Domestic violence in the process of development of the minors in Cartagena and its social repercussions
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2021v16n2.7752Keywords:
mental health, drug use, psychoactive substances, society, family, family nuclei, violence, crime, harmonious environment, domestic violenceAbstract
This article was based on a documentary research that aims to analyze how domestic violence marks or influences the process of formation and development of the future citizen in order to raise awareness about the importance of preserving levels of respect which must exist within families. This article achieves a high social relevance because the problem that develops in it can occur in families of different social stratum or conditions. In other words, having the knowledge of the existence of this phenomenon is important in the family life of all households, since these behaviors and their effects do not distinguish religion, race, gender or social status. Moreover, the study of these acts allows us to understand even more the victimogenesis of domestic violence and the consequences that unfold from these situations. To this end, we will draw on the studies that exist on this issue at the global and national levels with an accentuated focus on the various reports that have been issued by governmental and non-governmental entities in the Cartagena district.
Downloads
References
Campos, L. y Sanchéz, R. (2019). Factores que intervienen en la delincuencia juvenil [Tesis de Pregrado]. Universidad Privada Telesup. Repositorio Universidad Privada Telesup. https://repositorio.utelesup.edu.pe/bitstream/UTELESUP/685/1/CAMPOS%20SUAREZ%20LEONIDAS-S%C3%81NCHEZ%20TAZA%20ROSA%20ALEJANDRINA.pdf
Casseres, F., Lidueñas, M. y Suarez, G. (2017). Niveles de violencia intrafamiliar en adolescentes con consumo de sustancias psicoactivas [Tesis de Posgrado]. Universidad de San Buenaventura Cartagena. Biblioteca Digital Universidad de San Buenaventura. http://bibliotecadigital.usb.edu.co:8080/bitstream/10819/4043/1/Niveles%20de%20violencia_Francelis%20Casseres%20P._2016.pdf
CC Adicciones. (2018, 13 de noviembre). 8 consecuencias del consumo de drogas en el organismo. http://www.ccadicciones.es/8-consecuencias-del-consumo-de-drogas-en-la-mente-y-en-el-organismo/
Comisión Intersectorial de Primera Infancia. (s.f.). Lineamiento técnico de Entornos que Promueven el Desarrollo. http://www.deceroasiempre.gov.co/QuienesSomos/Documents/2.De-Entornos-que-Promueven-el-Desarrollo.pdf
Congreso de la República de Colombia. (2006, 8 de noviembre). Ley 1098. Por la cual se expide el Código de la Infancia y la Adolescencia. Diario Oficial 466446. http://svrpubindc.imprenta.gov.co/diario/index.xhtml
Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 42, 44 y 5. 4 de julio de 1991 (Colombia).
Durkheim, E. (2008). El suicidio. Ediciones Akal. https://books.google.com/books?hl=es&lr=&id=shxocciBuVEC&oi=fnd&pg=PR2&dq=suicidio&ots=KHQtPgxV65&sig=YRIk7R1KddF0BP8oJFs7bo35nRA#v=onepage&q&f=false
Eiranova, I., Hérnandez, A. y Otero, A. (2013, diciembre). El ciclo de la violencia en consumidores de sustancias tóxicas. MEDISAN, 7(12), 9079-9086. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192013001200008&lng=es
González, J. (s.f.). Violencia Intrafamiliar: una forma de relación, un asunto de derechos humanos. Instituto Nacional de Medicina Legal y Ciencias Forenses. https://www.medicinalegal.gov.co/documents/20143/49484/Violencia+Intrafamiliar.pdf/e634f6aa-905e-4f87-4084-921a4917ea8b
Goyeneche, F., Pardo, J. y Marmol, O. (2017, 12 de diciembre) Marco interpretativo de la dinámica social de la violencia intrafamiliar en Cartagena 2008-2017. Saber, ciencia y libertad , 13( 1), 180 - 197. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2559
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2015, 27 de diciembre). Adolescentes, jóvenes y delitos:“elementos para la comprensión de la delincuencia juvenil en Colombia”. Gobierno de Colombia. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/delincuencia_juvenil_web.pdf
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2020, 30 de noviembre). Proceso protección formato informe de seguimiento plan de atención individual.
Lizana, R. (2014). Problemas Psicológicos en Niños y Niñas Víctimas de la Violencia de Género en la Pareja [Tesis Doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona. Tesis Doctorals en Xarxa. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/285393/rlz1de1.pdf?sequence=1&isAllowed=
National Institute on Drug Abuse. (2020, 3 de enero). El consumo de drogas y los problemas de salud mental suelen ir de la mano. https://easyread.drugabuse.gov/es/content/el-consumo-de-drogas-y-los-problemas-de-saludmental-suelen-ir-de-la-mano
Olavarría, M. (2007, 20 de noviembre). Delito y violencia. Causas, consecuencias y estrategias de prevención. Universidad de Chile. https://www.researchgate.net/publication/28240468_Delito_y_Violencia_Causas_Consecuencias_y_Estrategias_de_Prevencion
Olson, E. (2018, 20 de julio). Familia, niños y delincuencia: la violencia como herencia. https://blogs.iadb.org/seguridad-ciudadana/es/familia-ninos-y-delincuencia-la-violencia-como-herencia/#:~:text=La%20familia%20es%20el%20primer,en%20su%20desarrollo%20como%20persona.&text=Quien%20crece%20viendo%20o%20padeciendo,tendencia%20a%20repl icarlo%20de%20adulto
Safranoff, A. y Tiravassi, A. (2018, abril). La transmisión intergeneracional de la violencia. Banco Interamericano de Desarrollo. https://publications.iadb.org/en/intergenerational-transmission-violence-testimonials-prison
Ulloa, F. (1996). Violencia familiar y su impacto sobre el niño. Revista Chilena de Pediatría, 67(4), 183 - 187. http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41061996000400006
Vianchá, M. (2009, 30 de mayo). Experiencias de malos tratos y uso de sustancias psicoactivas legales en la construcción de identidades de jóvenes en situación de protección, en la ciudad de Sogamoso [Tesis de Maestría]. Universidad Católica de Colombia. Observatorio de Drogas de Colombia. http://www.odc.gov.co/Portals/1/publicaciones/pdf/consumo/tesis-apoyadas-odc/CO031052009-experiencias-malos-tratos-uso-sustancias-psicoactivas-legales-construccion-jovenes-sogamoso.pdf
Villamizar, A. (2009, mayo). Efectos de la Violencia Intrafamiliar en las relaciones interpersonales en niños y niñas del nivel preescolar y primero de básica primaria del Centro Piloto Simón Bolívar de Bucaramanga. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/263604044_Efectos_De_La_Violencia_Intrafamiliar_En_Las_Relaciones_Interpersonales_En_Ninos_Y_Ninas_Del_Nivel_Preescolar_Y_Primero_De_Basica_Primaria_Del_Centro_Piloto_Simon_Bolivar_De_Bucaramanga
Zarza, B. (2011, junio). Los menores ante la violencia doméstica [Tesis de Posgrado]. Universidad de Salamanca. Gestión del repositorio documental de la Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/99538/TFM_EstudiosInterdisciplinaresGenero_ZarzaMartin_B.pdf;jsessionid=8AAB19D9E22DEAE15E24D7E267DA85A5?sequence=1
Alarcón, L. C., Araújo, A. P., Godoy, A. P. y Vera, M. E. (2010, agosto). Maltrato infantil y sus consecuencias a largo plazo. MEDUNAB, 13 ( 2), 103 - 115. https://revistas.unab.edu.co/index.php/medunab/article/download/1155/1143/
Goyeneche González, F. E., Pardo Gómez, J., & Mármol Pérez, O. (2013). Incidencia y características de la violencia intrafamiliar en Cartagena de Indias. 2008 - 2012. Saber, Ciencia Y Libertad, 8(1), 87–115. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2013v8n1.1881
Guillemette, F. (2006). L ’ approche de la Grounded Theory ; pour innover ? Recherches Qualitatives, 26(1), 32–50. https://doi.org/10.4074/S0003503306003058
Hammersley, M., & Atkinson, P. (1994). ¿Qué es la etnografía? Etnografía. Métodos de Investigación, 1–19. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Hickler, B., & Auerswald, C. L. (2009). The worlds of homeless white and African American youth in San Francisco, California: A cultural epidemiological comparison. Social Science and Medicine, 68(5), 824–831. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2008.12.030
Ho, H. C., Wang, C. C., & Cheng, Y. Y. (2013). Analysis of the scientific imagination process. Thinking Skills and Creativity, 10, 68–78. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2013.04.003
Hoddinott, P., Britten, J., & Pill, R. (2010). Why do interventions work in some places and not others: A breastfeeding support group trial. Social Science and Medicine, 70(5), 769–778. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2009.10.067
Ingold, T. (2017). ¡Suficiente con la etnografía! Revista Colombiana de Antropología, 53, 143–159. Retrieved from http://www.scielo.org.co/pdf/rcan/v53n2/0486-6525-rcan-53-02-00143.pdf
Jansen, E. C., Marcovitch, H., Wolfson, J. A., Leighton, M., Peterson, K. E., Téllez-Rojo, M. M., … Roberts, E. F. S. (2020). Exploring dietary patterns in a Mexican adolescent population: A mixed methods approach. Appetite, 147(November 2019), 104542. https://doi.org/10.1016/j.appet.2019.104542
Kaley, A., Hatton, C., & Milligan, C. (2019). Therapeutic spaces of care farming: Transformative or ameliorating? Social Science and Medicine, 227(May 2018), 10–20. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.05.011
Kirah, A., Fuson, C., Grudin, J., & Feldman, E. (2005). Ethnography for software development. Cost-Justifying Usability, (1979), 415–446. https://doi.org/10.1016/B978-012095811-5/50014-6
Konopásek, Z. (2007). Making thinking visible with Atlas.ti: Computer assisted qualitative analysis as textual practices. Historical Social Research, 32(SUPPL. 19), 276–298. https://doi.org/10.17169/fqs-9.2.420
Legewie, H. (2014). ATLAS.ti - How It All Began. (A Grandfather’s Perspective). In ATLAS.ti User Conference 2013: Fostering Dialog on Qualitative Methods (pp. 1–5). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14279/depositonce-4828
Llewelyn, S. (2003). What counts as “theory” in qualitative management and accounting research? Introducing five levels of theorizing. Accounting, Auditing y Accountability Journal, 16(4), 662–708. https://doi.org/10.1108/09513570310492344
Martínez, M. (2005). El Método Etnográfico de Investigación. Obtenido de http://Prof.Usb.e/Miguelm/Metodoetnografico.html, 1–16. https://doi.org/10.1016/S0920-5632(01)01840-0
Martínez, M. (2006). La Investigación Cualitativa (Síntesis Conceptual). IIPSI-UNMSM, 9(1), 123–146. Retrieved from http://prof.usb.ve/miguelm.
Monterrosa, E. C., Pelto, G. H., Frongillo, E. A., & Rasmussen, K. M. (2012). Constructing maternal knowledge frameworks. How mothers conceptualize complementary feeding. Appetite, 59(2), 377–384. https://doi.org/10.1016/j.appet.2012.05.032
Muñoz-Justicia, J., & Sahagún-Padilla, M. (2017). Hacer un análisis cualitativo con Atlas.ti - Manual de Uso. Barcelona - España: Departamento de Psicologia - Universidad de Barcelona. https://doi.org/10.5281/zenodo.273997
Muñoz Justicia, J. (2005). Análisis cualitativo de datos textuales con ATLAS .ti. Universitat Autonoma de Barcelona. Juan Manuel Muñoz Justicia. https://doi.org/10.1016/S1575-0973(09)73469-5
Nahar, P. (2010). Health seeking behaviour of childless women in Bangladesh: An ethnographic exploration for the special issue on: Loss in child bearing. Social Science and Medicine, 71(10), 1780–1787. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2010.07.026
Oemichen, C. (2014). La etnografía y el trabajo de campo en las ciencias sociales (Primera ed). México, D. F. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2
Olthuis, G., Prins, C., Smits, M. J., Van De Pas, H., Bierens, J., & Baart, A. (2014). Matters of concern: A qualitative study of emergency care from the perspective of patients. Annals of Emergency Medicine, 63(3), 311-319.e2. https://doi.org/10.1016/j.annemergmed.2013.08.018
Padilla, M., Castellanos, D., Guilamo-Ramos, V., Reyes, A. M., Sánchez Marte, L. E., & Soriano, M. A. (2008). Stigma, social inequality, and HIV risk disclosure among Dominican male sex workers. Social Science and Medicine, 67(3), 380–388. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2008.03.014
Pérez, C. L. (2014). Socialization, Uses and Influence of Social Networks in Adolescents: The Role of Broadcast Scheduling. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 132, 515–521. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.346
Pooley, C. G., Horton, D., Scheldeman, G., Tight, M., Jones, T., Chisholm, A., … Jopson, A. (2011). Household decision- making for everyday travel: A case study of walking and cycling in Lancaster (UK). Journal of Transport Geography, 19(6), 1601–1607. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2011.03.010
Raymond, E., & Universidad, D. (1997). La Teorización Anclada ( Grounded Theory ) como Método de Investigación en Ciencias Sociales : en la encrucijada de dos paradigmas, (Laperrière).
Rodríguez-García, M., Medina-Moya, J. L., González-Pascual, J. L., & Cardenete-Reyes, C. (2018). Experiential learning in practice: An ethnographic study among nursing students and preceptors. Nurse Education in Practice, 29(November 2017), 41–47. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.11.001
Sabariego-puig, M., & Sandín-esteban, R. V. M. P. (2014). El análisis cualitativo de datos con ATLAS.ti. Revista d’Innovació Recerca En Educació, 7(8(2)), 119–133. https://doi.org/10.1344/reire2014.7.2728
Salazar, O. (2009). Paseo de Olla. Antipoda, No 8, 35–59.
San Martín, D. (2012). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104–122. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412014000100008&lng=es&nrm=iso&tlng=es%0Ahttps://atlastiblog.files.wordpress.com/2013/12/san-martin-2014-teoria-fundamentada-y-atlas-ti.pdf
Sanches, P. L. B., & Machado, A. G. C. (2014). Estratégias De Inovação E Rbv: Evidências Em Uma Empresa De Base Tecnológica. Review of Administration and Innovation - RAI, 10(4), 183. https://doi.org/10.5773/rai.v10i4.1033
Shafirova, L., Cassany, D., & Bach, C. (2020). From “newbie” to professional: Identity building and literacies in an online affinity space. Learning, Culture and Social Interaction, 24(December 2019), 100370. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.100370
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Consideracione básicas en Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. https://doi.org/10.4135/9781452230153
Tamayo, M. (2003). El proceso de la investigación científica. Mexico, D.F.: Grupo Noriega Editores.
Tavakol, M., Torabi, S., & Zeinaloo, A. A. (2006). Grounded Theory in Medical Education Research. Med Educ Online, 11(30), Available from http://www.med-ed-online.org.
Vargas, R. (2016). How health navigators legitimize the Affordable Care Act to the uninsured poor. Social Science and Medicine, 165, 263–270. https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2016.01.012
Varguillas, C. (2006). El uso de AtlAs.Ti y la Creatividad del Investigador en el Análisis Cualitativo de Contenido. Laurus, 73, 1–16. Retrieved from https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/jmurillo/Met_Inves_Avan/Materiales/Varguillas.pdf
Walker, D., & Myrick, F. (2006). Grounded theory: An exploration of process and procedure. Qualitative Health Research, 16(4), 547–559. https://doi.org/10.1016/j.atherosclerosis.2007.08.007
Wong, S. P. Y., Boyapati, S., Engelberg, R. A., Thorsteinsdottir, B., Taylor, J. S., & O’Hare, A. M. (2019). Experiences of US Nephrologists in the Delivery of Conservative Care to Patients With Advanced Kidney Disease: A National Qualitative Study. American Journal of Kidney Diseases, 1–10. https://doi.org/10.1053/j.ajkd.2019.07.006
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Armando José Noriega Ruiz, Silvana Sofía Noriega Saravia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.