Being a businessman and entrepreneur: key human factors that influence the success or failure of small businesses in Palmira, 2019
DOI:
https://doi.org/10.18041/1794-7200/clj.2019.v16n2.5753Keywords:
Entrepreneur, businessman, human factor, skillsAbstract
In the context of entrepreneurship, it is common to treat the entrepreneur and the businessman indistinctly when they are very different roles and require different skills. This leads to misdiagnosis when it comes to establishing why a high percentage of companies that register with the Chamber of Commerce of Palmira close early. In this paper, the terms human factors of both the entrepreneur and the businessman are differentiated theoretically and conceptually in order to establish: What is the impact of human factors of entrepreneurs and businessmen on the results of the management of small businesses in Palmira, 2019? The research developed a descriptive methodology, where the entrepreneurial and business skills of those who lead the businesses were differentiated and hierarchized, whether they are the managers or owners of the businesses that are in operation or have closed between 2015 and 2019. Analyzing the results in the light of the proposed theories, we find those factors that are given greater importance to be potentialized, as well as those factors that are given less importance and need to be strengthened.
Downloads
References
Amador, A. (6 de octubre de 2014) Cerca de 90 mil empresas han cerrado en el último año. Portafolio. Recuperado de: http://www.portafolio.co/negocios/empresas/cerca-90-mil-empresas-han-cerrado-ano-49120
Cardona, M. Vera, L. y Tabares, J. (2008) Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura e y fondo emprender en Medellín. Cuadernos de investigación, Universidad EAFIT, 69, 1-64. Recuperado de: http://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/cuadernos-investigacion/article/view/1274
Castro, M. (2015). ¿Cómo sobrevivir al “Valle de la muerte” en los negocios? Milenio 2020. Recuperado de: http://www.milenio.com/negocios/emprendedores/reserbus-Sebastian_Gomez-valle_de_la_muerte-tips_emprendedores_0_545345665.html
Cequea, M y Núñez Bottini, M. (2011). Factores humanos y su influencia en la productividad. Revista Venezolana de Gerencia, 16 (53), 116-137. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29018414007
Delgadillo, L. (2003) Modelo para evaluar la productividad en micro, pequeñas y medianas empresas de la cadena productiva de la electrónica, la informática y las telecomunicaciones en el estado de Jalisco, México. 27 Congreso Nacional. Estadística e Investigación Operativa. México: Universidad de Guadalajara. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=6276
Departamento Nacional de Planeación – DNP (2015). Plan de Desarrollo Nacional 2014 – 2018 “Todos por un nuevo país: paz, equidad, educación”. Recuperado de: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/PND%202014-2018%20Tomo%201%20internet.pdf
Díaz Pérez, M, de Liz Contreras, Y, y Rivero Amador, S. (2009). El factor humano como elemento dinamizador del proceso empresarial en la gestión de la información y conocimiento. ACIMED, 20 (5), 42-55. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352009001100004&lng=es&tlng=es.
Duarte, E. (2006). Estudio de motivación, actitudes y productividad en empleados del sector maquilador del noroeste de México. Tesis doctoral. CETYS. Mexicali, Baja California.
Gobernación del Departamento del Valle del Cauca (8 de junio de 2016). Plan de Desarrollo del Departamento del Valle del Cauca para el periodo 2016 – 2019.Ordenanza 415. Recuperado de: http://crcvalle.org.co/wp-content/uploads/Documentos/Plan-de-desarrollo-del-valle-del-cauca.pdf
Paturel, R. (1997). Pratique du management straégique. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble.
Primo, W., y Turizo, H. (2016). Emprendedor y empresario: una construcción desde la dinámica del pensamiento económico. Inquietud Empresarial. Vol. XVI (1), 13-52.
Redacción y Economía de negocios. (16 de febrero de 2016). Robos de empleados entre los factores de quiebra de nuevos negocios. El Tiempo. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/economia/empresas/por-que-fracasan-los-emprendimientos-en-colombia/16511594
Rey, F. (2013). La subjetividad en una perspectiva cultural-histórica: avanzando sobre un legado inconcluso. Revista CS, (11), 19-42.
Trias de Bes, F. (2007). El libro negro del emprendedor. Empresa Activa. 2da. Edición. Fundación Cultural Banesco. Recuperado de : http://www.pqs.pe/sites/default/files/archivos/2015/aprende-mas/12/sbello/el_libro_negro_del_emprendedor_fernando_trias_de_bes_capitulos.pdf
Downloads
Published
Versions
- 2021-08-31 (2)
- 2019-12-27 (1)