Armed conflict and vulnerability: determinants of school dropout in the Catatumbo region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5891

Keywords:

Armed conflict, unschooling, displacement, vulnerability

Abstract

This article shows the results of extensive research that sought to identify the population between 5 and 24 years of age outside the Educational Institutions and determine the reasons why this population does not access or make use of the institutional educational ofer. The methodological horizon was framed within the quantitative - correlational paradigm, applying a survey to 978 children and young people from fourteen neighborhoods of the Municipality of Ocaña - Norte de Santander. The results of the study show that the most signifcant factors associated with dropping out of school are related to the socioeconomic conditions of families, forced displacement and others that are linked to acts of violence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Contraloría General de la República. (2016). Plan anticorrupción y de atención al ciudadano. Recuperado de http://www.prosperidadsocial.gov.co/SCI/Documents/PAAC_Gesti%C3%B3n-Territorial%20vigencia%202016.pdf

Derechos Humanos, O. (2008). Focos y continuidad geográfica de la intensidad de la confrontación armada en Colombia. Colombia: Vicepresidencia de la República.

Escudero Muñoz, J. M. (2005). Fracaso escolar, exclusión educativa: ¿de qué se excluye y cómo? Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 1(1), 1-25. Recuperado de http://digibug.ugr.es/handle/10481/15197

González, J. (2016). Motivación y abandono escolar en Educación Media. (Tesis de Maestría). Universidad de la República, Montevideo, Uruguay.

Jurado de los Santos, P., & Tejada-Fernández, J. (2019). Disrupción y fracaso escolar. Un estudio en el contexto de la Educación Secundaria Obligatoria en Cataluña. Estudios sobre educación, 36, 135 – 155. http://dx.doi.org/10.15581/004.36.135-155

Luengas, C. (2010). Los orígenes, las dinámicas y el crecimiento del conflicto armado. Recuperado de http://centrodeme-moriahistorica.gov.co/descargas/informes2013/bastaYa/capitulos/basta-ya-cap2_110-195.pdf

Miranda López, F. (2018). Diagnóstico, teoría e intervenciones públicas para abatir el abandono escolar en la educación secundaria de segundo ciclo: aprendizajes desde América Latina. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 9(14), 11-30

Mann, M. J. (2013). Helping Middle School girls at risk for school failure recover their confi dence at achieve school suc-cess: an experimental study. Research in Middle Level Education, 36(9), 1-14. http://doi.org/10.1080/19404476.2013.11462102

Montes, J., Gamboa, & Lago, C. (2013). La educación básica en Colombia: una mirada a las políticas educativas. Saber, ciencia y libertad, 8(2), 141-155. http://dx.doi.org/10.22525/23823240.106

Medina, F. A. R. (2013). Conflicto armado, escuela, derechos humanos y DIH en Colombia. Análisis político, 26(77), 57 84.

Montes, A. J., Romero, Z., & Gamboa, A. (2017). La formación docente en el marco de la política de calidad de la educación básica en Colombia. Revista Espacios, 38(20). Recuperado de https://www.revistaespacios.com/index.html

Montes, A. J. M., & Gamboa, A. A. S. (2018). Miradas sobre la calidad de la educación básica en Iberoamérica: Visiones de España y Colombia. Revista historia de la educación latinoamericana, 20(31), 229-244. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/869/Resumenes/Resumen_86958798013_1.pdf

Ovalles, G., Urbina, J., & Gamboa, A. (2014). Abandono y permanencia: factores pedagógicos en educación superior. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: una mirada en conjunto. REI-CE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 33-59. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55127024002.pdf

Red Nacional de Información. (2019). Cifras del desplazamiento en Colombia. Recuperado de https://cifras.unidadvictimas.gov.co/Home/Desplazamiento

Rodríguez Sánchez, A., Vega Flórez, E. J., Estrada, L. A., & Ávila, R. C. (2011). Efectos del conflicto armado en Colombia en la cobertura educativa del departamento de Bolívar en el periodo 1995-2008. Semestre económico, 14(28), 67-76. https://doi.org/10.22395/seec.v14n28a4

Restrepo, T. (2013). Aspectos generales del territorio. Recuperado de

https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/Pueblos_indigenas/2011/Comunidades_indigenas_en_Colombia_-_ACNUR_2011.pdf

Torres, F. J. S., & Díaz, A. M. (2005). Los efectos del conflicto armado en el desarrollo social colombiano, 1990-2002. Universidad de los Andes, Facultad de Economía, CEDE.

UNICEF. (2018). Panorama 2018 de la situación de los niños y niñas en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://www.unicef.org.co/informes/informe-anual-unicef-colombia-2017-version-espanol.

Downloads

Published

2019-12-01

Issue

Section

Pedagogy and Sociology of Education

How to Cite

Armed conflict and vulnerability: determinants of school dropout in the Catatumbo region. (2019). Saber, Ciencia Y Libertad, 14(2), 222-231. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5891

Similar Articles

1-10 of 32

You may also start an advanced similarity search for this article.