Was there an efficient allocation of funds for drinking water supp ly in the state of Bolivar, Colombia, in the period 2007-2008?
Keywords:
Public utilities, water and basic sanitation, efficiency, Data Envelopment AnalysisAbstract
Article 365 of the political constitution of Colombia states as follows: "Public utilities are inherent to the social objectives of the state. It is the responsibility of the state to ensure efficient provision of these services to all citizens in the national territory….". In the case of drinking water and basic sanitation, the responsibility for seeing to the efficient provision of services falls on the municipal and departmental agencies, which finance these works with government funds from the general participation system in accordance with the provisions of Law 715 of 2001. The purpose of this paper is to review efficiency in the provision of drinking water supply to people in 45 municipalities in the state of Bolivar, Colombia, in the 2007-2008 time period, based on a Data Envelopment Analysis (DEA) using information about total investment in drinking water and the monthly average of hours of service supplied by each territorial agency to the National Planning Department (DNP, for its Spanish acronym). The results of the review of that period reveal that fewer than 20% of the municipalities in Bolivar have met the minimum threshold of efficiency.
Downloads
References
2. ALFONSO, Pedro. Eficiencia en Salud Pública. Revista Archivo Médico de Camagüey. 2005. Vol. 14, No. 5. p. 3-11.
3. ALFONSO, António y AUBYN, Miguel St. Non-parametric Approaches to Education and HealthExpenditure Efficiency in OECD Countries. En: Working Papers Department of Economics at the School of Economics and Management (ISEG). 2004. Vol. 1, No. 1.p. 1-33.
4. ALVARADO, Juan. Evaluating Technical Efficiency of Primary Health Care in the Local Governments of Chile. En: IV Jornada de pre-comunicaciones. Universidad Autónoma de Barcelona. Barcelona, 2006.
5. CANO B, Rodolfo. Descentralización fiscal y Eficiencia de los servicios sociales a nivel territorial en Colombia. En: Revista Equidad y Desarrollo. Diciembre 2007. Vol. 8, No. 2. p. 7-24.
6. CHARNES, Abrahan; COOPER, William y RHODES, Edwardo. Measuring Efficiency of Decision Making Units. En: European Journal of Operational Research. July 1978. vol. 3, p. 429-444.
7. CEPIS y OPS-OMS. Análisis del sector de agua potable y saneamiento en Colombia. Plan Regional de Inversiones en Ambiente y salud. En: Serie Análisis No. 11. Agosto 1997.
8. COLOMBIA. CEPIS y OPS-OMS. Análisis del sector de agua potable y saneamiento en colombia. Plan Regional de inversiones en ambiente y Salud. En: Serie Análisis No. 11. 1997.
9. COLOMBIA. CONGRESO DE LA REPÚBLICA. Constitución Política de Colombia. Bogotá, 1991.
10. COLOMBIA. DEPARTAMENTO NACIONAL DE PLANEACIÓN. Visión de la Descentralización y del Ordenamiento Territorial 2019. Pereira, 2009.
11. COLOMBIA. CONGRESO DE LA REPÚBLICA, LEY 715 (21 de diciembre). Por la cual se dictan normas orgánicas en materia de recursos y competencias de conformidad con los artículos 151, 288, 356 y 357 (Acto Legislativo 01 de 2001) de la Constitución Política y se dictan otras disposiciones para organizar la prestación de los servicios de educación y salud, entre otros. Bogotá, 2001.
12. COLOMBIA. CONGRESO DE LA REPÚBLICA, Ley 142 (11 de julio). Por la cual se establece el régimen de los servicios públicos domiciliarios y se dictan otras disposiciones. Bogotá, 1994.
13. COLOMBIA. DEPARTAMENTO NACIONAL DE PLANEACIÓN. Orientaciones a las administraciones departamentales para realizar la evaluación del Desempeño municipal vigencia 2007. Bogotá, 2008.
14. COLOMBIA. CONTRALORÍA GENERAL DE LA REPÚBLICA. Regulación, tarifas y política pública en acueducto, alcantarillado y aseo, CGR. Bogotá, 2004.
15. COLOMBIA. CONTRALORÍA GENERAL DE LA REPÚBLICA. Tarifas de acueducto y alcantarillado: un examen crítico al esquema regulatorio, CGR. Bogotá, 2001.
16. DELOITTE TOUCHE TOHMATSU INTERNATIONAL- DTTI. Marco conceptual de la función reguladora en la prestación de los servicios de acueducto, alcantarillado y aseo. Resumen Ejecutivo. En: Revista Regulación de Agua Potable y Saneamiento Básico. Febrero 1998. No. 3, p 3-61.
17. GORGEMANS, Sophie y URBINA, Olga. Benchmarking de los centros de atención primaria en la Comunidad de Aragón. Universidad de Zaragoza. 2007
18. LÓPEZ CASASNOVAS, Guillem. R. Fare, s. Grosskopf y c.a.k. Lovell: production frontiers h.o. Fried, c.a.k. Lovell y s.s. Schimdt (eds.): the measure-ment of productive efficiency. Techniques and applications z. Griliches (ed.): output measurement in the services sector z. Griliches y j. Mairesse (eds.): productivity issues in the servi-ces at the micro level). En: Revista de Economía aplicada. 1994. Vol 2 N0. 5.. p. 181 - 189.
19. MANDL, Ulrike; DIERX, Adriaan y ILZKOVITZ, Fabienne. The Effectiveness and Efficiency of Public Spending. EconomicPapers. Febrero 2008. Vol. 301, No. P. 1-36.
20. ORGANIZACIÓN DE NACIONES UNIDAS. Objetivos de desarrollo del milenio informe, Nueva york, 2008.
21. QUESADA, Víctor Manuel; BLANCO, Ingrid del C.; MAZA, Francisco Javier. Análisis envolvente de datos aplicado a la cobertura educativa en el departamento de Bolívar - Colombia (2007-2008). En: Revista OMNIA. Diciembre 2010. Vol. 16, no 3, p. 77-100.
22. RAMÍREZ, Juan y Ruiz, Lida. Comisión de Regulación de Agua Potable y Saneamiento Básico 15 años: aporte de la regulación a la gestión de los servicios públicos de acueducto, alcantarillado y aseo. En: 15 Años. Regulación de los servicios públicos domiciliarios de acueducto, alcantarillado y aseo en Colombia, Comisión de Regulación de Agua, Bogotá. 2009, p 30-51.
23. SALAMANCA, Jaime. Revisión primera etapa regulatoria: lecciones aprendidas. En: 15 Años. Regulación de los servicios públicos domiciliarios de acueducto, alcantarillado y aseo en Colombia, Comisión de Regulación de Agua, Bogotá. 2009, p 20-29.
24. SIMPSON, Helen. Productivity in public services. CMPO Working Paper Series. 2006.Vol. 164, No. 7. p. 1-34.