Gestures for thinking the meeting with the other in education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.11194

Keywords:

Education, Migration, Cultural diversity, Multiculturalism

Abstract

This article's purpose is to display the minimal traces and gestures produced in the meeting with children, youths, and adult migrants from Venezuela, in school, and Medellin. These intertwined and tensed strokes produced gestures like ways of thinking, of folding and allowing unfolding in the meeting among strangeness, without abandoning the question of hospitality and hostility. From the perspective of post-qualitative research, in correspondence with the gleaning method, deployed the gesture of attentive listening, the singular answer, and the gesture of acceptance, which provides a contribution to education that makes possible the opening to the strange, to the strangeness, to the conclusive reality that we live in a permanent migration state. Therefore, we need to open our thoughts for developing the meetings with different cultures, recognizing and valuing each other and constructing from them, hosting the otherness like constitutive of the subject and the educational relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gloria Nancy Henao-Vergara, Universidad de Antioquia, Medellín - Colombia

    Candidata a doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad de San Buenaventura, Medellín, en la línea Estudios Culturales y Lenguajes Contemporáneos. Magíster en Educación de la Universidad de Antioquia. Profesora de cátedra de la Universidad de Antioquia y maestra de básica primaria en la Institución Educativa Tricentenario del municipio de Medellín. Integrante del grupo de investigación ESINED (Universidad de San Buenaventura, Medellín).

  • Teresita Ospina-Álvarez, Universidad San Buenaventura, Medellín - Colombia

    Doctora en Educación de la Universidad de Antioquia. Profesora del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad San Buenaventura, Medellín. Investigadora de la línea Estudios Culturales y Lenguajes Contemporáneos. Grupo de Investigación ESINED.

References

1. BARDET, Marie. “El cuerpo no ha estado ausente de la filosofía, sino que se convirtió en objeto”. Entrevistada por Melina Alexia Varnavoglou. Filosofía&Co, 2021b. https://www.filco.es/marie-bardet-filosofia-cuerpo/

2. BARDET, Marie. Presentación del libro: el cultivo de los gestos y hacer mundos con gestos. Presenta: Juanita Delgado [Vídeo]. YouTube, 2021a.

https://www.youtube.com/watch?v=vZgH2qRKWMs&ab_channel=MITAVun

3. CULLEN, Carlos. Perfiles ético-políticos de la educación. México d.f.: Paidós, 2004.

4. DELEUZE, Gilles. La Subjetivación: curso sobre Foucault. Tomo 3. 2.a ed. Buenos Aires: Editorial Cactus, 2020.

5. DELEUZE, Gilles; Guattari, Félix. Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-Textos, 2015.

6. DERRIDA, Jacques; Dufourmantelle, Anne. La hospitalidad. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 2017.

7. DUSCHATZKY, Silvia. Política de la escucha en la escuela. Buenos Aires: Editorial Paidós, 2017.

8. DUSCHATZKY, Silvia; SKLIAR, Carlos. Los nombres de los otros: narrando a los otros en la cultura y en la educación. En: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (eds.). Habitantes de Babel políticas y poéticas de la diferencia. Barcelona: Laertes, 2001. P. 185-212.

9. HAUDRICOURT, André. El cultivo de los gestos: entre plantas, animales y humanos. En: BARDET, Marie. Hacer mundos con gestos. Editorial Cactus, 2019, P. 81-111.

10. HERNÁNDEZ-HERNÁNDEZ, Fernando; REVELLES-BENAVENTE, Beatriz. La perspectiva post-cualitativa en la investigación educativa: genealogía, movimientos, posibilidades y tensiones. En: Educatio Siglo XXI. 2019. Vol. 37, no. 2, p. 21-48. http://doi.org/10.6018/educatio.387001

11. LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos. Babilonios somos: a modo de introducción. En: Habitantes de Babel políticas y poéticas de la diferencia. Barcelona: Laertes, 2001. P. 11-43.

12. MARTÍNEZ-BONAFE, Jaime. (2013). Utopía y educación popular: ¿cuáles son los buenos saberes de las buenas educadoras? En: II Seminario de Especialización Docente y Académica (15, mayo, 2013: Valencia). https://youtu.be/WL5NYpiS_6g

13. NANCY, Jean-Luc. A la escucha. Buenos Aires: Amorrortu, 2015.

14. PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virginia; ESCÓSSIA, Liliana da. (Orgs.). Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Editora Sulina, 2009.

15. PÉREZ DE LARA FERRE, Nuria. Identidad, diferencia, diversidad: mantener viva la pregunta. En: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (eds.). Habitantes de Babel políticas y poéticas de la diferencia. Laertes, 2001. P. 291-316.

16. POIRIÉ, François; LÉVINAS, Emmanuel. Ensayo y conversaciones. Madrid: Arenas Libros, 2009.

17. Roldán, D. (2020). Agnés Varda: las claves para entender su cinescritura. Zoom f7. https://www.youtube.com/watch?v=x7iWxYfXhq0&ab_channel=Zoomf7.

18. SEGATO, Rita .(2020). La escucha: contra la importación acrítica de categorías. Podcast Facultad Libre.

https://www.youtube.com/watch?v=hE-YeFSpzAI&ab_channel=FacultadLibre

19. SKLIAR, Carlos. ¿Y si el otro no estuviera ahí? Notas para una pedagogía (improbable) de la diferencia. Madrid: Miño y Dávila, 2011.

20. SKLIAR, Carlos; TÉLLEZ, Magaldy. Conmover la educación: ensayos para una pedagogía de la diferencia. Buenos Aires: Noveduc, 2008.

21. UNIVERSIDAD DE SAN BUENAVENTURA. Doctorado en Ciencias de la Educación. 2021. https://www.usbmed.edu.co/Programas/Posgrados/Doctorado-en-Ciencias-de-la-Educacion

22. VARDA, Agnés. Los espigadores y la espigadora [Documental]. Francia: Ciné Tamaris, 2000.

23. VEIGA-NETO, Alfredo. Incluir para excluir. En: LARROSA, Jorge; SKLIAR, Carlos (eds.). Habitantes de Babel políticas y poéticas de la diferencia. Barcelona: Laertes, 2001. P. 165-184.

24. WALDENFELS, Bernhard. Exploraciones fenomenológicas acerca de lo extraño. Buenos Aires: Anthropos Editorial, 2015.

25. WALDENFELS, Bernhard. La pregunta por lo extraño. En: LOGOS. 1998. No. 32, p. 85-98.

26. ZAMBRANO, María. Notas de un método. Madrid: Mondadori, 1989.

Published

2024-12-29

Issue

Section

REFLECTION ARTICLES

How to Cite

Gestures for thinking the meeting with the other in education. (2024). Entramado, 21(1), e-11194. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.11194

Similar Articles

1-10 of 55

You may also start an advanced similarity search for this article.