Perception of distance students on the influence of ICT on their academic education
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.10345Keywords:
ICT, Distance Education, Higher Education, Influence of ICT, Technological tools, Academic trainingAbstract
There is a directly proportional relationship between education and technological advances, that is, as technology evolves, education should also be at the forefront of these technological advances, incorporating them into their academic training processes. This article presents the results of the research carried out at the Centro Tutorial de San Juan Nepomuceno of the University of Cartagena (Cartagena-Colombia); whose objective was to determine the perception of students about the influence of Information and communication technologies -ICT- in their academic training, based on the technological tools made available by the institution under study. The methodology was descriptive; a literature review was conducted on ICT in education. Subsequently, the instruments used to collect information were developed, evaluated, and applied. From the results obtained, it is concluded that the perception that students have about the influence of ICT in their academic training is highly significant, they also consider that the institution in question must improve its technological infrastructure.
Downloads
References
ALCIBAR, María; MONRROY, Anderson; JIMENEZ, Martha. Impacto y Aprovechamiento de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en la Educación Superior. En: Información tecnológica. Octubre, 2018. Vol. 29, no. 5, p. 101-110. https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000500101
ARANCIBIA-HERRERA, Marcelo; BADIA-GARGANTÉ, Antoni. Concepciones de profesores de secundaria sobre enseñar y aprender Historia con TIC. En: Revista Electrónica de Investigación Educativa. 2015. Vol 17, no. 2, p. 62–75. https://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v17n2/v17n2a5.pdf
BARROS-VANEGAS, María Carolina; FIGUEROA-RAMÍREZ, Andrés Alfonso. Implementación de las TIC como estrategia pedagógica para el conocimiento de la especie Quiscalus Lugubris en el gimnasio del norte municipio de Valledupar. En: Lasirc. Marzo, 2020. Vol. 1, no. 6, p. 44-47. http://fundacionlasirc.org/images/Revista/REVISTALASIRCVolumen1.No.6.pdf
CABERO-ALMENARA, Julio; FERNÁNDEZ-ROBLES, Bárbara. Las tecnologías digitales emergentes entran en la Universidad: RA y RV. En: RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. Febrero, 2018. Vol. 21, no. 2, p. 119-138. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20094
CALISKAN, Semih; SUZEK, Sibel; OZCAN, Deniz. Determining student satisfaction in distance education courses. In: Procedia Computer Science. 2017. Vol. 120, p. 529-538. https://doi.org/10.1016/j.procs.2017.11.275
COMBOZA-ALCÍVA, Yenny Rossana; YÁNEZ-RODRÍGUEZ, Marcos Alejandro; RIVAS, Yeneri Carolina. El uso de las TIC en el proceso de enseñanza – aprendizaje. En: Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. Enero, 2021. Vol. 13, no. 1, p. 1-11. https://www.eumed.net/es/revistas/atlante/2021-enero/uso-tic-ensenanza
DE LA HOZ-FRANCO, Emiro; MARTÍNEZ-PALMERA, Olga; COMBITA-NIÑO Harold; HERNÁNDEZ-PALMA, Hugo. Las Tecnologías de la Información y la Comunicación y su Influencia en la Transformación de la Educación Superior en Colombia para Impulso de la Economía Global. En: Información tecnológica. Febrero, 2019. Vol 30, no. 1, p. 255-262. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100255
DRENOYIANNI, Helen; SELWOOD, Ian. Conceptions or misconceptions? Primary teachers’ perceptions and use of computers in the classroom. In: Education and Information Technologies. 1998. Vol. 3, no. 2 p. 87–99. https://doi.org/10.1023/A:1009630907672
ESCUDERO-NAHÓN, Alexandro. Aportaciones al proceso horizontal de transversalización de la Educación a Distancia en las instituciones de educación superior. En: Revista de la Educación Superior. Abril, 2017. Vol. 46, no. 182, p. 57-69. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.02.003
FAISAL, Piliang; KISMAN, Zainul. Information and communication technology utilization effectiveness in distance education systems. In: International Journal of Engineering Business Management. December, 2020. Vol. 12, p. 1-9. https://doi.org/10.1177/1847979020911872
FAÚNDEZ, Claudio; BRAVO, Alicia; RAMÍREZ, Glenda; ASTUDILLO, Hernán. Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje de Conceptos de Termodinámica como Herramienta para Futuros Docentes. En: Formación Universitaria. 2017. Vol. 10, no. 4, p. 43-54. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000400005
GARCÉS-SUÁREZ, Elizabeth; GARCÉS-SUAREZ, Emma; ALCIVAR-FAJARDO, Orly. Las tecnologías de la información en el cambio de la educación superior en el siglo XXI: reflexiones para la práctica. En: Revista Universidad y Sociedad. 2016. Vol. 8, no. 4, p. 169-175. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/480/511
GARCÍA-SÁNCHEZ, María del Rocío; REYES-AÑORVE, Joaquín; GODÍNEZ-ALARCÓN Guadalupe. Las TIC en la educación superior, innovaciones y retos. En: Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas. 2017. Vol. 6, no. 6, p. 1-18. https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.135
GOMES, Diego Eller; ENSSLIN, Sandra Rolim; CARDOSO, Thuine Lopes; DE ANDRADE, Dalton Francisco. Avaliação de desempenho de cursos de graduação ofertados na modalidade de Educação a Distância. En: Revista da Avaliação da Educação Superior. 2020. Vol. 5, p. 503-524. https://doi.org/10.1590/S1414-40772020000300001.
HERNÁNDEZ-AGUILAR, María de Lourdes. Modelos tutoriales en la educación a distancia a través de tecnologías de la información y la comunicación: tareas del docente tutor. Tesis doctoral. Madrid. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Facultad de Educación. 2012. 23-439 p.
HERNÁNDEZ; Ronald. Artículos de revisión Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. En: Propósitos y Representaciones. Enero, 2017. Vol. 5, no. 1, p. 325-347. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
HIDALGO-TORRES, Osvanis; LÓPEZ-TAMAYO, Pedro Ángel; RIVERÓN-OVALLE, Ciro Ángel. La mediación pedagógica de las Tecnologías de la Información y la Comunicación una vía para el desarrollo cultural del escolar rural. En: Roca: Revista Científico - Educaciones de la provincia de Granma. 2020. Vol. 16, no. 1, p. 438-450. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7414342
JIMÉNEZ, Meredith; PITRE, Remedios; HERNÁNDEZ-PALMA, Hugo. Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones para la promoción de la educación en Colombia. En: Prospectiva. 2020. Vol. 18, no. 2, p. 1-13. https://doi.org/10.15665/rp.v18i2.2381
JIMÉNEZ-PERALTA, Javier Alexi; BONILLA-TENESACA, Josué Reinaldo; LÓPEZ-PERERO, Marlo Antonio. Uso de las TIC en los procesos formativos de los docentes en la educación superior. En: Congreso internacional de ciencias pedagógicas de Ecuador (4: 19-21, abril, 2018: Guayaquil, Ecuador). Memorias. Guayaquil: Instituto Tecnológico Bolivariano (ITB), 2018, p. 360-368.
KÄMS-SENHORINHA, Márcio José; DE OLIVEIRA, Marco Aurelio; HIDETO-FUTAMI, André; DALLA VALENTINA, Luiz Veriano. Critical factors of pedagogical management that influence the evasion in higher education distance learning courses: a case study. In: Gestão & Produção. 2021. Vol. 28, no. 1, p. 1-25. https://doi.org/10.1590/1806-9649.2020v28e4726.
LAWSHE, C. H. A quantitative approach to content validity. In: Personal Psychology. 1975. vol. 28, no. 4. p. 563-575 https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
LIZALDE-GIL; Manuel; PEÑARRUBIA-LOZANO, Carlos; QUÍLEZ-ROBRES, Alberto; QUINTAS-HIJÓS, Alejandro. Las TIC en la educación para la salud en universitarios. En: Cultura, Ciencia y Deporte. 2021. Vol. 16, no. 48, p. 265-273. http://dx.doi.org/10.12800/ccd.v16i48.1746
MARINO-JIMÉNEZ, Mauro; HARMAN-CANALLE, Úrsula Andrea; ALVARADO-CHOY, Francisco. La educación a distancia desde el pensamiento sistémico: una mirada necesaria para los actores del centro educativo de nivel superior. En: Revista Iberoamericana De Educación Superior. 2020. Vol. 11, no. 32, p. 183-197. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.32.821
PASSEY, Don. Implementing learning platforms into schools: an architecture for wider involvement in learning. In: Learning, Media and Technology. 2011. Vol 36, no. 4, p. 367–397. https://doi.org/10.1080/17439884.2011.592496
POVEDA-PINEDA, Derly; CIFUENTES-MEDINA, José. Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. En: Formación universitaria. Diciembre, 2020. Vol. 13, no. 6, p. 95-104. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095
QUIÑONEZ-QUIÑONEZ, Gabriela Isabel; SALTOS-GÓMEZ, Jasmín Andrea; SÁNCHEZ-RODRÍGUEZ, Alma Delia. Influencia de las TIC´s en los procesos de aprendizaje de los estudiantes, en la Universidad Técnica Luis Vargas Torres de Esmeraldas. En: Polo del conocimiento. 2021. Vol. 6, no. 3, p. 2445-2466. DOI:10.23857/pc.v6i3.2523
SALAZAR-RAMOS, Roberto; MELO-CORTÉS, Ángela Liliana. Lineamientos Conceptuales de la Modalidad de Educación a Distancia. En: ARBOLEDA-TORO, Néstor; RAMA-VITALE, Claudio. La educación superior a distancia y virtual en Colombia: nuevas realidades. Bogotá. ACESAD. 2013, p. 81-111.
SANGRÁ-MORER, Albert. Educación a distancia, educación presencial y usos de la tecnología: una tríada para el progreso educativo. En: Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. 2002. No 15, p. 1-8. https://doi.org/10.21556/edutec.2002.15.541
SEGURA, Mariano. Plataformas educativas y redes docentes. En: CARNEIRO, Roberto; TOSCANO, Juan Carlos; DÍAZ, Tamara. Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). 2009. p. 95-109. ISBN 978-84-7666-197-0.
SKRIPAK, Irina Anatolyevna; AYNAZAROVA, Svetlana Nikolaevna; UKHANOVA, Ekaterina Vladimirovna, TKACHENKO, Anastasia Evgenievna, ERINA, Larisa Sergeevna. International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering. En: International Journal of Advanced Trends in Computer Science and Engineering. 2020. Vol. 9, no. 2, p. 1808-1813. https://doi.org/10.30534/ijatcse/2020/138922020
SOLÓRZANO-BARBERÁN, Genith María. Tecnologías de información y comunicación (TIC) en la educación. En: Polo del conocimiento. 2021. Vol. 6, no. 3, p. 1-15. DOI: 10.23857/pc.v6i3.2504
SUASNABAS-PACHECO, Lenin S; AVILA-ORTEGA, Washington; DÍAZ-CHONG, Enrique de Jesús; RODRÍGUEZ-QUIÑONEZ, Víctor. Las Tics en los procesos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria. En: Dominio de las ciencias. Marzo, 2017. Vol. 3, no. 3, p. 721-749. http://dx.doi.org/10.23857/dom.cien.pocaip.2017.3.2.721-749
TRISTÁN-LÓPEZ, Agustín. Modificación del Modelo de Lawshe para el dictamen cuantitativo de la validez de contenido de un instrumento objetivo. En: Avances en Medición. 2008 no. 6 p. 37-48 https://www.humanas.unal.edu.co/lab_psicometria/application/files/9716/0463/3548/VOL_6._Articulo4_Indice_de_validez_de_contenido_37-48.pdf
YONG-CASTILLO, Érica; NAGLES-GARCÍA, Nofal; MEJÍA-CORREDOR, Carolina; CHAPARRO-MALAVER, Carmen Elizabeth. Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. En: Revista virtual Universidad Católica del Norte. Mayo, 2017. No. 50, p. 80-105. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/814/1332
ZEMPOALTECA-DURÁN, Beatriz; BARRAGÁN-LÓPEZ, Jorge Francisco, BARRAGÁN-LÓPEZ, GONZÁLEZ-MARTÍNEZ, Juan; GUZMÁN-FLORES, Teresa. Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. En: Apertura. 2017. Vol. 9, no. 1, p. 80-96. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v9n1.922
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Entramado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.