Didactic games based on augmented reality to support the teaching of biology

Authors

  • Deiner José Restrepo Durán
  • Libardo Segundo Cuello Montañez
  • Leidys del Carmen Contreras Chinchilla

DOI:

https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.19.528

Keywords:

Augmented reality, Education, Learning, Mobile application, Multimedia

Abstract

This paper presents the design and development of a mobile application based on Augmented Reality (AR), as a teaching tool to support learning in the area of biology students from elementary school. The AR is a technology that combines elements of the real world with elements of virtual world in real time, this is done by using markers (image), which when focused with the camera of a mobile device display multimedia content (objects 3D, text, videos and other). For the realization of this project began with the review of applications with AR in various environments, then a survey was conducted between teachers to the school selected for the development of this project in order to identify areas and most critical themes, which led to the design of an application to support the teaching of biology area. Finally, a prototype was developed and tested among students and teachers of selected school. With the development of this project it was evident that the AR as a teaching tool improvement the learning of topics of biology, because students can learn in an interactive and fun way, so as to achieve their attention

Downloads

Download data is not yet available.

References

J. Fonoll Salvador et al., “Accesibilidad e inclusión. Inaccesibilidad y exclusión”, En Accesibilidad, TIC y educación. Madrid: Ministerio de Educación, 2011, pp. 18-28.

Fundación Telefónica, “Motivaciones y frenos al uso de la TIC”, En Aprender con tecnología. Madrid: Ariel, 2012, pp. 20-21.

R. Azuma, “A Survey of Augmented Reality”, Presence, vol. 6, no. 4, pp. 355-385, Aug. 1997.

A. B. Craig, Waltham: Elsevier, 2013, pp. 15-20.

M. Olleta Aquerreta y R. A. González, “Virtualización de Villava mediante Google Earth y realidad aumentada: modelado 3D, geolocalización y códigos QR”, Académica-e, pp. 12-14, 2013.

Ministerio de Cultura de España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. [En línea]. http://www.mecd.gob.es/cultura-mecd/dms/mecd/cultura-mecd/areascultura/bibliotecas/novedades/

destacados/novedades201102/tutorial_layar.pdf

Fundación Telefónica, Realidad Aumentada: una nueva lente para ver el mundo. Barcelona: Editorial Planeta, 2011.

V. M. Romera, “Análisis de plataformas de realidad aumentada y desarrollo de la capa virtual dela UPNA”, Académica-e, pp. 11-12, 2013.

J. Hurtado de Barrera, Comprensión holística de la investigación y la metodología, Séptima ed. Maracaibo, Venezuela: Quirón, 2014.

E. Kenneth y J. Kendall, Análisis y diseño de sistemas, Sexta ed. México, México: Pearson Education, 2005.

X. Basogain, K. Olabe, C. Espinosa, y J. C. Olabe, “Realidad aumentada en la educación: una tecnología emergente”, Electrical and Computer Engineering, 2010.

E. Rivera, L. Quispe y Y. Montalvo, “Realidad aumentada e inteligencias múltiples en el aprendizaje de matemáticas”, Intercon, 2011.

J. Carracedo y C. Martínez, “Realidad aumentada: una alternativa metodológica en la educación primaria nicaragüense”, IEEE, 2012.

M. Contreras, M. Chirinos y M. Araque, “Realidad aumentada: una nueva visión de interacción”, Revista Electrónica de la Universidad Valle del Momboy, vol. 8, pp. 1104-1005, 2013.

P. González, A. Roncagliolo, A. Orellana y P. Massaro, “Sistema de realidad aumentada para planificación microquirúrgica basado en dispositivos móviles de uso masivo”, Jornadas Chilenas de Ingeniería Biomédica, 2007.

C. Ortiz, “Realidad aumentada en medicina”, Revista Colombiana de Cardiología, vol. 18, no. 1, 2011.

F. Cañadillas, J. Jardón y C. Balaguer, “Diseño preliminar de interfaces de realidad aumentada para el robot asistencial ASIBOT”, 2013.

J. Martí Parreño, “Publicidad expandida mediante realidad aumentada”, Dialnet, pp. 31-32, 2011.

Juniper Research (2011, june) Juniper Research. [Online]. http://www.juniperresearch.com/viewpressrelease.php?pr=427

E. Madinabeitia, “La publicidad en medios interactivos, en busca de nuevas estrategias”, Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 2010.

R. Ron, A. Álvarez y P. Núñez, Los efectos del marketing digital en niños y jóvenes: Smartphones y tablets ¿enseñan o distraen? Madrid: ESIC, 2013.

A. Correa, “GenVirtual: An Augmented Reality Musical Game for Cognitive and Motor Rehabilitation”, Virtual Rehabilitation, 2007.

L. Wonwoo, W. Woontack and L. Jongweon, “TARBoard: Tangible Augmented Reality System for Table top Game Enviromenment”, IEEE, 2005.

D. TaHuynh, X. Yan and B. Maclntyre, “Art of defense: a collaborative handled augmented reality board game”, School of Interactive Computing and GVU Center, 2009.

M. Callejas Cuervo, J. G. Quiroga Salamanca y A. Alarcón Aldana, “Ambiente interactivo para visualizar sitios turísticos, mediante realidad”, Ciencia e Ingeniería Neogranadina, vol. II, pp. 99-105, 2011.

J. Leiva, A. Guevara, C. Rossi y A. Aguayo, “Realidad aumentada y sistemas de recomendación grupales, una nueva perspectiva en sistemas de destinos turísticos”, Estudios y Perspectivas en Turismo, vol. 23, pp. 40-59, 2014.

D. Ruiz, “Realidad aumentada y patrimonio cultural: nuevas perspectivas para el conocimiento y la difusión del objeto cultural”, Revista Electrónica de Patrimonio Histórico, 2011.

M. Callejas, J. Quiroga y A. Alarcón, “Ambiente interactivo para visualizar sitios turísticos mediante realidad aumentada implementando layar”, Ciencia e Ingeniería Neogranadina, 2011.

J. Hernández Ortega, M. Pennesi Fruscio, D. Sobrino López y A. Vázquez Gutiérrez, “Tendencias emergentes en educación con TIC”, Asociación Espiral Educación y Tecnología, vol. 1, p. 286, 2012.

J. P. Rodríguez, “Realidad aumentada para el aprendizaje de ciencias en niños de educación general básica”, Tesis de grado para optar el título de ingeniero civil en computación, Universidad

de Chile, 2011.

D. Ruiz, “Realidad aumentada, educación y museos”, Revista Icono 14, vol. 2, pp. 212-226, 2011.

E. Rivera, L. Quispe y C. Montalvo, “Realidad aumentada e inteligencias múltiples en el aprendizaje de matemáticas”, Universidad San Martín de Porres, Concurso de proyectos Intercom 2011, 2011.

R. Gallego, N. Saura y P. Núñez, “AR-Learning: libro interactivo basado en realidad aumentada con aplicación a la enseñanza”, Monográfico, vol. 8, pp. 74-89, 2012.

C. Prendes, “Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas”, Revista de Medios y Educación, vol. 46, pp. 187-203, Feb. 2015.

A. Serrano, “Herramientas de desarrollo libres para aplicaciones de Realidad Aumentada con Android. Análisis comparativo entre ellas”, Tesis de Maestría, Universidad Politécnica de Valencia, Valencia, 2012.

Downloads

Published

2015-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

1.
Restrepo Durán DJ, Cuello Montañez LS, Contreras Chinchilla L del C. Didactic games based on augmented reality to support the teaching of biology. ingeniare [Internet]. 2015 Jul. 1 [cited 2025 Mar. 12];(19):99-116. Available from: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/ingeniare/article/view/528

Similar Articles

1-10 of 27

You may also start an advanced similarity search for this article.