The teaching of ethics in accounting micro-curricula: Norm or way of life?
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2025v23n42.12944Keywords:
Ethics, Deontology, Accounting Ethics, Public AccountingAbstract
This article presents a study on the curricular contents of ethics education in Public Accounting programs. The research was conducted under a qualitative approach, using a case study methodology. The target population consisted of 13 Public Accounting programs in Medellín. The objectives, methodology, and contents were analyzed to determine whether the emphasis is oriented from a deontological perspective or from Aristotle’s conception of happiness. The results show a strong focus on codes of ethics, understood as instances of duty obligation. It is concluded that there is a consensus in the curricula regarding the teaching of ethics, which centers on a moral conception of the norm. However, it was identified that in some cases, values and characteristics inherent to the human being or the moral subject are addressed. Finally, the need to reevaluate, review, and adjust certain traditional methodologies is highlighted, as in their current state, they do not allow for the articulation of specific didactic strategies for the teaching of ethics in accounting.
Downloads
References
Andruet, A. (2012). La cuestión política en una resolución de la corte suprema argentina: Aborto no punible. Erasmus: Revista para el diálogo intercultural, 14(1), 47-67.
Angulo, J. A. G., & Garvey, A. M. (2007). Ética y enseñanza de la contabilidad (una propuesta de discusión). Contaduría Universidad de Antioquia, (50), 11-42.
Aristóteles. (1985). Ética a Nicómaco (J. Pallí Bonet, Trad.). Editorial Gredos. (Trabajo original publicado ca. 350 a. C.).
Bedoya-Parra, L. A., Sánchez-Mayorga, X., & Sánchez-Cabrera, S. (2021). Ética y responsabilidad social como mecanismos de formación integral para el ejercicio profesional del Contador. Entramado, 17(2), 146-161.
Castillo Padrón, Y., Baute Álvarez, L. M., Silva López, C. A., Fernández Rangel, L., & Seoane Rodríguez, L. M. (2020). La formación ética desde la institución universitaria. Una propuesta para el estudiante de la licenciatura en contabilidad y finanzas. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 135-139.
Cerino, R. C. C., & Romero, G. H. (2021). La importancia de la ética en la profesión contable. Revista Científica Sinapsis, 2(20). 75-83.
Chamorro González, C. (2023). Contabilidad Socio - Ambiental: retos y obstáculos . Apuntes Contables. 33 (nov. 2023), 25–53. https://doi.org/10.18601/16577175.n33.03
Chamorro González, C., Jaramillo Giraldo, V., Pescador Muñoz, E, & Rodelo Sehuanes, M. (2022). Contabilidad crítica. una revisión bibliométrica de las investigaciones. Revista Criterio Libre, 20(37). https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2022v20n37.9573
Congreso de la República (1990). Ley 43 de 1990. Por la cual se adiciona la Ley 145 de 1960, reglamentaria de la profesión de Contador Público y se dictan otras disposiciones.
Cortina, A. y Martinez, E. (1998). Ética. Madrid: Akal.
Ferreter, J. (1984). Un exilio desde dentro : ética y literatura. Editorial universidad nueva granada.
Fuentes-Doria, D. D., Toscano-Hernández, A. E., Díaz-Ballesteros, J. L., & Escudero-Garrido, Y. (2019). Ética y sostenibilidad en la gestión contable: un análisis documental en el contexto mundial en los periodos 2009-2018. Contaduría Universidad de Antioquia, (75), 43-67.
Guerrero Useda, M. E., & Gómez Paternina, D. A. (2013). Enseñanza de la ética y la educación moral,¿ permanecen ausentes de los programas universitarios?. Revista electrónica de investigación educativa, 15(1), 122-135.
Kant, I. (1983). Perpetual peace and other essays. Hackett Publishing.
MacIntyre, A. (1984). Marxism and christianity. University of Notre Dame Pess.
Malishev, M. (2014). Kant: ética del imperativo categórico. La colmena, (84), 9-21.
Martínez Martín, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 42, 85-102.
Maxwell, J. A. (2019). Diseño de investigación cualitativa (Vol. 241006). Editorial Gedisa.
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2004). Formar en ética: ¡un reto a la escuela! Lineamientos curriculares. Bogotá: MEN.
Modernel, R. C., & Fernández, B. F. (2023). Análisis sobre la presencia de ética en las guías docentes de los grados en Diseño. Práxis Educativa, 18.
Montaner, J., & Perozo, J. S. (2008). Formación ética del Contador Público: Caso: Facultad de Ciencias Económicas y Sociales de la Universidad del Zulia. Revista de Ciencias sociales, 14(2), 379-387.
Osorio Quintero, Á. A, y Poveda Camacho, A. K. (2016). Importancia de la ética del Contador público frente a la responsabilidad social empresarial en Colombia. Corporación Universidad Libre.
Patiño-Jacinto, R. A., González, C. C., & Sehuanes, M. R. (2025). Perception of the concept and application of critical reading: an approach to the educational accounting field in Colombia. Accounting Education, 1-24.
Paz Maldonado, E. J. (2018). La ética en la investigación educativa. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación. 6(1). 45-51. http://dx.doi.org/10.26423/rcpi.v6i1.219
Quintero, K. R., González, J. O., & Chamorro, C. L. (2022). Imaginario social del contador público desde las esferas del arte: una aproximación teórica. ECONÓMICAS CUC, 43(1), 119-138.
Rensoli, M. R., Felipe, W. G., & Rodríguez, C. F. (2020). Valores éticos y emociones desde el desarrollo de metodologías activas en la formación docente. Revista Scientific, 5(15), 229-246.
Restrepo Quintero, K., Gómez Ceballos, D., Caro Arroyo, J., & Sosa Cardozo, J. (2018). La imagen contable. Entre confianza y transparencia. Apuntes Contables, 22, 45-56
Schenkel, E., & Pérez, M. I. (2019). Un abordaje teórico de la investigación cualitativa como enfoque metodológico. Acta Geográfica, 12(30), 227-233.
Suarez Guerrero, C. (2007). El potencial educativo de la interacción cooperativa. https://repositorio.usil.edu.pe/server/api/core/bitstreams/cb355106-7b9a-42ee-802c-0e8ad87ae8eb/content
Taylor, S. H. (1994). Mejorar la tolerancia: la confluencia del desarrollo moral con la experiencia universitaria . Universidad de Michigan.
Verde-Diego, C., & Bueno, Ó. C. (2017). Deontología profesional: la ética denostada. Cuadernos de trabajo social, 30(1). 37-49.
West, A. (2016). After Virtue and Accounting Ethics. Journal of Business Ethics, 148(1), 21-36. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3018-9
Yin, R. (2009). Case Study Research. London: Sage.
Zubiri, X. (1981). Reflexiones teológicas sobre la eucaristía. Estudios Eclesiásticos. Revista de investigación e información teológica y canónica, 56(216-217), 39-59.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Criterio Libre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.