Pedagogical Leadership for Educational Management: An Alternative for Change in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.44.6885

Keywords:

pedagogical leadership, educational management, higher education

Abstract

This article presents alternatives for change in higher education from the reflection on pedagogical leadership for educational management under, the qualitative descriptive approach focused on action research, in order to propose the scope and incidence of this type of leadership improving institutional management. Obtaining as a result the analysis and interpretation of the findings based on assertive communication, teamwork, training in pedagogy, planning for the orientation of institutional objectives and goals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luz Ángela Parra Osorio

    Master's Degree in Education from the Free University. Specialist in University Teaching, Sociologist. Email: luza1062@yahoo.com. ORCID :00-0003-2403-8225 CvLAC: https://n9.cl/kmtd

  • Claudia Mónica Prieto Díaz, Universidad Cooperativa de Colombia

    Master in Education, Specialist in Social Management of Education, Respiratory Therapist, research teacher. Email: monidiaz18@gmail.com. ORCID: 0000-0002-6012-9071 CvLAC: https://n9.cl/w4gv3

References

Bolívar, Antonio (2010). ¿Cómo un liderazgo pedagógico y distribuido mejora los logros académicos? Revisión de la investigación y propuesta. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 3(5),79-106. [fecha de Consulta 24 de junio de 2020]. ISSN: 2027-1174. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2810/28102347600

Casassus, J. (1998). Conferencia presentada en Seminario Taller Internacional IPLAC, La Habana.

Contreras, Barbosa & Piñeros (2016) Liderazgo: antecedentes, tendencias y perspectivas del desarrollo. Editorial Universidad de Rosario, Colección textos de administración. Bogotá.

Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/ pyr2016.v4n2.122

Coronel Llamas J. M., Sánchez Moreno M., López-Yáñez J. (1994) Para comprender las organizaciones escolares. Ocho temas básicos. Sevilla: Repiso Libros. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=59234

Horn, A. y Marfán, J. (2010). Relaciones entre liderazgo Educativo y desempeño escolar: Revisión de la investigación en Chile. Psicoperspectivas, 9(2), 82-104

Mannuci, Marcelo. (2006). La estrategia de los cuatros círculos. Diseñar el futuro en la incertidumbre del presente. Grupo Editorial Norma. Bogotá, Colombia.

Mucchielli, A. 1983. Les jeux de rôles: Presses Universitaires de France.

Medina, C. (2013). Formación de líderes, inteligencia emocional y formación del talento. Madrid: Universitas

Medina R, Gómez A. (2014). El liderazgo pedagógico: competencias necesarias para desarrollar un programa de mejora en un centro de educación secundaria. Revista

Parra, LA. (2020). Propuesta de Liderazgo Pedagógico para la Gestión Educativa del Instituto de Educación Técnica Profesional de Roldanillo, Valle-INTEP (tesis de Maestría en Educación). Universidad Libre, Bogotá, Colombia.

Perspectiva Educacional. Formación de Profesores. Pontificia Universidad Católica de Valparaíso. Enero 2014, Vol. 53(1), Pp. 91-113

Niño Abella, L. I. y Parra Osorio, L. (2019). Estilos de liderazgo y Satisfacción Laboral en personal operativo en seguridad privada. Perspectiva psicosocial intralaboral. Revista Verba Iuris, 14 (42). pp. 99-111

OECD-BM (2012) Evaluación de políticas Nacionales, la Educación Superior en Colombia. ISBN 978-92-64-18071-0 (PDF).

Downloads

Published

2020-07-01

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1-10 of 16

You may also start an advanced similarity search for this article.