Curricular design for sustainable development and global citizenship: pedagogical intervention in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.10106

Keywords:

Global Competence, Sustainable Development, Curriculum, Curricular Coordinate Model

Abstract

Students of the 21st century live in an increasingly interconnected and diverse world that requires active learning, oriented from a multicultural perspective. For this reason, the following article aimed to propose the design and implementation of a proposal for the strengthening of sustainable development competencies and global citizenship. In this sense, the curricular management model that contributes to the solution of local and global problems is formulated, within the pedagogical processes of the Institución Universitaria Pascual Bravo, located in Medellín-Colombia. Through the phases of characterization, planning, application, and evaluation, research of a quantitative nature was proposed with a descriptive and experimental scope applied to 152 professionals in training from different undergraduates. The results indicate that the median range of the median score of the post-test is higher than that of the pre-test with a p-value 4.553x10-9 less than 5%. This is materialized in the students' capacities to be flexible and adaptable, to have knowledge of intercultural communication, to be self-sufficient in relation to global issues, and to generate a good school climate, among others. Hence, it is concluded that the pedagogical intervention improved the results, significantly, on the learning of the study participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jorge Amado Renteria-Vera, Institución Universitaria Pascual Bravo, Medellín - Colombia

    Research at Institución Universitaria Pascual Bravo, Medellín - Colombia

  • Chárol Kátherin Vélez-Castañeda, Institución Universitaria Pascual Bravo, Medellín - Colombia

    Professor at Institución Universitaria Pascual Bravo, Medellín - Colombia

  • Rodríguez-Caro Rodríguez-Caro, Institución Universitaria Pascual Bravo, Medellín - Colombia

    Professor at Institución Universitaria Pascual Bravo, Medellín - Colombia

  • María Soledad Peresin, Universidad de Auburn, Auburn (Alabama) – Estados Unidos

    Research Professor Auburn University, Auburn (Alabama) - United States

References

ALONSO, Tania. Educación para el desarrollo sostenible: una visión crítica desde la Pedagogía. En: Revista Complutense de Educación. 2021. vol. 32, no. 2, p. 249-259. https://doi.org/10.5209/rced.68338

BOURDIEU, Piere. Capital cultural, escuela y espacio social. Ciudad de México: Siglo XXI Editores, 2000, 206 p.

DE HAAN, Gerhard. The development of ESD-related competencies in supportive institutional frameworks. In: International Review of Education. 2019. vol. 56, no. 2, p. 315–328. https://doi.org/10.5209/rced.68338

DE LA ROSA, Daniel; DE LA CALLE, Carmen; GIMÉNEZ, Pilar. Educación para el desarrollo sostenible: el papel de la universidad en la Agenda 2030. En: Revista Prisma Social. 2019. vol, 25, p. 179–202. https://revistaprismasocial.es/article/view/2709

FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido.2 ed. México, D.F.: Siglo XXI Editores, 2005, 248 p.

GONZÁLEZ, Alexander. Formación en valores éticos: ¿Posibilidad o utopía?. En: Escenarios. 2016. vol. 14, no. 2, p. 120–128. https://doi.org/10.15665/esc.v14i2.936

HERNÁNDEZ-SAMPIERI, Roberto.; FERNÁNDEZ, Carlos; BAPTISTA, Maria del Polar. Metodología de la investigación. 5 ed. Ciudad de México: McGraw-Hill, 2010, 656 p.

JIMÉNEZ, Isabel. El triángulo lógico: una ecuación didáctica emergente para aprender metodología de la investigación. 1 ed. Chía, Cundinamarca: Universidad de La Sabana, 2020, 121 p.

JIMÉNEZ, Isabel; FERNÁNDEZ, Orlando; ALMENÁREZ, Fanny. Diseño pedagógico adaptativo para el desarrollo de MOOC: una estrategia para el desarrollo de competencias en contextos corporativos. En: Revista Electrónica de Investigación Educativa. 2020. vol. 22, no. 16, p. 1–18. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e16.2192

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Guía de orientación PISA 2018 Competencia global Colombia. Bogotá: MEN, 2017.

11. MOORE, Marck. Managing for Value: Organizational Strategy in for-Profit, Nonprofit, and Governmental Organizations. In: Nomprofit and Voluntary Sector Quarterly. 2000. vol. 29, no. 1, p. 183-208. https://doi.org/10.1177/0899764000291S009

ORGANIZACIÓN DE NACIONES UNIDAS (ONU). La Agenda para el Desarrollo Sostenible. 2021. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/

ORGANIZACIÓN DE NACIONES UNIDAS (ONU); WORLD COMMISSION ON ENVIRONMENT AND DEVELOPMENT. Development and international eco~omic co-operation: environment. New York: ONU. 1987. https://digitallibrary.un.org/record/139811/files/A_42_427-EN.pdf

ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN Y EL DESARROLLO ECONÓMICO [OCDE]. Marco de Competencia Global. Estudio PISA Preparar a nuestros jóvenes para un mundo inclusivo y sostenible PISA 2018. Madrid: Ministerio de la Educación, la Cultura y el Deporte, 2018, 93 p.

PROGRAMA DE LAS NACIONES UNIDAS PARA EL DESARROLLO. Desarollo de capacidades. New York: United Nations Development Programme, 2010, 60 p.

PUIGGRÓS, A. Imperialismo y educación en América Latina. Buenos Aires: Ediciones Colihue, 2015.

RENTERÍA, J.; HINCAPIÉ, E. Guía metodológica – aplicación modelo de coordenadas curriculares. Medellín: Fondo Editorial Pascual Bravo, 2019, 107 p.

RENTERÍA, Jorge Amado; HINCAPÍE, Edwin Mauricio, RODRÍGUEZ-CARO, Yesit Jovan; VÉLEZ, Chárol Kátherin; OSORIO, Beatriz Elena; DURANGO, José Alejandro. Competencia global para el desarrollo sostenible: una oportunidad para la educación superior. En: Entramado. Enero-Junio, 2022 vol. 18, no. 1, e-7641 p. 1-21. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.7641

RIECKMANN, Marco. Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning? In: Futures. 2012. vol. 44, no. 2, p. 127–135. https://doi.org/10.1016/j.futures.2011.09.005

SANTAMARÍA, Noelia; MARTÍNEZ, Suyapa. Explorando el currículo de la Enseñanza Secundaria Española en la perspectiva de la Ciudadanía Global y de la Educación para la Sostenibilidad. En: Ensaio: Avaliação E Políticas Públicas Em Educação. 2023. vol. 31, no. 121, e0233900. https://doi.org/10.1590/S0104-40362023003103900

UNESCO. Documento de posición sobre la educación después de 2015. Unesco: París, 2014. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000227336_spa

UNESCO. Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. París: Unesco, 2017.

UNESCO. Global Education Monitoring Report. 2016. https://en.unesco.org/gem-report/taxonomy/term/198

WIEK, Arnim; WITHYCOMBE, Lauren; REDMAN, Charles; MILLS, Sarah Banas. Moving Forward on Competence in Sustainability Research and Problem Solving. In: Environment: Science and Policy for Sustainable Development.2011. vol. 53, no. 2. p. 3–13. https://doi.org/10.1080/00139157.2011.554496

Published

2023-11-01

Issue

Section

RESEARCH PAPERS

How to Cite

Curricular design for sustainable development and global citizenship: pedagogical intervention in higher education . (2023). Entramado, 20(1), e-10106. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.10106

Similar Articles

1-10 of 588

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)