This is an outdated version published on 2022-10-30. Read the most recent version.

The advanced break-even point (APB): a tool to ensure business sustainability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n37.9571

Keywords:

break-even point, entrepreneurs, investors, new company, sales, sustainability

Abstract

The financial sustainability of companies depends on their ability to generate value, that is, profits, performance above the rate of return and positive free cash flow, so that their sales must exceed the break-even point units, based on this for set sales goals, so it must be correctly calculated. For this purpose, the advanced equilibrium point model (Pea) is presented, which corrects the defects of the traditional model. It was built by investigating the entrepreneurial capacity in Colombia, through the logit method, observing the success or failure of the projects financed during 2006-2017 by the Emprender Fund. The Pea is aimed at correcting and replacing the traditional model, ensuring business sustainability and development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Margot Cajigas, Universidad Autónoma de Occidente, Facultad de Ciencias Administrativa, Cali, Colombia

    Ph.D en Ciencias Económicas y Empresariales, Universidad de Granada, España. Magister en Ciencias de la Organización y Contadora Pública, Universidad del Valle. Profesora titular de la Universidad Autónoma de Occidente, Facultad de Ciencias Administrativas. Catedrática de la Universidad Nacional de Colombia. Coordinadora del Grupo de Investigación en Contabilidad y Finanzas-GICOF de la UAO. Dirección Calle 25, Vía Cali - Puerto Tejada #115-85 Km 2, Jamundí, Cali, Valle del Cauca

  • Elbar Ramírez, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ingeniería y Administración, Palmira, Colombia

    Ph.D en Creación de empresas, Dirección de pymes y empresa familiar. Universidad Castilla la Mancha, España. Magister en Administración Universidad del Valle, Especialista en Negocios Internacionales, Universidad Autónoma de Occidente y Administrador de Empresas Universidad del Valle. Profesor de la Universidad Nacional de Colombia–Palmira, Facultad de Ingeniería y Administración. Coordinador del Grupo de Investigación Sociedad, Economía y Empresa, Universidad Nacional de Colombia

  • David Alejandro Ramírez, Grupo de Investigación Sociedad, Economía y Empresa, Universidad Nacional de Colombia, Palmira, Colombia

    Maestría en transporte, territorio y urbanismo, Universidad Politécnica de Valencia. España. Ingeniero civil, Universidad Javeriana. Miembro del Grupo de Investigación Sociedad, Economía y Empresa, Universidad Nacional de Colombia

References

Altamirano, J. G. A., y García, J. L. C. (2022). Metodología para mejorar la rentabilidad basada en el punto de equilibrio: propuesta para una empresa en el sector construcción de Perú. Revista de Análisis Económico y Financiero, 5(1), 9-20. Disponible en: https://doi.org/10.24265/raef.2022.v5n1.47

Barney, J. B. (1986). Strategic factor markets: Expectations, luck, and business strategy. Management science, 32(10), 1231-1241 https://doi.org/10.1287/mnsc.32.10.1231

Barney, J. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120 DOI: http://dx.doi.org/10.1177/014920639101700108

Beasley, J. E. (2003). Allocating fixed costs and resources via data envelopment analysis. European Journal of Operational Research, 147 (1), 198-216 DOI: 10.1016/S0377-2217(02)00244-8.

Barnard, C. (1938). The Functions of Executiva. Cambridge: Harvard Uiversity Press.

Blocher, E. J., et al. (2008). Administración de costos. McGraw-Hill.

Borges, R., Dos Reis, F. S., & Kunh, P. D. (2015). Capacidade produtiva industrial: Um estudo em uma unidade fabril de lácteos. Revista Espacios Vol. 36 (Nº 23) Año 2015. https://www.revistaespacios.com/a15v36n23/15362320.html

Bunn, D. W., & Oliveira, F. S. Dynamic capacity planning using strategic slack valuation. DOI:10.1016/J.EJOR.2016.02.013. European Journal of Operational Research, 253(1), 40-50 (2016). https://doi.org/10.1016/j.ejor.2016.02.013

Cajigas, M. (2019). Propuesta de una estrategia para fortalecer la capacidad emprendedora en Colombia. Tesis doctoral, Ciencias Económicas y Empresariales Universidad de Granada, España.

Cajigas Romero, M.; Haro, M. D. C., & Ramírez, E. (2017). THE COLOMBIAN STATE AND ENTREPRENEURSHIP: SUCCESS OR FAILURE OF ITS KEY PROGRAM.

Cavallo, E. A., y Powell, A. (2018). La hora del crecimiento: Informe macroeconómico de América Latina y el Caribe 2018. Inter-American Development Bank.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Cepal (2018). La Unión Europea y América Latina y el Caribe. Estrategias convergentes y sostenibles ante la coyuntura global.

Doppelt, B. (2003). Leading change toward sustainability: A change-management guide for business, government and civil society. Sheffield: Greenleaf Publishing.

Elkington, J., & Rowlands, I. H. (1999). Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. Alternatives Journal, 25(4), 42-43.

Freeman, R. E. (1984) Strategic Management: A Stakeholder Approach. Pitman Series in Business and Public Policy.

Gillan, S.; Hartzell, J. C.; Koch, A., & Starks, L. T. (2010). Firms’ environmental, social and governance (ESG) choices, performance and managerial motivation. Unpublished working paper, 10.

Hansen, R., & Mowen, M. (2007). Administración de costos: Contabilidad y control. México: Thomson Editores. 5ª edición.

CEPAL. (2020). La agenda 2030 para el desarrollo sostenible en el nuevo contexto mundial y regional. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45336/6/S2000208_es.pdf

Pardo, C., y Alfonso, W. (2015). ¿Por qué los negocios fracasan en Colombia? Why Entrepreneurs Fail in Colombia.

López-Pérez, M.; Melero-Polo, I.; Vázquez-Carrasco, R., & Cambra-Fierro, J. (2018). Sustainability and Business Outcomes in the Context of SMEs: Comparing Family Firms vs. Non-Family Firms. Sustainability, 10(11), 4080. https://doi.org/10.3390/su10114080

Red de Cámaras de Comercio, Confecámaras, R. D. C. (2017). Determinantes de la supervivencia empresarial en Colombia. Recuperado de: https://confecamaras.org.co/noticias/545-confecamaras-presenta-dos-estudios-en-los-que-analiza-los-factores-que-explican-el-exito-y-fracaso-de-las-empresas-en-colombia-y-las-claves-para-su-crecimiento-extraordinario#:~:text=Seg%C3%BAn%20los%20resultados%2C%20factores%20como,de%20las%20empresas%20en%20Colombia.

Sánchez Sumelzo, N. (2012). La sostenibilidad en el sector empresarial: importancia de los distintos grupos de interés en el proceso de cambio a sostenibilidad en el sector empresarial (tesis de maestría), Universitat Politècnica de Catalunya).

Sinisterra V., Gonzalo, y Rincón S., Carlos A. (2017). Contabilidad de costos. Ecoe Ediciones.

Van Praag, C. M., & Versloot, P. H. (2007). What is the value of entrepreneurship? A review of recent research. Small business economics, 29(4), 351-382. https://doi.org/10.1007/s11187-007-9074-x

Zapata S., Pedro (2015). Contabilidad de costos. Herramientas para la toma de decisiones. Alfaomega.

Published

2022-10-30

Versions

Similar Articles

1-10 of 334

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)