The distance and international business: analysis of colombian exporters firms

Authors

  • Marly Julieth Padilla-Naranjo Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas. Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia
  • Paula Andrea Giraldo-Restrepo Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia
  • Juan Gabriel Vanegas-López Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia
  • Diego Alejandro López Cadavid Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas. Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2020v18n33.6157

Keywords:

Distance, Exporting companies, Internationalization, Economic Openness

Abstract

Many factors condition the decisions that firms make when expanding into different international markets, where the issue of distance plays a relevant role. The aim of this paper is to contribute to this issue by conducting an exploratory analysis of how distance affects the internationalization of companies that export from Colombia. In order to fulfill this objective, a detailed review of different related studies is carried out and a database is built with information at the firm level to find out if there is a relationship between the export variables compared with different characteristics of the exporter. As main results, it was found that the companies of nascent internationalization of the last years have reached more distant markets than those of greater antiquity, in particular those constituted after the year 1990, tendency that is explained mainly by the economic liberalization policies where Colombia opened unilaterally to the world market. Likewise, it was proved that, like several authors have pointed out in this literature review,  the size of the companies conditions the reach of geographically more distant markets.

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Author Biographies

  • Marly Julieth Padilla-Naranjo, Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas. Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia

    Profesional en Negocios Internacionales, Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas. Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia. Correo electrónico: marly.padilla@hotmail.com - https://orcid.org/0000-0001-5721-2344

  • Paula Andrea Giraldo-Restrepo, Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia

    Profesional en Negocios Internacionales, Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia. Correo electrónico: paula_g_r@hotmail.es - https://orcid.org/0000-0002-7432-0459

  • Juan Gabriel Vanegas-López, Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia

    Economista y MSc. en Economía de la Universidad de Antioquia, Estudiante de Doctorado en Ingeniería- Industria y Organizaciones de la Universidad Nacional de Colombia, Docente-investigador de la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, integrante del grupo Research and Enterprise Development (R.E.D) del Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia. Correo electrónico: jvanegas1@tdea.edu.co - https://orcid.org/0000-0003-1955-0195

  • Diego Alejandro López Cadavid, Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas. Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia

    Profesional en Negocios Internacionales, Joven Investigador de la Facultad de Ciencias Administrativas y Económicas, integrante del grupo Research and Enterprise Development (R.E.D) Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria, Medellín, Colombia. Correo electrónico: joven.investigador3@tdea.edu.co   - https://orcid.org/0000-0003-2221-2381                                                        

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Published

2021-06-07

How to Cite

The distance and international business: analysis of colombian exporters firms. (2021). Criterio Libre, 18(33), 93-107. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2020v18n33.6157