This is an outdated version published on 2023-06-23. Read the most recent version.

Strengthening of business skills in gastronomy and fashion production chains in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2023v21n38.9570

Keywords:

entreprise, fashion, gastronomy, marketing

Abstract

This article presents the results of a research project in which Gastronomy and Fashion companies that contribute to the economy grow in Colombia have participated, but hey also have deficiencies that came through social issues and low access to knowledge, and therefore in innovation for competitiveness, highlighting the nature of their business structure as they are mostly family businesses made up of natural persons with a poorly structured model in planning and management necessary for the transformation towards more favorable market scenarios, in addition to the dependence on a few partners business, and the economic contraction caused by the Covid-19 pandemic, as well as some national protests in recent years by some social groups. In order to demonstrate opportunities for improvement and transform some of the difficulties into strengths, the project is part of a strategic alliance between the Cámara de Comercio de Bucaramanga and the Unidades Tecnológicas de Santander as a higher education institute, to promote the development of activities for entrepreneurs and strengthen their business skills in marketing, integrating the academy with the business sector from research and extension. This project has been developed in 3 phases: 1. Characterization of the business communities that voluntarily joined the project. 2. Strengthening of business skills with workshops aimed by detecting needs and formulation of strategic action plans mediated by innovation. 3. Follow-up in the implementation of proposed actions contributing to knowledge management. Entrepreneurs are enabled to renew improvements, making the development of brands sustainable through the practice of acquired knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Lina Peñaranda Delgado, Unidades Tecnológicas de Santander, Bucaramanga, Colombia; Grupo de Investigación de Marketing

    Ingeniera de Sistemas, Universidad Autónoma de Bucaramanga, Bucaramanga, Colombia; especialista en Gerencia de Mercadeo, Universidad Externado de Colombia, Bogotá, Colombia; magíster en Neuromarketing, Universidad Internacional de la Rioja, La Rioja, España; docente investigadora, Unidades Tecnológicas de Santander, Bucaramanga, Colombia; Grupo de Investigación de Marketing

  • José Acacio Navarro, Unidades Tecnológicas de Santander, Bucaramanga, Colombia; Grupo de Investigación de Marketing

    Economista, Universidad Industrial de Santander, Bucaramanga, Colombia. magíster en Administración de Empresas, Universidad Santo Tomás, Bucaramanga; docente investigador, Unidades Tecnológicas de Santander, Bucaramanga; Grupo de Investigación de Marketing

References

Barrientos, J.; Perea, G.; Álvarez, R.; Naranjo, A.; Portillo, M., & Gaitán, N. (2019). Caracterización tejido empresarial Dosquebradas. Dosquebradas.

Cámara de Comercio de Bucaramanga (febrero de 2018). Cierran restaurantes pero sube número de aperturas. Obtenido de https://www.ccb.org.co/Clusters/Cluster-de-Gastronomia/Noticias/2018/Febrero-2018/Cierran-restaurantes-pero-sube-numero-de-aperturas

Cámara de Comercio de Bucaramanga (s.f.) Pasos para crear mi empresa. Obtenido de https://camaradirecta.com/crear-mi-empresa/como-crear-mi-empresa

Crissien, C. (2018). Círculo virtuoso de la educación empresarial: una propuesta de modelo para el desarrollo de un tejido empresarial de calidad. Revista Escuela De Administración De Negocios, 23-40.

de Garcillán, M. (2015). Persuación a través del marketing sensorial y experiencial. Opción 31, 463-478.

Departamento Administrativo de la Función Pública (2012). Decreto Número 0019 de 2012. Obtenido de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/Decreto-Ley-019-de-2012-Antitramites.PDF

Ferrel, O. C., & Hartline, M. (2018). Estrategia de Marketing. México: Cengage Learning.

Garay, E. (2018). Competitividad Inteligente. Madrid: Planeta.

Gómez, C., Manzi, M., & Galindo, T. (2014). El scent Marketing: una revisión bibliográfica. Pensamiento & Gestión, 214, 254.

Hatchuel, A.; Le Masson, P.; Weil, B., & Carvajal, D. (2019). Innovative Design Within Tradition - Injecting Topos Structures in C-K Theory to Model Culinary Creation Heritage. Proceedings of the Design Society: International Conference on Engineering Design, 1543-1552.

Hernández, H.; Cardona, D., & Del Río, J. (2017). Direccionamiento Estratégico. Buenos Aires: Planeta.

Jiménez, R.; Aragón, L., & Albendín, G. (2020). Análisis de la incidencia de talleres formativos en el desarrollo de competencias comunicativas en futuros docentes y ambientólogos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 320301-320317.

Lindstrom, M. (2008). Compradicción: Verdades y mentiras de por qué las personas compran. Bogotá: Norma.

Marín, B. (2019). Convertir a los colaboradores en embajadores de la marca: plan de comunicación interna para la televisión autonómica valenciana À punt. Profesional de la Información, 286-296.

Ministerio de Ambiente (2008). Ley 1252 de 2008. Obtenido de https://www.minambiente.gov.co/images/BosquesBiodiversidadyServiciosEcosistemicos/pdf/Normativa/Leyes_/ley_1252_271108.pdf

Ministerio de la Protección Social (2007). Decreto 1515 del 9 de mayo de 2007. Obtenido de https://www.minambiente.gov.co/images/GestionIntegraldelRecursoHidrico/pdf/Disponibilidad-del-recurso-hidrico/Decreto-1575-de-2007.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social (2013). Resolución Número 00002674 de 2013. Obtenido de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/resolucion-2674-de-2013.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social (2020). Resolución Número 0000749 de 2020. Obtenido de https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Resoluci%C3%B3n%20No.%20749%20de%202020.pdf

Ministerio de Salud y Protección Social (1979). Ley 9 de 1979. Obtenido de https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/LEY%200009%20DE%201979.pdf

Miranda, F. (05 de 2021). El costo de la parálisis. Obtenido de Portafolio: https://www.portafolio.co/opinion/editorial/el-costo-de-la-paralisis-editorial-francisco-miranda-551938

Montaño, L. (2017). ¿Por qué cierran los restaurantes en Colombia? Obtenido de Revista La Barra: https://www.revistalabarra.com/ediciones/ed-94-top-100-las-empresas-exitosas-la-hospitalidad/cierran-los-restaurante-en-colombia/

Morales, A. (2019). El servicio al cliente como estrategia competitiva. Revista Colombiana de Ciencias Administrativas, 8-20.

Muñoz, C. (2019). Analisis de competitividad Cúcuta. Cúcuta: Cámara de Comercio de Cúcuta.

Ojeda, M.; Marhuenda, C.; Noguera, J.; Hernández, S.; Subiela, B.; Martínez, E.;

. . .

Martínez, J. (2013). Estrategias de comunicación en redes sociales. Barcelona: Gedisa.

Ospina, A., & Alzate, J. (2018). La asociatividad como estrategia para gestionar los procesos de desarrollo empresarial y solución a problemáticas sociales Revista Loginn, 2, 1, 80-91. Obtenido de http://revistas.sena.edu.co/index.php/LOG/article/view/1669/1790

Portafolio (13 de mayo de 2021). Deudas en Colombia ya superan el 144% del PIB. Obtenido de https://www.portafolio.co/economia/deudas-en-colombia-ya-superan-el-144-del-pib-551924

Ramos, E., & Valle, N. (2020). Gestión de imagen corporativa como estrategia de sostenibilidad: camino al cambio empresarial. Universidad y Sociedad 12, 1, 292-298. Obtenido de Scielo: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000100292

Salvatierra, J. (01 de 03 de 2021). Crisis en la industria textil: un 2021 con la moda de hace un año. Obtenido de https://elpais.com/economia/2021-02-28/crisis-en-la-industria-textil-un-2021-con-la-moda-de-hace-un-ano.html

Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 102-122.

Schmitt, B., & Zarantonello, L. (2013). Consumer experience and experiential marketing: A critical review. Marketing Research, 25-61.

Thimothy, S. (14 de enero de 2022). What Brand Positioning Is And Why It’s Important For Your Business. Obtenido de Forbes: https://www.forbes.com/sites/theyec/2022/01/14/what-brand-positioning-is-and-why-its-important-for-your-business/amp/

Valdiviezo, G.; López, R., & Rodríguez, L. (13 de 02 de 2021). Innovación empresarial de las medianas y pequeñas empresas del sector textil de la ciudad de Lima. Obtenido de https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/244

Vásquez, D. (02 de 11 de 2018). Por qué fracasa un restaurante (no solo mueren por su cocina). Obtenido de https://www.lavanguardia.com/comer/opinion/20180211/44647088850/restaurante-cierre-fracaso-razon.html

Vázquez, A. (2018). Reflexiones teóricas sobre el desarrollo endógeno. Buenos Aires: Planeta.

Zamarreño, G. (2019). Marketing Estratégico. Málaga, España: Elearning S.L.

Zambrano, A., & Pelegrín, N. (2020). La capacitación de los colaboradores de las empresas para la mejora de la calidad de vida laboral. REFCalE, 8,1, 42-62. Obtenido de http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3157

Published

2023-06-23 — Updated on 2023-06-23

Versions

How to Cite

Strengthening of business skills in gastronomy and fashion production chains in Colombia. (2023). Criterio Libre, 21(38), e229570. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2023v21n38.9570