Social Imaginaries about the Venezuelan Migrant Population at School. An Analysis from Social Bioethics
DOI:
https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2023v18n2.10517Keywords:
Imaginaries, migration, Venezuelan population, school, bioethicsAbstract
This study aims to describe the social imaginaries about the Venezuelan migrant population at school in two public institutions in the city of Cartagena, from the analysis of social bioethics. Through an in-depth interview and a survey, an approach was made to the participants to analyze and describe the social imaginaries about this population. These, according to our findings, still produce discrimination and rejection, especially because of the socioeconomic aspect, despite the different inclusion policies, and the projects in democratic education and values. From these findings, we concluded that it is necessary to continue to reinforce the project in democracy education and values to reduce the rejection actions towards this social group.
Downloads
References
Aliaga, F. (2012). El imaginario social en torno a la integración de los inmigrantes en España. TRIM, Tordesillas Revista de Investigación Multidisciplinar, (4), 15-27. Disponible en: http://www5.uva.es/trim/TRIM/TRIM4_files/Imaginario.pdf
Asamblea General de las Naciones Unidas 2016 Declaración de Nueva York para los Refugiados y los Migrantes. Disponible en https://www.acnur.org/5b4d0eee4.pdf.
Avendaño, T. (2015) “El acceso a la salud y a la seguridad social como derecho fundamental y humano de las mujeres migrantes nicaragüenses en Costa Rica”. Costa rica. Recuperado de: http://iij.ucr.ac.cr/wp-content/uploads/bsk-pdf-manager/2017/06/ElAcceso-a-la-Salud-y-ala-Seguridad-Social-como-Derecho-Fundamental-y-Humanode-las-Mujeres-Migrantes-Nicarag%C3%BCenses-en-costaRica..pdf
Bourdieu, Pierre y Löic Wacquant (2008), “El propósito de la sociología reflexiva (seminario de Chicago)”, en Pierre Bourdieu y Löic Wacquant, Una invitación a la sociología reflexiva, Buenos Aires, Siglo XXI, pp. 91-266.
Casas Martínez, M. d. (2008). Prejuicios, estereotipos y discriminación. Reflexión ética y psicodinámica sobre la selección de sexo embrionario. Acta Bioethica, 14(2), 148-156. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55412249004
Castillo, J. et al. (2018). Migración venezolana y seguridad ciudadana. Análisis exploratorio. Fundación ideas para la paz. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://ideaspaz.org/media/website/migracion-final.pdf
FIP (2018). Fundación Ideas para la Paz. Seguridad ciudadana y migración venezolana Análisis exploratorio. Recuperado de: https://multimedia.ideaspaz.org/media/website/migracion-final.pdf
Grupo Banco Mundial. (2018). Migración desde Venezuela a Colombia: impactos y estrategia de respuesta en el corto y mediano plazo. Colombia: Banco mundial. https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/30651
Migración Colombia (2022). Venezolanos en Colombia. Corte a diciembre de 2022, Bogotá, Ministerio de Relaciones Exteriores. Disponible en: https://www.cancilleria.gov.co/newsroom/news/gobierno-nacional-grupo-interagencial-flujos-migratorios-mixtos-lanzan-capitulo
Ministerio de Educación Nacional (1994). Lineamientos generales de procesos curriculares. Hacia la Construcción de Comunidades Educativas Autónomas. Biblioteca digital Universidad de San Buenaventura Colombia. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/handle/10819/1080
Ministerio de Educación Nacional (2015). Educar para la paz. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/w3-printer-351620.html
Navarro Monterroza, A, De León Vargas, G, Almanza Agámez, C, González Navarro, R, Rodríguez Buelvas, J, León Batista, B, Cano Iriarte, L, González García, M y Blanco Rangel, I. (2022). Migración y derechos humanos en Cartagena. Universidad de San Buenaventura-Cartagena. Recuperado de: https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/ee4c8381-24cc-4a2a-8091-d88225a54b91/content
Nivia Umbarila, L. Y. (2020). Percepciones de la población escolar venezolana sobre las prácticas pedagógicas en una Institución Educativa de la Ciudad de Bogotá (Estudio de caso Institución Educativa Distrital Colegio de Cultura Popular). Recuperado de: http://hdl.handle.net/11349/24371.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura UNESCO (2005). Declaración Universal sobre Bioética y Derechos Humanos. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001461/146180S.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la Cultura. UNESCO. (2019). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Disponible en: https://www.acnur.org/5bf4858d4.pdf
OIM - Organización Internacional para las Migraciones (2018). Migrations. Recuperado de: https://www.un.org/en/sections/issues-depth/migration/index.html
ONU (2021). Refugiados y Migrantes. Obtenido de Organización de las Naciones Unidas: https://refugeesmigrants.un.org/es/definitions
Oxfam (2019). Yes, but nor here: Perceptions of xenophobia and discrimination towards Venezuelan migrants in Colombia, Ecuador and Peru. https://www.oxfam.org/en/research/yes-not-here
Potter, V.R. (1971). Bioethics. Bridge to the Future. Englewood Cliffs: Prentice-Hall Inc.
REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación (2007). El derecho a una educación de calidad para todos en América Latina y el Caribe. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55130502
Shacknove, A. E. (1985) Who Is a Refugee. Ethics, 95, 274-284. https://doi.org/10.1086/292626
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 José Narváez-Lozano, Edna Gómez-Bustamante

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.