This is an outdated version published on 2022-07-24. Read the most recent version.

Internal quality assurance systems: the path of institutions towards a culture of continuous improvement. The case of Colombia

Authors

  • Claudia María Payán-Villamizar Facultad de Salud, Universidad del Valle; Grupo de Investigación SINERGIA, Cali, Colombia
  • Diana Leal-Márquez Autoevaluación y Calidad Académica, Facultad de Salud, Universidad del Valle; Grupo de Investigación SINERGIA. Cali, Colombia
  • Cecilia Andrea Ordóñez-Hernández Facultad Ciencias de la Salud, Universidad Libre; Grupo de Investigación Esculapio. Cali, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n36.8908

Keywords:

accreditation, higher education, quality assurance, quality of education

Abstract

Regulatory changes in higher education in Latin America have led to the establishment of Internal Quality Assurance Systems that triangulate these modifications, with the needs of the regions and the purposes of academic programs. Particularly for Colombia, this has led to great challenges in higher education institutions trying to ensure quality from permanent self-evaluation exercises. The objective of this article was to reflect from an analytical perspective on the importance of having an Internal Quality Assurance System for Higher Education institutions. A reflection was made from the analytical perspective in which a general theme is presented, the alternate positions and the position of the researchers regarding the topic of interest. The importance of having an internal quality assurance system based on identity and supported by the purposes of the institutions is presented. It is concluded that Higher Education institutions in Colombia must incorporate the concepts of quality, quality assurance, improvement, self-assessment, and self-regulation into their institutional policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Claudia María Payán-Villamizar , Facultad de Salud, Universidad del Valle; Grupo de Investigación SINERGIA, Cali, Colombia

    Terapeuta ocupacional, Universidad del Rosario; especialista en Docencia Universitaria, Universidad del Valle; magíster en Administración de Salud, Universidad del Valle; docente, Facultad de Salud, Universidad del Valle; Grupo de Investigación SINERGIA.  claudia.payan@correounivalle.edu.co. ORCID 0000-0003-4603-1403

  • Diana Leal-Márquez , Autoevaluación y Calidad Académica, Facultad de Salud, Universidad del Valle; Grupo de Investigación SINERGIA. Cali, Colombia

    Ingeniera industrial, Universidad del Valle; especialista en Administración, Universidad ICESI; magíster en Administración (MBA), Universidad ICESI; profesional, Autoevaluación y Calidad Académica, Universidad del Valle; Grupo de Investigación SINERGIA.  diana.leal@correounivalle.edu.co ORCID 0000-0001-6164-7973

  • Cecilia Andrea Ordóñez-Hernández , Facultad Ciencias de la Salud, Universidad Libre; Grupo de Investigación Esculapio. Cali, Colombia

    Fisioterapeuta, Universidad del Valle; magíster en Salud Ocupacional, Universidad del Valle; doctora en Ciencias de la Salud en el Trabajo, Universidad de Guadalajara, México; docente, Facultad de Salud, Universidad del Valle; docente, Facultad de Salud, Universidad Libre; Grupo de Investigación Esculapio.

    cecilia.ordonez@correounivalle.edu.co. ORCID 0000-0001-9296-3768

     

     

References

Aedo, P., y Martínez, J. (2018). Estructuración del Sistema de Aseguramiento Interno de la Calidad de la Institución Universitaria Colegio Mayor del Cauca. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería.

Raúl, A. (2019). Aseguramiento de la calidad de la educación superior. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS), 22(22), 131-154. Recuperado de https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/36

Albornoz, D. R. M. (2018). Análisis sobre la evaluación de la calidad educativa en América Latina: caso Colombia. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 11(1), 43-56. DOI: https://doi.org/10.15366/riee2018.11.1.003

Arango, D.A.; Rodríguez, G.L.; Zemel, M.G., y Gallego-Quiceno, D.E. (2018). Calidad en instituciones de educación superior: Análisis comparativo entre modelos. Revista Venezolana de Gerencia, Esp (1), 200-217. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29062781012

Centro Interuniversitario de Desarrollo, CINDA (2012). Aseguramiento de la calidad en Iberoamérica. Educación superior. Informe 2012. 27. Recuperado de: https://cinda.cl/publicacion/aseguramiento-de-la-calidad-en-iberoamerica-educacion-superior-informe-2012/

Chacón, F. (2019). Calidad educativa: una mirada a la escuela y al maestro en Colombia. Educación y ciudad, (36), 35-49. DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.v1.n36.2019.2120

Consejo Nacional de Educación Superior, CESU. Acuerdo 02 de 2020 “Por el cual se actualiza el modelo de acreditación en alta calidad”.

Manzano, H. R. C., y López, I. D. P. O. (2020). Cavilaciones sobre la evaluación y la calidad educativa en Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 66-85. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7220308

Lemaitre, M.J.; Maturana, M.; Zenteno, E., y Alvarado, A. (2012). Cambios en la gestión institucional en universidades, a partir de la implementación del sistema nacional de aseguramiento de la calidad: la experiencia chilena. Calidad en la Educación, (36), 21-52. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652012000100001

Lemaitre, M.J. (2019). Diversidad, autonomía, calidad. Desafíos para una educación superior para el siglo XXI. Santiago, Chile: CINDA.

Ministerio de Educación Nacional (2019). Decreto 1330 “Por el cual se sustituye el capítulo 2 y se suprime el capítulo 7 del título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 – Único Reglamento del Sector Educación”.

Ministerio de Educación, C. P. L. I. (2014). Modelo de aseguramiento interno de la calidad para las instituciones de educación superior en el marco del mejoramiento continuo de la calidad de la educación superior en Colombia, 82.

González, E.; Velásquez, N.V.; Martá, J.F.; García, M.E., y Lozano, M.A. (2021). El sistema interno de aseguramiento de la calidad y la gobernanza en la Universidad Santo Tomás, 21.

Peláez, L.E.; Trefftz, H., y Delgado-González, I.A. (2020). Acreditación Internacional de Carreras de Ingeniería. Revista Educación en Ingeniería, 15(29), 28-33. DOI: https://doi.org/10.26507/rei.v15n29.1044

Pérez-Martínez, A., y Rodríguez-Fernández, A. (2020). Tipología de los Sistemas Internos de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Superior. Identidad Bolivariana, 4(2), 94-102. DOI:https://doi.org/10.37611/IB4ol294-102

Rocatagliata, S.P., y Díaz, O.E. (2018). Aseguramiento de la calidad en la educación superior de Chile: Alcance, implicaciones y aspectos críticos. Revista Venezolana de Gerencia, Esp (1), 238-255. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/290/29062781014/html/

Zapata, G., y Tejeda, I. (2009). Impactos del aseguramiento de la calidad y acreditación de la educación superior. Consideraciones y proposiciones. Calidad en la Educación, (31), 192-209. doi:https://doi.org/10.31619/caledu.n31.168

Published

2022-07-01 — Updated on 2022-07-24

Versions

How to Cite

Internal quality assurance systems: the path of institutions towards a culture of continuous improvement. The case of Colombia. (2022). Criterio Libre, 20(36), e438908. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n36.8908 (Original work published 2022)