Mundo. (2020, octubre 14). Covid-19: qué es una Sindemia y por qué hay científicos que proponen llamar así la crisis del coronavirus. https://www.bbc.com/mundo/noticias-54543375

Beylis, G., Fattal, R. Morris, M., Sebastián, A. y Sinha, R. (2020). Efecto Viral. Covid-19 y la transformación acelerada del empleo en América Latina y el Caribe. Banco Mundial. https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/34413/211448SP.pdf?sequence=7&isAllowed=y

Bonavida, Cristian, Brambilla, Irene, & Gasparini, Leonardo. (2022). Automatización y pandemia: Amenazas sobre el empleo en América Latina. Revista de análisis económico, 37(1), 27-74. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-88702022000100027

Casanova, H. (2020). Presentación en Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación, IISUE, Educación y pandemia. Una visión académica. (p. 10). Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia

Castilla, H. (2020). Presentación. Plan de desarrollo institucional UNIMINUTO 20 25 “Aprendizaje para la transformación”, p. 13. UNIMINUTO. https://portalweb-uniminuto.s3.us-east-1.amazonaws.com/activos_digitales/DocInstitucionales/PDD/oficiales2021/PDD_Institucional2020-2025.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe y Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (agosto de 2020). La educación en tiempos de la pandemia COVID-19. Informe COVID 19 CEPAL-UNESCO. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. CEPAL. (2021). ¿Es la infraestructura digital existente una limitación para la recuperación? Boletín FAL 390, (6), 4. repositorio.cepal.org/handle/11362/47643

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. CEPAL. (2022). Los impactos sociodemográficos de la pandemia de COVID-19 en América Latina y el Caribe. https://www.cepal.org/es/publicaciones/47922-impactos-sociodemograficos-la-pandemia-covid-19-america-latina-caribe

Gontero, S. y Novella, R. (2021). El futuro del trabajo y el desajuste de habilidades en América Latina. Documentos de Proyectos (LC/TS.2021/206), Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).

Hernández, R. A. (2019). La servicificación de las exportaciones manufactureras en la era de las cadenas globales de valor. https://comunidades.cepal.org/redlas/sites/redlas/files/2020-07/Rene%20Hernandez_servicificaci%2B%C2%A6n%20y%20CGV%20REDLAS%202019%20Nov%20-%20Rene%20Hernandez.pdf

Lolas S., F. (2020). Perspectivas bioéticas en un mundo en sindemia. Acta Bioethica 26(1): 7-8. https://www.scielo.cl/pdf/abioeth/v26n1/1726-569X-abioeth-26-01-7.pdf

Núñez, G. y Da Silva, F. (2021). “La libre competencia en la era digital y la pospandemia: el impacto sobre las pequeñas y medianas empresas”, Documentos de Proyectos (LC/TS.2021/15), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46663/4/S2100020_es.pdf, p. 39.

Ocaña-Fernández, (2019). Inteligencia artificial y sus aplicaciones en la educación superior. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992019000200021

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo, PNUD. (2022). Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.undp.org/es/sustainable-development-goals

Russel, S. y Norvig, P. (2004). Inteligencia Artificial, un enfoque moderno. Pearson Prentice Hall, p. 2

Santamaría, S. (2022). Japón y su contribución en los avances hacia la sociedad 5.0.

https://www.camaracolombojaponesa.org/post/jap%C3%B3n-y-su-contribuci%C3%B3n-en-los-avances-hacia-la-sociedad-5-0#:~:text=La%20sociedad%205.0%20es%20un,Data%2C%20internet%20de%20las%20Cosas%20(

SAP Concur Team (2022, enero 29). 3 tipos de inteligencia artificial aplicada en los negocios. https://www.concur.co/blog/article/tipos-de-inteligencia-artificial

Schwab, K. (2016, enero 14). La cuarta revolución industrial: qué significa, cómo responder. https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-fourth-industrial-revolution-what-it-means-and-how-to-respond/

Singer, M. (2009). Introduction to syndemics : a critical systems approach to public and community health. Jossey-Bass. ISBN 978-0-470-48298-8. OCLC 428819497.

Sukhodolov, Y. A. (2019). The Notion, essence and peculiarities of Industry 4.0 as a sphere of industry. In: Popkova, E.

G. et al. (2019). Industry 4.0: industrial revolution of the 21st century. Warsaw, Poland: Springer. Citado en Aspectos básicos de la industria 4.0, Mintic, 2019, p. 5. https://colombiatic.mintic.gov.co/679/articles-124767_recurso_1.pdf

UNESCO (2019). Consenso de Beijing sobre la inteligencia artificial y la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368303/PDF/368303qaa.pdf.multi

UNIMINUTO. (2020). Plan de desarrollo institucional UNIMINUTO 20 25. “Aprendizaje para la transformación”. https://portalweb-uniminuto.s3.us-east-1.amazonaws.com/activos_digitales/DocInstitucionales/PDD/oficiales2021/PDD_Institucional2020-2025.pdf

UNIMINUTO. (2021). Proyecto Educativo Institucional. “Experiencias transformadoras e innovación al servicio del aprendizaje”. PEI_2021.pdf (s3.us-east-1.amazonaws.com)

Universidad Javeriana (2021). Maestría en Inteligencia Artificial. https://www.javeriana.edu.co/maestria-inteligencia-artificial

Universidad Sergio Arboleda (2021). Maestría en Inteligencia Artificial.

https://www.usergioarboleda.edu.co/posgrados/maestria-en-inteligencia-artificial

Universidad Internacional de Valencia (2021). Maestría Oficial en Inteligencia Artificial – Definición del programa. https://www.universidadviu.com/co/maestria-en-inteligencia-artificial?var=no&c=I90503M7020&gclid=CjwKCAjwuvmHBhAxEiwAWAYj-AwLZSzqeQYeu0rLfgJmPBZrLs0p_Tz3nIi_jPcJ7SQjDJcCGZ7zrBoCj5YQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Mano de robot entrelazada con la de un humano.

Published

2023-12-01 — Updated on 2024-09-10

Versions

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Peña Vanegas , E., Schuster Rodríguez, H. A. ., Flórez Pérez, H. ., Chaparro Zambrano, M. L. ., & Arenas Madronero, C. E. . (2024). 4.0 Revolution, Work, and Education: Effects of the Pandemic : The Case of UNIMINUTO. Arista Crítica, 3, 121-135. https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.3.9632 (Original work published 2023)

Similar Articles

1-10 of 27

You may also start an advanced similarity search for this article.