The Burnout in the Educational Sector: in Public University teachers in quarantine due to Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n36.8847Keywords:
Burnout, teachers in quarantine, work environmentAbstract
The results of a study are presented that aimed to know the Burnout in teachers quarantined by Covid-19 from the Administration Faculty of a public university, who were living the experience of teaching classes under the mandatory measure decreed in the city of Bogotá. It is a descriptive analysis with a mixed approach based on the information obtained by the application of the Burnout test, after submitting it to the SPSS statistical base. It is an observation of results against the aspects of emotional exhaustion, depersonalization and personal fulfillment, showing an outstanding average level of Burnout in the aspect of depersonalization and low in the other two aspects, verifying the existence of correlation between the variables that make up the three aspects studied.
Downloads
References
Álvarez Gallego, E. y Fernández Ríos, L. (1991). El Síndrome de" Burnout" o el desgaste profesional. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 11(39), 257-265. Recuperado de: https://www.revistaaen.es/index.php/aen/article/view/15231/15092
Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3a. ed.). México: Grupo editorial Patria.
Bustamante, E. y otros ((2016). El burnout en la profesión docente: un estudio en la escuela de bioanálisis de la Universidad de Carabobo Sede Aragua, Venezuela. Medicina y Seguridad del Trabajo, 62(243), 111-121. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X2016000200003&lng=es&tlng=es.
Cortés, J. A. et al. (2017). Percepción de estudiantes y docentes del uso de plataformas tecnológicas en el aprendizaje por competencias. Revista Luciérnaga - Comunicación, 9(17), 80-86. Recuperado de https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/1196
Davis, J. (2019). Pourquoi la Suisse est-elle si divisée à propos du burn-out? Recuperado de: https://www.swissinfo.ch/
Freudenberger, H. (1974). Staff burn-out. Journal of social Issues; Vol. 30, 159-165. Society for the Psychological Study of Social Issues. Washington, DC, United States.
García-Arroyo, J. M., & Domínguez-López, M. L. (2014). Subjective Aspects of Burnout Syndrome in the Medical Profession. Psychology, 5(18), 2064-2072. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2014.518209
Guerrero, E. (1998). Burnout o Desgaste Psíquico y Afrontamiento del Estrés en el Profesorado Universitario (tesis doctoral). Universidad de Extremadura. Madrid, España.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://www-ebooks7-24-com.ezproxy.uniminuto.edu/?il=6443
Hochstrasser, B. y otros (2016). Le traitement du Burnout, partie 2: recommandations pratiques. Swiss Medical Forum. Berna, Suiza.
Maslach, C. y Jackson, S. (1986). Maslach Burnout Inventory Manual. 3rd ed. Palo Alto, California, Estados Unidos.
Mingote, J., y Pérez, F. (1999). El estrés del médico. Madrid: Díaz de Santos.
Molenda, S. (2010). Le syndrome de burn-out. Chapitre 7. Urgences. Sfmu. Samu de France.
Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232.
Palacios, J. et al. (2018). Educación versus tecnología y su convergencia hacia la IA. Revista Vínculos, 15(2), 186-194. https://doi.org/10.14483/2322939X.14114
Rodríguez, J. et al. (2017). Síndrome de Burnout en docentes. IE Revista investigación y educación. Rediech vol. 8 No. 14. Chihuahua, México. DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v8i14.39
Valero Vargas, R. E. ., Palacios Rozo, J. J. ., & González Silva, R. . (2019). Tecnologías de la Información y la Comunicación y los Objetos Virtuales de Aprendizaje: un apoyo a la presencialidad. Revista vínculos, 16(1), 82–91. https://doi.org/10.14483/2322939X.15537
Downloads
Published
Versions
- 2022-07-13 (3)
- 2022-07-01 (2)
- 2022-07-01 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Criterio Libre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.