This is an outdated version published on 2022-07-01. Read the most recent version.

The Burnout in the Educational Sector: in Public University teachers in quarantine due to Covid-19

Authors

  • Alain Castro Alfaro Centro de Investigaciones y Capacitaciones Interdisciplinares SAS. Corporación Universitaria Rafael Núñez
  • Alex Dueñas Peña Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; participación en el grupo de investigación Administración y emprendimiento
  • Jairo Jamith Palacios Rozo Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; participación en el grupo de investigación Administración y emprendimiento
  • Lugo Manuel Barbosa Guerrero Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; Universidad El Bosque; grupo de investigación Administración y emprendimiento
  • Iván Fernando Amaya Cocunubo Programa Turismo, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; grupo de investigación Administración y emprendimiento

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n36.8847

Keywords:

Burnout, teachers in quarantine, work environment

Abstract

The results of a study are presented that aimed to know the Burnout in teachers quarantined by Covid-19 from the Administration Faculty of a public university, who were living the experience of teaching classes under the mandatory measure decreed in the city of Bogotá. It is a descriptive analysis with a mixed approach based on the information obtained by the application of the Burnout test, after submitting it to the SPSS statistical base. It is an observation of results against the aspects of emotional exhaustion, depersonalization and personal fulfillment, showing an outstanding average level of Burnout in the aspect of depersonalization and low in the other two aspects, verifying the existence of correlation between the variables that make up the three aspects studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Alain Castro Alfaro, Centro de Investigaciones y Capacitaciones Interdisciplinares SAS. Corporación Universitaria Rafael Núñez

    Doctorando en Sociedad de la información y Gestión del Conocimiento (Centro Universitario CIFE). Magíster en Gestión de la Alta Dirección. Docente Investigador de la Corporación Universitaria Rafael Núñez. Director General del Centro de Investigaciones y Capacitaciones Interdisciplinares SAS. Participación en el grupo de investigación Estudios Interdisciplinares

  • Alex Dueñas Peña, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; participación en el grupo de investigación Administración y emprendimiento

    MSc en Administración de Instituciones de educación. Docente de planta, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; participación en el grupo de investigación Administración y emprendimiento, AEC. Grupo avalado: Atenesis

  • Jairo Jamith Palacios Rozo, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; participación en el grupo de investigación Administración y emprendimiento

    Doctorando en Sociedad de la información y Gestión del Conocimiento, Centro Universitario CIFE; especialista en Administración de Empresas; docente de planta,  Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; participación en el grupo de investigación Administración y emprendimiento, AEC. Grupo avalado: Atenesis

  • Lugo Manuel Barbosa Guerrero, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; Universidad El Bosque; grupo de investigación Administración y emprendimiento

    Magíster en informática educativa; docente de planta, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; docente, tiempo parcial, Universidad El Bosque; participación en el grupo de investigación Administración y emprendimiento, AEC. Grupo avalado: Atenesis

  • Iván Fernando Amaya Cocunubo, Programa Turismo, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; grupo de investigación Administración y emprendimiento

    Magíster en Desarrollo Sostenible; docente investigador, Programa Turismo, Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca; participación en el grupo de investigación Administración y emprendimiento

References

Álvarez Gallego, E. y Fernández Ríos, L. (1991). El Síndrome de" Burnout" o el desgaste profesional. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 11(39), 257-265. Recuperado de: https://www.revistaaen.es/index.php/aen/article/view/15231/15092

Baena, G. (2017). Metodología de la investigación (3a. ed.). México: Grupo editorial Patria.

Bustamante, E. y otros ((2016). El burnout en la profesión docente: un estudio en la escuela de bioanálisis de la Universidad de Carabobo Sede Aragua, Venezuela. Medicina y Seguridad del Trabajo, 62(243), 111-121. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-546X2016000200003&lng=es&tlng=es.

Cortés, J. A. et al. (2017). Percepción de estudiantes y docentes del uso de plataformas tecnológicas en el aprendizaje por competencias. Revista Luciérnaga - Comunicación, 9(17), 80-86. Recuperado de https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/luc/article/view/1196

Davis, J. (2019). Pourquoi la Suisse est-elle si divisée à propos du burn-out? Recuperado de: https://www.swissinfo.ch/

Freudenberger, H. (1974). Staff burn-out. Journal of social Issues; Vol. 30, 159-165. Society for the Psychological Study of Social Issues. Washington, DC, United States.

García-Arroyo, J. M., & Domínguez-López, M. L. (2014). Subjective Aspects of Burnout Syndrome in the Medical Profession. Psychology, 5(18), 2064-2072. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2014.518209

Guerrero, E. (1998). Burnout o Desgaste Psíquico y Afrontamiento del Estrés en el Profesorado Universitario (tesis doctoral). Universidad de Extremadura. Madrid, España.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. https://www-ebooks7-24-com.ezproxy.uniminuto.edu/?il=6443

Hochstrasser, B. y otros (2016). Le traitement du Burnout, partie 2: recommandations pratiques. Swiss Medical Forum. Berna, Suiza.

Maslach, C. y Jackson, S. (1986). Maslach Burnout Inventory Manual. 3rd ed. Palo Alto, California, Estados Unidos.

Mingote, J., y Pérez, F. (1999). El estrés del médico. Madrid: Díaz de Santos.

Molenda, S. (2010). Le syndrome de burn-out. Chapitre 7. Urgences. Sfmu. Samu de France.

Otzen, T., y Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232.

Palacios, J. et al. (2018). Educación versus tecnología y su convergencia hacia la IA. Revista Vínculos, 15(2), 186-194. https://doi.org/10.14483/2322939X.14114

Rodríguez, J. et al. (2017). Síndrome de Burnout en docentes. IE Revista investigación y educación. Rediech vol. 8 No. 14. Chihuahua, México. DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v8i14.39

Valero Vargas, R. E. ., Palacios Rozo, J. J. ., & González Silva, R. . (2019). Tecnologías de la Información y la Comunicación y los Objetos Virtuales de Aprendizaje: un apoyo a la presencialidad. Revista vínculos, 16(1), 82–91. https://doi.org/10.14483/2322939X.15537

Downloads

Published

2022-07-01 — Updated on 2022-07-01

Versions

How to Cite

The Burnout in the Educational Sector: in Public University teachers in quarantine due to Covid-19. (2022). Criterio Libre, 20(36), e228847. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n36.8847

Most read articles by the same author(s)