Socio-economic profile of Industrial Engineering students at Universidad Libre Seccional Barranquilla
DOI:
https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.14.612Keywords:
Socio-economic study, Higher education, Industrial Engineering, Demographics, Academics, Cultural aspectAbstract
This article presents the results of a socio-economic study conducted on students of the Program of Industrial Engineering at Universidad Libre Seccional Barranquilla during the academic period 2012-2, as part of the selfassessment process of the Program in order to obtain the renewal of its Qualifi ed Registry to the National Education Ministry (MEN, acronym in Spanish). Descriptive applied research and a deductive method were used in this study. Desk research through internal secondary data collection from Unilibrista Information System (SIUL, acronym in Spanish), and external secondary data collection from important sources such as the National System of Higher Education (SNIES, acronym in Spanish), the System for Dropout Prevention in Higher Education Institutions (SPADIES, acronym in Spanish) and some public-private entities which provide information about national, regional and local socio-economic issues and demographics. Additionally, depth interviews to the Faculty Board of Directors were performed, as well as self-conducted surveys with structured questionnaires to the Industrial Engineering students enrolled in 2012- 2. The survey covered 90,8 % of the target population. Thus, the data analysis, interpretation of the results and discussion is presented. Finally, fi ndings and recommendations are delivered in order to provide the updated student profi le, which may help the Program to formulate strategies in the Institutional Improvement Comprenhensive Plan (PIDI, acronym in Spanish) and therefore in its Annual Action Plan, which may foster the welfare of their students, their remaining academic excellence and future positive impact on society.
Downloads
References
en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-156303.html Último acceso: 12 de junio de 2013
S. Rosales, Infl uencia de variables socioeconómicas en el proceso educativo (pág. 36). Cuba: Instituto Nacional de Investigaciones Económicas, 2006 (46p.). Disponible en: http://www.nodo50.org/cubasigloXXI/pensamiento/susset_301106.pdf Último acceso:
de octubre de 2012
Universidad Libre Seccional Barranquilla. Misión [en línea]. Disponible en: http://www.unilibrebaq.edu.co/unilibrebaq/index.php?option=com_content&view=article&id=132&Itemid=214 Último
acceso: 12 de junio de 2013
II Encuentro Universidad-Empresa-Estado. Universidad de Antioquia. La formación integral del estudiante universitario [en línea]. Medellín, 2002. Disponible en: http://www.udea.edu.co/
portal/page/portal/BibliotecaProgramas/GestionTecnologica/ElemtosDiseno/Archivos/ComiteUEE/Memorias/17a_estudiante_universitario.pdf Último acceso: 14 de enero de 2013
Universidad Libre Seccional Barranquilla. Programa de Ingeniería Industrial. Misión y Visión [en línea]. Disponible en: http://www.unilibrebaq.edu.co/unilibrebaq/index.php?option=com_content&view=article&id=204&Itemid=296 Último acceso: 1 de diciembre de 2012
N. Malhotra, Investigación de mercados. Un enfoque práctico. (p. 90), 2ª ed., México: PrenticeHall, 1997.
J. Padrón, Bases del concepto de investigación aplicada [en línea]. Caracas, 2006. Disponible
en: http://padron.entretemas.com/InvAplicada/ Último acceso: 12 de junio de 2013
Defi nición de método deductivo. Qué es, signifi cado y concepto [en línea]. Disponible en: http://definicion.de/metodo-deductivo/#ixzz2I3evq9UY Último acceso: 14 de diciembre de 2012
Portal BusinessCol.com. Aspectos laborales de Colombia [en línea]. Disponible en: http://www.businesscol.com/empresarial/tributarios/salario_minimo.htm Último acceso: 1 de febrero de 2013
Edubar [en línea]. Disponible en: http://www.edubar.com.co/ Último acceso: 1 de febrero de 2013
Estudio socioeconómico y determinación de la capacidad del sector residencial del distrito de Barranquilla para la contribución de valorización por benefi cio general. Edubar S.A., Barranquilla, 2012 [en línea]. Disponible en: http://roble.barranquilla.gov.co:8888/images/Valorizacion2/
Normatividad/7_Estudio_Socioeconomico.pdf Último acceso: 10 de enero de 2013
SPADIES. Caracterización estudiantil. Nivel educativo de la madre. [en línea]. Disponible en: http://spadies.mineducacion.gov.co/spadies/consultas_predefinidas.html?1 Último acceso: 14 de diciembre de 2012
El nivel de estudio de la madre es un factor clave para el éxito o el fracaso escolar. 20 Minutos España. Publicado el 22/09/09 [en línea]. Disponible en: http://www.20minutos.es/noticia/522955/0/
informe/caixa/inclusion/ Último acceso: 14 de diciembre de 2012.