Intra-occupational psychosocial risk factors and degree of stress in university teachers
DOI:
https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.2.2014.4908Keywords:
psychosocial risk, intralaboral psychosocial risk factors, domains, dimensions, stressAbstract
Objective: To identify the intralaboral psychosocial risk factors and the degree of stress in teachers of a faculty of economic, administrative and accounting sciences.
Methodology: Descriptive, cross-sectional study, carried out on 42 teachers in a faculty of administrative, economic and accounting sciences at a private university in the city of Cali, Colombia. The intralaboral psychosocial risk factor evaluation questionnaires (form A), the stress questionnaire and the sociodemographic and occupational record of the Battery of Instruments for the Evaluation of Psychosocial Risk Factors endorsed by the Ministry of Social Protection of Colombia were applied .
Results: The presence of intra-occupational psychosocial risk factors was identified in 26.2% of the teachers surveyed. The domains: leadership / social relations and rewards were the ones with the highest risk perception by 42.9% and 45.2% respectively. Regarding stress, it was found that 33% reported risk levels between medium, high and very high.
Conclusions: The group of university teachers presents important psychosocial risk factors. This, added to the identified stress levels, makes them a vulnerable population that must be intervened.
Downloads
References
Ministerio de la Protección Social. Primera Encuesta Nacional de Condiciones de Salud y Trabajo en el Sistema General de Riesgos Psicosociales. Bogotá; 2007.
Ministerio de la Protección Social. Batería de instrumentos para la evaluación de factores de riesgo psicosocial. Ministerio de la Protección Social - Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá; 2010.
Ley 1562 por la cual se modifica el sistema de riesgos laborales y dictan otras disposiciones en materia de salud ocupacional. Ministerio del Trabajo, 11 de julio de 2012.
Garrido J, Uribe A , Riesgo Psicosocial desde la perspectiva de calidad de vida laboral. Universidad Pontificia Bolivariana de Bucaramanga Colombia y Universidad Autónoma de Barcelona. Acta Colombiana de psicología 2011. Disponible en: http://portalweb.ucatolica.edu.co/easyWeb2/files/23_7745_v14n2-art2.pdf
Normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Resolución 008430. (República de Colombia, 4 de Octubre de 1994).
Declaración de Helsinki : Principios Éticos para la Investigación Médica sobre sujetos humanos. Disponible en: http://www.scielo.cl/pdf/abioeth/v6n2/art10.pdf consultado el 28 de diciembre 2012.
Enríquez M. Factores de riesgo psicosocial en docentes de la universidad mariana. Revista Unimar. 2008; 45:73-89. http://asis.umariana.edu.co/RevistaUnimar/publicaciones/RevistaUnimar45.html#/87/zoomed
Arévalo G, Guerrero.J. Self-reported working conditions, stress and hearth of educational and non educational workes of a private institucion of higher education [Tesis psicologia]. Bogotá Colombia: Fundación Universitaria los Libertadores; 2010.
Cardona L. Estrés laboral en docentes de la facultad de ingenierías de la universidad Libre de Pereira. Cultura del cuidado Enfermería - Universidad Libre Pereira. 2010;7(2):28-38.