Use of inclusive and non-sexist language: Analysis in a public health institution
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.11197Keywords:
Language, Diversity, EquityAbstract
Inclusive and non-sexist communication aims to recognize the diversity of all people, treat them equally, and eliminate gender stereotypes. In patriarchal societies, language is not inclusive and operates as an element that perpetuates inequality. The study aims to analyze the use of inclusive and non-sexist language in a specialized public health entity in Colombia. A document review guide and surveys of administrative and healthcare personnel were used to do so. The results reflect that the use of language in institutional documents, although not loaded with sexism, is exclusionary, frequently using the masculine as a generic. On the other hand, in oral communication, it is observed that most health personnel have perceived at least once sexist and exclusionary comments within the entity, where roles and stereotypes are assigned to people according to sex. Health institutions must train their personnel in the use of inclusive language, promoting neutral terms, and respecting the gender identity of each person.
Downloads
References
1. BESSONE, Cristian. Mujeres: Imágenes, Publicidades y Campañas de Salud. En: Hermeneutic. 2011. no. 10. https://publicaciones.unpa.edu.ar/index.php/1/article/view/53
2. COMISIÓN NACIONAL DE DERECHOS HUMANOS CNDH. Guía de lenguaje incluyente y no sexista en la CNDH. Ciudad de México, 2016. 32 p. https://www.cndh.org.mx/index.php/documento/fue-presentada-la-guia-para-el-uso-de-unlenguaje-incluyente-y-no-sexista-en-la-cndh-para
3. CONSEJO NACIONAL DE LA CULTURA Y LAS ARTES CNCA. Guía de lenguaje inclusivo de género. Gobierno de Chile. 2016. 12 p. https://www.etsex.cl/wp-content/uploads/2021/05/Chile.-CNCA.-2016.-Guia-de-lenguajeinclusivo-de-genero.pdf
4. ESPINOSA, Sara; LEIVA, María; Hermosín, María; GUERRERO, Laura. ¿Dónde están las mujeres? El impacto del lenguaje sexista en los folletos de Grado de la Universidad de Sevilla. Reflexiones desde la investigación para avanzar en igualdad: VII Congreso Universitario Internacional Investigación y Género. Sevilla: SIEMUS. Seminario Interdisciplinar de Estudios de las Mujeres de la Universidad de Sevilla. 2018. p. 170-185. ISBN: 978-84-948975-3-5
5. FERNÁNDEZ, Sara. La violencia de género en las practicas institucionales de la salud: Afectaciones del derecho a la salud y a las condiciones de trabajo en salud. En: Gerencia y Políticas de Salud. 2007. vol 6, no. 12, p. 52-76. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/gerepolsal/article/view/2699
6. FORO ECONÓMICO MUNDIAL FEM. Global gender gap report 2022. 2022. 374 p. ISBN-13: 978-2-940631-36-0. http://reports.weforum.org/globalgender-gap-report-2022.
7. GUICHARD, Claudia. Manual de comunicación no sexista. Hacia un lenguaje incluyente. Instituto Nacional de las Mujeres. México: Instituto Nacional de las Mujeres. 2015. ISBN: 978-607-7825-53-1
8. HERNÁNDEZ-SAMPIERI, Roberto; FERNANDEZ-COLLADO, Carlos; BAPTISTA-LUCIO, Pilar. Metodología de la Investigación. Sexta Edición. México: McGRAW-HILL Education. 2014. ISBN: 978-1-4562-2396-0
9. HUESCA, María; ORTEGA, Yesika; VELASCO, Nayeli. El lenguaje incluyente: hacia una cultura de los derechos humanos. En: Revista Ciencia Administrativa. 2018. Vol. 13, p 2-10. https://www.uv.mx/iiesca/files/2019/04/Vol13-2018-Especial_2.pdf
10. LANE, Nikala; PIERCY, Nigel; The ethics of discrimination: Organizational mindsets and female employment disadvantage. En: Journal of Business Ethics. 2003. vol 44, p. 313-325. https://doi.org/10.1023/A:1023644602447
11. NEWMAN, Costance; DE VRIES, Daniel; KANAKUZE, Jeanne; NGENDAHIMANA, Gerard. Workplace violence and gender discrimination in Rwanda's health workforce: Increasing safety and gender equality. En: Human Resources for Health. 2011. Vol. 19, no. 9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21767411/
12. ONU MUJERES. Profundicemos en términos: Guía de terminología y uso del lenguaje no sexista para periodistas, comunicadoras y comunicadores. 2016. 117 p. http://onu.org.gt/wp-content/uploads/2017/10/Guia-lenguaje-no-sexista_onumujeres.pdf
13. ORGANIZACIÓN DE LOS ESTADOS AMERICANOS OEA. Guía de Comunicación inclusiva para la Secretaría General de la OEA. 2021. 63 p. ISBN: 978-0-8270-7163-6. http://www.oas.org/es/cim/docs/GuiaComunicacionInclusivaOEA-ES.pdf
14. ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD Y ORGANIZACIÓN INTERNACIONAL DEL TRABAJO. La brecha salarial de género en el sector de la salud y asistencial. Un análisis mundial en tiempos de Covid-19. 2022. 161 p. https://www.who.int/es/publications/i/item/9789240052895
15. PANISELLO, María; PASTOR, Inma; MATEU, María; PANISELLO, Anna. Análisis de la perspectiva de género en los Planes Directores del Departamento de Salud de la Generalitat de Catalunya. En: Feminismos. 2011. vol. 18, p. 135-154. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/25497/1/Feminismos_18_07.pdf
16. PANTOJA, Valentina; GONZÁLEZ, Vivian; VIVEROS, Gisela; CATALÁN, Manuel; GONZÁLEZ, Felipe; FRANZ, Nicole; SOTO-SALAZAR, Carolina; VALENZUELA, Valentina; JADUE, Gabriela; VALENCIA, Penélope; HARDEN, Natalia; CRISPI, Francisca. Análisis de contenido de los protocolos de acoso sexual de los 29 Servicios de Salud en Chile. En: Revista Chilena De Salud Pública. 2022. Vol. 26, no. 1, p. 8–21. https://doi.org/10.5354/0719-5281.2022.69147
17. PESCE, Agustina., y ETCHEZAHAR, Edgardo. Actitudes y uso del lenguaje inclusivo según el género y la edad. Búsqueda. 2019. vol. 6 no. 23, e472. https://doi.org/10.21892/01239813.472
18. PROEQUIDAD - COOPERACIÓN TÉCNICA ALEMANA. Género y cambio en la cultura organizacional: herramientas para crear una organización sensible al género. Santa Fe de Bogotá, Colombia: PROEQUIDAD/GTZ. 2000. 168 p.
19. REYES, Mónica. Experiencia durante la formación médica de las mujeres médicas residentes en la universidad nacional de Colombia. Perspectiva de género. Tesis de especialización médica, Universidad Nacional de Colombia. Repositorio Institucional UNAL. 2012. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/9499
20. SECRETARÍA DE LA FUNCIÓN PÚBLICA. Prontuario para el uso de lenguaje incluyente y no sexista en la Función Pública. Dirección General de Igualdad de Género. México. 2020. 16 p.
21. STETIE, Noelia, y DESMERY, Laila. Lenguaje inclusivo de género: un instrumento para el análisis de representaciones, percepciones y usos. Lengua y Habla. 2024. Vol. 28 no. 1, p. 1–368. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/247758
22. UGALDE, María. El lenguaje: caracterización de sus formas fundamentales. En: Letras. 1989. vol. 20-21, p. 15-34.
23. UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID. Guía de comunicación y trato inclusivo. Madrid: Ediciones Complutense. 2021. 142 p.
24. VERDUGO-CASTRO, Sonia; RUEDAS-CALETRIO, Jesús; SÁNCHEZ-GÓMEZ, María. Percepción de los estudiantes, según la rama de conocimiento, sobre la importancia del lenguaje inclusivo en diferentes ámbitos universitarios. La educación en Red. Realidades diversas, horizontes comunes: XVII Congreso Nacional y IX Iberoamericano de Pedagogía. Santiago de Compostela 7-9 de julio de 2021. https://inico.usal.es/publicaciones/percepcion-de-los-estudiantes-segun-la-rama-deconocimiento-sobre-la-importancia-del-lenguaje-inclusivo-en-diferentes-ambitos-universitarios/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.