Influence of personal learning environments on the metacognitive skills associated with digital writing

Authors

  • Gerzon Yair Calle-Álvarez
  • Jorge Andrés Sánchez-Castro

DOI:

https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n1.25141

Keywords:

Metacognition, High School, Personal Environment of Learning (PLE), Digital writing, Technologies of the information and the communications (ICT

Abstract

To implement a Personal Environment of Learning (PLE) as pedagogic strategy, it needs of a planned dynamics and contextualized, depending on motivating the student towards the achievement of the intentions of learnings. This article is the result of an investigation that had inside his aims explore the influence of the characteristics to manage resources, to interact and to contribute of the personal environments of learning in the skills metacognitivas associated to the digital writing in the average education. The approach assumed in the study was mixed, there took part the 26 students of high school, who during 15 meetings elaborated three textual digital productions supported by the resources that his PLE was offering them. The principal results showed that the characteristics to manage resources that the PLE possesses influenced significantly the actions relating to the plantation, production and review of the task of digital writing

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. DELL SEGURA, Jordi y CASTAÑEDA QUINTERO, Linda. Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. En: ROIG VILA, Rosabel & FIORUCCI, Massimiliano (Eds.) Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologie dell’informazione e della Comunicaziones e l’interculturalità nella scuola. España, Alcoy: Editorial Marfil. 2010. p. 7-12. Disponible en https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/17247/1/ Adell&Casta%C3%B1eda_2010.pdf

2. ADELL SEGURA, Jordi y CASTAÑEDA QUINTERO, Linda. Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red. España, Alcoy: Marfil. 2013. p. 29-51. Disponible en: https://www.researchgate.net/profile/Linda_Castaneda/ publication/314263448_El_ecosistema_pedagogico_de_los_PLE/ links/58beb234458515dcd28e085d/El-ecosistema-pedagogico-de- los-PLE.pdf

3. ARGÜELLES, Denise y NAGLES, Nofal. Estrategias para promover procesos de aprendizaje autónomo. Colombia: Alfaomega Colombiana SA. 2007.

4. CALLE ÁLVAREZ, Gerzon Yair. La habilidad del pensamiento crítico de establecimiento de una posición frente a un tema en la escritura digital. En: Zona Próxima. Julio-Diciembre 2014, no. 21, p 17-33. Disponible en: http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/ article/view/5953

5. CASSANY, Daniel. De lo analógico a lo digital. El futuro de la enseñanza de la composición. En: Lectura y vida. 2000. no. 21, p. 6-15.

6. CASSANY, Daniel. En_línea: Leer y escribir en la red. Barcelona: Anagrama. 2012, p. 55

7. CHAVERRA, Dora. Caracterización de la actividad metacognitiva durante la escritura mediada por una herramienta hipermedial. Doctorado en Educación. Universidad de Antioquia: Facultad de educación. 2011, p. 405 Disponible en: http://ayura.udea.edu.co:8080/ jspui/bitstream/123456789/1513/3/CB0235.pdf

8. CHAVERRA, Dora. Las habilidades metacognitivas en la escritura digital. En: Revista Lasallista de Investigación, 2011, vol. 8, no. 2, p. 104-111. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=69522607012

9. FLAVELL, John y WELLMAN, Henry. Metamemory. 1975, p. 66. Disponible en http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED115405.pdf

10. FLAVELL, John. Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. In: American psychologist. 1979, vol. 34, no. 10 p. 906. Disponible en: http://www4.ncsu.edu/~jlnietfe/ Metacog_Articles_files/Flavell%20(1979).pdf

11. FLOWER, Linda y HAYES, John. A cognitive process theory of writing. In: College composition and communication, 1981, vol. 32 no.4, p. 365- 387.

12. GALLEGO-ARRUFAT, María Jesús y CHAVES BARBOZA, Eduardo. Tendencias en estudios sobre Entornos Personales de Aprendizaje (Personal Learning Environments-PLE-). En: EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Septiembre, 2014, no. 49, p. 1-22. Disponible en: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/ article/view/89/13

13. GISBERT, Marcé, BARROSO, Julio y CABERO, Julio. Diseño y desarrollo de materiales multimedia para la educación. En: J. Cabero, Julio. (Coord.). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: McGraw Hill-Interamericana de España, S.A.U. 2007, p. 245-259

14. GUERRERO RODRÍGUEZ, Diego Alejandro. Relación entre metacognición y composición de textos argumentativos. Estudio a través de la implementación de una secuencia didáctica. Maestrìa en Educación. Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias Humanas. 2011, p. 166. Disponible en: http://www.bdigital.unal.edu. co/4380/1/4868105.2011.pdf

15. JOHNSON, Burke y ONWUEGBUZIE, Anthony. Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. In: Educational researcher. 2004, vol. 33, no. 7, p. 14-26

16. LACON, Nelsi y ORTEGA, Susana. Cognición, metacognición y escritura. En: Revista signos. 2008, vol. 41, no. 67, p. 231-255. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718- 09342008000200009&script=sci_arttext

17. MAZZARELLA, Clemen. Desarrollo de habilidades metacognitivas con el uso de las TIC. En: Investigación y Postgrado. 2008, vol. 23, no. 2, p. 175-204. Disponible en: http://revistas.upel.edu.ve/index.php/ revinpost/article/view/877

18. NAVÉS, Flavia Andrea. Las TIC como recurso didáctico: ¿Competencias o posición subjetiva? En: CPU-e, Revista de Investigación Educativa. Enero-junio, 2015, no. 20, p. 238-248. Disponible en: http://revistas. uv.mx/index.php/cpue/article/view/1308/2399

19. OLAIZOLA, A. Una propuesta para integrar la escritura digital en la alfabetización académica. En: Suplemento Signos ELE. Septiembre 2015, p. 1-18. Disponible en: http://p3.usal.edu.ar/index.php/elesup/ article/view/3247/4001

20. RAMÍREZ, Doris, HENAO, Octavio y URIBE, Alejandro. Wikitores: Propuesta Didáctica para desarrollar habilidades de escritura utilizando una wiki. Medellín: Universidad de Antioquia. 2013. ISBN: 9789588790749

21. ROMERO, Fernando; ARBELÁEZ, Martha; VARGAS, Edilma; GARCÍA, Alejandro y GIL, Hernán. Habilidades Metacognitivas & Entorno Educativo. Universidad Tecnológica de Pereira: Facultad de Ciencias de la Educación. Colombia: Papiro, 2002, p. 129

22. SHAIKH, Zaffar y KHOJA, Shakeel. Role of Teacher in Personal Learning Environments. In: Digital Education Review. 2012, no. 21, p. 23-32. Disponible en: http://www.raco.cat/index.php/DER/article/ view/254209

23. URBINA, S.; ARRABAL, M.; CONDE, M. y PONS, C. Las páginas de inicio como herramientas de ayuda para organizar el Ple. Un análisis comparativo. En: Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Marzo 2013. no. 43, p. 1-14. Disponible: http://edutec.es/revista/index. php/edutec-e/article/view/336/72

Downloads

Published

2017-06-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Influence of personal learning environments on the metacognitive skills associated with digital writing. (2017). Entramado, 13(1), 128-146. https://doi.org/10.18041/entramado.2017v13n1.25141

Similar Articles

1-10 of 623

You may also start an advanced similarity search for this article.