Relation teacher - Achievement obtaining

A glance of the teaching process in the school

Authors

  • José Luis Villalobos-Martínez
  • Gabriel Antonio Flórez-Romero
  • David Alberto Londoño-Vásquez

DOI:

https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n1.25120

Keywords:

Teaching, Learning, Development, achievement

Abstract

This article aims to contribute to the reflection on pedagogical and didactic practices oriented to the scope of academic achievement and teachers developed in the educational setting for the school. In the same way, see if learning environments are directed to enhance the knowledge previous to the construction of approaches and positions that allow to understand from a position criticized conditions in the context of unfolding of the learners. And finally, to recognize the changes that must be gradually assimilate the teachers in a society that requires new knowledge and skills. Therefore, it is an invitation to rethink the pedagogical actions, teaching-learning processes, and the didactics that support teachers to guide to achieve the academic achievement of the students

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. ACOSTA, Felicitas María. Educar, Enseñar, Escolarizar: el problema de la especificación en el devenir de la pedagogía (y la transmisión). En: Revista tendencias pedagógicas no20. Agosto, 2012, p. 1-13.

2. ARENDT, HANNAH. Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Traducción de Anna Poljak. Barcelona: Edi- ciones Península, 1996. 325 p.

3. CENTRO VIRTUAL DE NOTICIAS. Población Colombiana Con Muy Bajo Nivel Educativo, Según Los Resultados Del Censo. 2006. Dis- ponible en: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/article-99519. html

4. CENTRO VIRTUAL DE NOTICIAS. Gobierno otorgará 10 mil becas a los mejores SABER 11 beneficiarios del SISBÉN. 2014. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-346214. html

5. DEPARTAMENTO NACIONAL DE ESTADÍSTICAS Encuesta Na- cional de Calidad de Vida 2012. 2013. Disponible en: http://www.dane. gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/calidad_vida/Boletin_ Prensa_ECV_2012.pdf

6. DE ZUBIRÍA, Julian. El maestro y los desafíos a la educación en el siglo XXI. En: Revista REDIPE 825. Julio, 2013, p.1-17.

7. EDEL, Ruben (2003). Rendimiento académico: concepto, investiga- ción y desarrollo. En: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Cali- dad, Eficacia y Cambio en Educación, 1 (2). 2003, p. 1-15.

8. FOUCAULT, Michel. Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Bue- nos Aires: Siglo XXI editores. 1975. 305 p.

9. FREIRE, Paulo. Pedagogía de la esperanza. Un encuentro con la peda- gogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI editores. 1975. 192 p.

10. GABARRÓ, DANIEL. Fracaso escolar. La solución inesperada del gé- nero y la coeducación. Lleida: Editorial Boira. 2010. 100 p.

11. GARDNER, Howard. Frames of Mind. The Theory of Multiple Intelli- gences. Nueva York: Harper Collins Publisher. 1993. 528 p.

12. HEBRARD, Jean. La escolarización de los saberes elementales en la época moderna. En: Revista de Educación, 288. 1989, p. 63-104.

13. HENAO, José Ignacio, LONDOÑO, David Alberto, y FRÍAS, Ladis Yuceima. Leer y escribir en la universidad: El caso de la Institución Universitaria de Envigado. En: Ikala, revista de lenguaje y cultura, N° 19. Enero-abril, 2014, p. 27-45.

14. LONDOÑO, David Alberto. Jóvenes y literacidad: Un análisis socio- lingüístico. Medellín: Editorial Sello IUE. 2015. 192 P.

15. LONDOÑO, David Alberto y OSPINA, Héctor Fabio. La alfabetiza- ción crítica: requerimiento social. En: Pedagogía crítica latinoamerica- na y género. Manizales: Siglo del Hombre Editores. 2016, p. 235-256.

16. MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Indicadores de lo- gros curriculares. 1999. Disponible en: http://www.mineducacion.gov. co/1621/articles-89869_archivo_pdf11.pdf

17. NUSSBAUM, Martha. Crear capacidades, propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Editorial Paidos. 2012. 272 p.

18. OSPINA, Héctor Fabio. Educar, el desafío de hoy: construyendo po- sibilidades y alternativas. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio. 1999. 150 p.

19. PONCE, Aníbal. Educación y lucha de clases. Madrid: Ediciones Akal. 2005. 192 p.

20. STEINER, George. Lecciones de Los Maestros. Barcelona: Ediciones Siruela. 2004. 187 P.

21. VILLARRUEL, Manuel. La práctica educativa del maestro mediador. En: Revista Iberoamericana de Educación. Septiembre, 2009. vol. 50, no. 3, p. 1-12.

Downloads

Published

2017-06-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Relation teacher - Achievement obtaining: A glance of the teaching process in the school. (2017). Entramado, 13(1), 186-196. https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n1.25120

Similar Articles

1-10 of 45

You may also start an advanced similarity search for this article.