Conditions of employment of a group of teachers in Cali, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6080

Keywords:

Conditions of employment, teacher, employment contract, hours of work, salary

Abstract

This article presents a study that aimed to describe the employment conditions of a group of teachers working in public, private and private institutions with extended coverage of the city of Cali. Methodologically, a quantitative approach was used, through a survey. Since there is no reliable record of the total number of teachers working in Cali, Colombia, a non-probabilistic sampling was carried out by fees to 202 teachers. while teachers enjoy greater stability and better salaries. The fees corresponded to the type of educational institution and its geographical location in the city. Data were analyzed from descriptive statistics and multiple correspondence analysis. It was found that the conditions of precarious work are usually more related to the poor peripheries of the city and to private institutions for the extension of coverage, associated with long working hours, hours of unpaid work at home, lower wages and unstable contracts. On the other hand, stability is associated with linking to official institutions through a merit contest,

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEL ADELL, Carmen. Flexibilización del mercado de trabajo y precarización del empleo: la contratación temporal; aspectos teóricos, legales e históricos. En: Investigaciones geográficas. 1992. no. 10, p.181-196. https://doi.org/10.14198/INGEO1992.10.01

BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Eve. El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Ediciones Akal, 2002.

CASTEL, Robert. Las metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Argentina: Editorial Paidós, 1997. P.396. Disponible en: https://catedracoi2.files.wordpress.com/2013/05/castel-robert-la-metamorfosis-de-la-cuestic3b3n-social.pdf

DEPARTAMENTO ADMINISTRATIVO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (DANE). Boletín Técnico de Educación Formal, mayo 2018. Disponible en: https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/educacion/bol_EDUC_17.pdf

GAETE SILVA, Alfredo; CASTRO NAVARRETE, María; PINO CONEJEROS, Felipe; MANSILLA DEVIA, Diego. Abandono de la profesión docente en Chile: Motivos para irse del aula y condiciones para volver. En: Estudios pedagógicos (Valdivia). 2017. vol. 43, no. 1, p. 123-138. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000100008

GAVIRIA, Alejandro; UMAÑA, Claudia M. Estructura salarial de los docentes públicos en Colombia. En: Coyuntura Social. 2002. p. 103-120. Disponible en: https://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/handle/11445/1054/Co_So_Mayo_2002_Gaviria_y_Umana.pdf?sequence=2&isAllowed=y

GARCÍA CASTRO, Constanza María; MUÑOZ SÁNCHEZ, Alba Idaly. Salud y trabajo de docentes de instituciones educativas distritales de la localidad uno de Bogotá. En: Avances en Enfermería. 2013. vol. 31, no. 2, p. 30-42. Disponible en: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/42690

GARCÍA CASTILLO, Paola. Las condiciones laborales y el desempeño docente: Un estudio de las condiciones de trabajo de los profesores de secundaria y su influencia en la calidad educativa, con respecto al desempeño docente. En: Revista Iberoamericana de Educación. Septiembre 2013. vol. 63, no. 1, p. 1-12. https://doi.org/10.35362/rie631789

JACOMINI, Márcia Aparecida; DE OLIVEIRA PENNA, Marieta Gouvêa. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Em: Pro-Posições. 2016. vol. 27, no. 2, p. 177-202. http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2015-0022

LIANG, Xiaoyan. Teacher pay in 12 Latin American countries: how does teacher pay compare to other professions? What determines teacher pay? Who are the teachers? Washington, D.C.: The World Bank, Latin America and the Caribbean Regional Office, 2000. Disponible en: http://documents.worldbank.org/curated/en/932251468753280102/pdf/multi0page.pdf

MORALES JACOB, Jorge Fidel Elías. Aplicación e interpretación de técnicas de reducción de datos según escalamiento óptimo (Análisis de correspondencia múltiple y análisis de componentes principales categóricos). Trabajo de grado Profesional de Sociólogo. Santiago de Chile: Universidad de Chile. Facultad de Ciencias Sociales. Departamento de Sociología, 2004. p.90. Disponible en: http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/113469

MURILLO TORRECILLA, Javier; ROMÁN CARRASO, Marcela. Docentes en educación primaria en América Latina con más de una actividad laboral: situación e implicaciones. En: Revista Mexicana de Investigación Educativa. 2013. vol. 18, no. 58, p. 893-924. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/140/14027703010.pdf

FELDEN PEREIRA, Érico; TEIXEIRA, Clarissa Stefani; ANDRADE, Rubian Diego; DA SILVA LOPES, Adair. O trabalho docente e a qualidade de vida dos professores na educação básica. Em: Revista de Salud Pública. 2014. vol. 16, no. 2, p.221-231. https://doi.org/10.15446/rsap.v16n2.36484

SÁNCHEZ CERÓN, Manuel; DEL SAGRARIO CORTE CRUZ, Francisca María. La precarización del trabajo. El caso de los maestros de educación básica en América Latina. En: Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 2012. vol. 42, no. 1. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/270/27023323003.pdf

SENNETT, Richard. La corrosión del carácter. Las consecuencias del trabajo en el nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama, 2000. TENTI FANFINI, Emilio. La condición docente. Análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2005. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144319

URREA, Fernando; QUINTÍN, Pedro. Segregación urbana y violencia en Cali: los jóvenes del Distrito de Aguablanca. En: Anuario de Investigaciones del CIDSE, Facultad de Ciencias Sociales y Económicas, Universidad del Valle. 2001. Disponible en: http://socioeconomia.univalle.edu.co/publicaciones-socioeconomia/anuario-de-investigaciones

VEZUB, Lea Fernanda. Ejercer la docencia: ¿Vocación, trabajo, profesión, oficio? En: Didac. 2005. no. 46, p.4-9. Disponible en: http://revistas.ibero.mx/didac/articulo_detalle.php?id_volumen=16&id_articulo=192

WEINSTEIN, José. ¿Cómo vivencian los docentes latinoamericanos su trabajo y su escuela? Nuevos antecedentes a partir del estudio TERCE. En: Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación. 2016. vol. 14, no. 4, p.93-111. http://dx.doi.org/10.15366/reice2016.14.4.005

YOSSO, Tara J. Whose culture has capital? A critical race theory discussion of community cultural wealth. In: Race Ethnicity and Education. 2005. vol. 8, no. 1, p.69-91. https://doi.org/10.1080/1361332052000341006

Published

2019-12-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Conditions of employment of a group of teachers in Cali, Colombia. (2019). Entramado, 16(1), 108-120. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.6080

Similar Articles

1-10 of 589

You may also start an advanced similarity search for this article.