Formative research and integrative academic practices within the framework of the University Social Responsibility: An analysis based on mixed methodology
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.5693Keywords:
Integral training, academic practices, formative research, university social responsibilityAbstract
Objective: To propose guidelines for the development of integrating academic practices based on formative research and university social responsibility. Methodology: Mixed research with application of two instruments of information collection: quantitative (survey) and qualitative (focus group). Methodological triangulation was used to analyze the information. In the qualitative analysis we used the Atlas-ti software, Version 5.0 and in the quantitative one, the Statistical Program for Social Sciences (SPSS), version 22, 2012. Results and discussion: The integral formation in the different profiles of the academic practices in several contexts (industrial, clinical, investigative, communitarian and normative) must articulate with the experiences of formation of diverse universities at a national and international scale. The need to develop a research culture is evident, integrating the performance in teaching, research, and solidarity extension activities. Conclusion: Academic practices should encourage students’ communication skills and abilities that lead to social development. It is necessary to reorient the practices toward achieving greater autonomy and flexibility in formative research. It is necessary to create awareness in the academic community of the need to debate around the definition of the subject of disciplinary study and university social responsibility. Academic practices should encourage students’ communication skills and abilities that lead to social development. It is necessary to reorient the practices toward achieving greater autonomy and flexibility in formative research. It is necessary to create awareness in the academic community of the need to debate around the definition of the subject of disciplinary study and university social responsibility.
Downloads
References
AGUAS, Yolanda; DE MIGUEL, Enrique; FERNÁNDEZ, Fernando. El seguimiento farmacoterapéutico como innovación en las farmacias comunitarias de Badajoz (España). En: Rev. Seguimiento Farmacoterapéutico, 2004, vol. 3, no. 1.p. 10-16. Disponible en: http://www.cipf-es.org/sft/vol-03/010-016.pdf
BARRERA, Quirino; DELGADO, Del Muro; MÉNDEZ, Noguez; CABRERA, Macin. La formación farmacéutica mediante el modelo de enseñanza-aprendizaje por objetos de transformación. En: Ars Farmacéutica, 2000, vol. 41, no. 3, pp. 279-286. Disponible en: https://www.ugr.es/~ars/abstract/41-279-00.pdf
BERROUET, Felix. Los semilleros como espacio de iniciación en investigación. En: Rev. Uni-Pluri/Versidad, 2008, vol. 8, no 2, p. 35-46. Disponible en: http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/handle/123456789/3378
BONILLA, Elssy y RODRÍGUEZ, Penélope. El proceso de investigación cualitativa. En: Más allá del dilema de los métodos. 2 ed. Bogotá: Grupo Norma, 1997. 176 p. Disponible en https://laboratoriociudadut.files.wordpress.com/2018/05/mas-alla-del-dilema-de-los-metodos.pdf
COLOMBIA, CONGRESO DE LA REPÚBLICA. Ley 212. (26, Octubre, 1995). Reglamenta la profesión de Químico Farmacéutico y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial. Bogotá, D.C., 1995, no. 42064, pp. 1-2. Disponible en: http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1655609
COLOMBIA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Resolución 1964 (9, Mayo, 2006). Define las características específicas de calidad para la oferta y desarrollo del programa académico del nivel de formación profesional en Farmacia. Bogotá: El Ministerio, 2006. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-98663_archivo_pdf.pdf
COLOMBIA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN. Glosario de la Educación Superior (Marzo, 2007 en construcción). Correspondiente; seleccionar a sus profesores, admitir a sus alumnos y adoptar sus correspondientes regímenes; y establecer, arbitrar y aplicar sus recursos para el cumplimiento de su misión social y de su función institucional . Bogotá: El Ministerio, 2007. Disponible en: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356982_recurso_1.pdf
COLOMBIA. MINISTERIO DE PROTECCIÓN SOCIAL. Decreto 2200 Reglamenta el servicio farmacéutico y se dictan otras disposiciones. Bogotá: El Ministerio, 2005. Disponible en: https://www.invima.gov.co/documents/20143/453029/Decreto-2200de-2005.pdf/272bc063-41bd-7094-fc8f-39e5e8512d95?t=1541014861533
COLOMBIA. PRESIDENCIA DE LA REPÚBLICA. Decreto 2566 (10, Septiembre, 2003). Establece las condiciones mínimas de calidad y demás requisitos para el ofrecimiento y desarrollo de programas académicos de educación superior y se dictan otras disposiciones. Bogotá: El Presidente, 2003. Disponible en: http://egresados.bogota.unal.edu.co/files/normatividad/Decreto_2566.pdf
CORTINA, Adela. El mundo de los valores. Ética mínima y educación. Bogotá: El Búho, 2000. 142 p.
DENZIN, Norman. Triangulation 2.0. En: Journal of Mixed Methods Research, 2012, vol. 6, no.2, pp. 80–88. Disponible en: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.832.6263&rep=rep1&type=pdf
ECHEVERRY, Liliana. La práctica pedagógica: Una Torre de Babel. En: Revista UniPluri/Versidad, 2009. Vol. 9, no. 2, pp. 49-59. Disponible en: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/2388/1943
ELLIOT, Jhon. La investigación-acción en Educación. 4 ed. Málaga: Morata, 2000. 20 p. Disponible en: http://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf
FITZGERALD, Niamh; SOUSA, Gonçalo y KOS, Mitja. Pharmacy Education: A Vision of the Future. A comprehensive Collaborative Study by Pharmacy Students Worldwide of Essential I. Developments in Pharmacy Education. The European Pharmaceutical Students’ Association and the International Pharmaceutical Students’ Federation: UNESCO, 2007. En: http://www.sf.ffa.uni-lj.si/PhEduVisFut.pdf
FAJARDO, Paloma; BAENA, María; ALCAIDE, Juan; MARTÍNEZ, José; OLMOS FAUS, María; MARTÍNEZ, Fernando. Adaptación del Método Dáder de seguimiento farmacoterapéutico al nivel asistencial de atención primaria. En: Revista Seguimiento Farmacoterapéutico, 2005, vol. 3, no. 3, pp. 158-164. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/690/69030307.pdf
GARCÍA, Claudia y URIBE, Diana. Hacia una Conceptualización del pensamiento de orden superior. En: Revista Uni-Pluri/Versidad, 2006, vol. 6, no. 3, pp. 1-11. Disponible en: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/11940/10820
GAYOL, María del Carmen; MONTENEGRO, Silvana Marisa; TARRÉS, María Cristina; D’OTTAVIO, Alberto Enrique. Competencias investigativas, su desarrollo en carreras del Área de la Salud. En: Revista Uni-Pluri/Versidad, 2008, vol. 8, no. 2, pp. 47-52. Disponible en: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/950/823
GONZÁLEZ, Elvia y GRISALES, Lina. Acerca de la investigación formativa como concepto transversal para los currículos de pregrado de la Universidad de Antioquia. Medellín: Ed. Grupo de investigación Didácticas de la Educación Superior, 2014, 198 p.
JARAMILLO, Rodrigo. La formación investigativa de los maestros: un asunto estratégico para la alta calidad. En: Rev. Uni-Pluri/Versidad, 2012, vol.7, no.1, pp. 13-22. Disponible en: http://ayura.udea.edu.co:8080/jspui/bitstream/123456789/2906/1/JaramilloRodrigo_2007_Formacioninvestigativamaestros.pdf
LERBET, Rensis. A technique for measurement attitudes. Archives of Psychology. R. S. Woodworth, Editor, no. 140. New York: New York University, 1932, 53 p. Disponible en: https://legacy.voteview.com/pdf/Likert_1932.pdf
MORIN, Edgar. Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bogotá, D. C.: Cooperativa Editorial Magisterio, 2001, 72 p. Disponible en: http://www.ideassonline.org/public/pdf/LosSieteSaberesNecesariosParaLaEdudelFuturo.pdf
NUSSBAUM, Martha. Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós, 2012, 272 p.
OPS/OMS. SERIE La renovación de la atención primaria de salud en las Américas, no. 6. Servicios farmacéuticos basados en la atención primaria de salud. Washington: OPS/OMS, 2013. Disponible en: http://www.paho.org/hq/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=21582&Itemid=
PELLICER, Victoria. Exploring connections between social innovation, grassroots processes and human development: An analysis of alternative food networks in the city of Valencia (Spain): En: Ingenio Working Paper Series (CSIC-UPV), 2016. Disponible en: http://www.ingenio.upv.es/sites/default/files/working-paper/2016-04.pdf
PÉREZ, Mauricio. Reseña del libro la práctica reflexiva. Bases, modelos e instrumentos, de Ángels Domingo y María Victoria Gómez. En: Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 2014, vol. 6, no. 13, pp. 195-196. Disponible en: https://search.proquest.com/openview/acef0496dfa483f747ddf65f6691b86b/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2041073
SAN SEBASTIÁN, Miguel; HURTIG, Anna-Karin; RASANATHAN, Kumanan. Is trade liberalization of services the best strategy to achieve health-related Millennium? Development Goals in Latin America? A call for caution. En: Revista Panamericana de Salud Pública, 2006, vol. 20, no. 5, pp. 341-346. Disponible en: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.898.777&rep=rep1&type=pdf
TOBÓN, Flor Ángela. La educación y formación integral biopedagógica en farmacoseguridad. En: Revista Electrónica Educare January– April 2009, vol. 23, no. 1. pp. 1-23. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1409-42582019000100114&lng=es&nrm=iso
TOBÓN, Flor; MEJÍA, Martha; GUTIÉRREZ, Patricia. Un mundo mejor es posible. Educación humanista hacia la búsqueda del ser humano en la atención farmacéutica y en la ciudadanía. Saarbrücken, Alemania: Editorial Académica Española, 2012, p. 110.
TOBÓN, Flor y LÓPEZ, Luis. Percepciones acerca del desarrollo actual de las prácticas académicas del Programa de Química Farmacéutica: una visión desde los actores académicos. En: Revista Uni-Pluri/Versidad. 2009. vol. 9, no.2. p. 13-24. Disponible en: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/2385
TOBÓN, Flor; GÓMEZ, María; SALAMANCA, Rafael. Responsabilidades en los actos farmacéuticos. En: Revista Vitae. 2001. vol. 8, no. 1 y 2 p. 37-46. https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/vitae/article/view/389/320
TORO, José y RODRÍGUEZ, Martha La comunicación y la movilización social en la construcción de bienes públicos. Serie documentos de Trabajo I-25. Washington: BID-INDES, 2001, 57 p. Disponible en: https://publications.iadb.org/es/publicacion/14552/la-comunicacion-y-la-movilizacion-social-en-la-construccion-de-bienes-publicos
UNIVERSIDAD DE ANTIOQUIA. Voces y sentidos de las prácticas académicas. Medellín: Vicerrectoría de Docencia y Vicerrectoría de Extensión, 2005, vol. 1, 101 p.
UNIVERSIDAD DE ANTIOQUIA. Voces y sentidos de las prácticas académicas. Medellín: Vicerrectoría de Docencia y Vicerrectoría de Extensión, 2006, vol. 2, 132 p.
UNIVERSIDAD DE ANTIOQUIA. Voces y sentidos de las prácticas académicas. Medellín: Vicerrectoría de Docencia y Vicerrectoría de Extensión, 2009, vol. 4, 101 p.
URANGA, Nora. Acceso a medicamentos esenciales: un derecho de todos. En: Rev Pediatría Atención Primaria, 2004. vol. 6, pp.263-269. Disponible en: http://archivos.pap.es/files/1116-359-pdf/372.pdf
VALLAEYS, François y ÁLVAREZ, Juliana. Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. Aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. En: Educación XX1, 2019, vol. 22, no. 1. pp. 93-116. Disponible en: https://doi.org/10.5944/educxx1.19442
WHO EXPERT COMMITTEE ON SPECIFICATIONS FOR PHARMACEUTICAL PREPARATIONS. Forty-fifth report technical report. En: WHO Technical Report Series, 2011, no. 961. Disponible en: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44079/1/WHO_TRS_961_eng.pdf
WIEDENMAYER, Karin; SUMMERS, Rob; MACKIE, Clare; GOUS, Andries; EVERARD, Marthe. Developing pharmacy practice a focus on patient care. Ginebra: OMS, 2006, 97 p. Disponible en: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/69399/1/WHO_PSM_PAR_2006.5_eng.pdf
WAINBERG, Mark. Generic HIV Drugs-Enlightened Policy for Global Health. En: The New England Journal of Medicine, 2005. Vol. 352, pp. 747-750. Disponible en: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMp048356
WORLD HEALTH ORGANIZATION. The Role of the Pharmacist in Self-Care and Self-Medication. The Hague: WHO, Department of Essential Drugs and Other Medicines, 1998, 17 p. Disponible en: https://apps.who.int/medicinedocs/pdf/whozip32e/whozip32e.pdf