Virtual education in Colombian public universities in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.18041/1794-7200/clj.2020.v17n2.7938Keywords:
Professional education, Information technology, virtual education, COVID 19Abstract
A review article on Colombian virtual education in times of pandemic is carried out, with the objective of observing the different ways in which university education institutions have tried to address the demands that represent the continuity of the provision of educational services in times of pandemic. The review is carried out in 32 Colombian universities based on the review of the official documents published in their web pages on the measures taken to provide continuity to the educational processes during the COVID 19 pandemic during the first semester of 2020. It is concluded that the Colombian Higher Education Institutions - IES although they are called by global and national policies to contribute to the reduction of the digital divide, there are cases that either must give way to overcome the paradigm of face-to-face education as the only possible mediation for learning or are still far from achieving the conditions of both technological infrastructure and teaching staff trained to be active players in training mediated by Information and Communication Technologies - ICT.
Downloads
References
Agudelo, Chomali, Suniaga (...) Jung (2020). Las oportunidades de la digitalización en américa latina frente al covid-19. Corporación Andina de Fomento, 2020 y Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45360/4/OportDigitalizaCovid-19_es.pdf
De Currea-Lugo, V. (2020, 11 de abril). En memoria de los dos colegas muertos por el coronavirus. En: Asociación Médica Sindical Colombiana -ASMEDAS. Recuperado de: https://asmedasantioquia.org/2020/04/12/cuantos-medicos-muertos-mas-necesita-un-pais-para-reaccionar/
De la Torre, Cristina (2018). Ciencia y universidad pública, en harapos. En El Espectador, 2 octubre. Recuperado de: https://www.elespectador.com/opinion/ciencia-y-universidad-publica-en-harapos-columna-815544
e LAC en educación, 2010. (2008). Trad. Jennifer Ross. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/36915/1/elacnewsletter6_es.pdf
Estalella, A. y Ardévol, E. (2011). e-research: desafíos y oportunidades para las ciencias sociales. Convergencia, 18(55), 87-111. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-14352011000100004&lng=es&tlng=es.
Flórez Romero, M., Aguilar Barreto, A., Hernández Peña, Y.(2017). Sociedad del conocimiento, las TIC y su influencia en la educación. Vol. 38 (35). Recuperado de http://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/1770
Hartmann, F. (2008). Metas en el entorno educativo. Columna de opinión del Punto de Coordinación Temático en Educación para eLAC2010. En e LAC en educación, 2010. (2008). Trad. Jennifer Ross. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/36915/1/elacnewsletter6_es.pdf
Leal Hernández, A. (2016). Corrupción administrativa en la contratación pública. Criterio Libre Jurídico, 13(2), 97–101. https://doi.org/10.18041/crilibjur.2016.v13n2.26205
Moreno, J. y Ruiz, P. (2009). La educación superior y el desarrollo económico en América Latina. En Serie Estudios y perspectivas. Sede Subregional de la CEPA en México. México: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/4884/1/S2009334_es.pdf
Pedró, F. (2012). ¿Nuevas oportunidades, nuevas políticas para América Latina? En Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina Algunos casos de buenas prácticas. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Recuperado de:https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/35382/S2012809_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Sunkel, G. y Trucco, D. (2012). Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una educación inclusiva en América Latina Algunos casos de buenas prácticas. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/35382/S2012809_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Universidad de la Amazonía (2019). Plan de desarrollo 2017-2019. Recuperado de http://www.uniamazonia.edu.co/documentos/docs/Rectoria/Plan%20de%20desarrollo%202017-2019/PDI%20UDLA%202017-2019%20CSU.pdf
Universidad de Córdoba (2020). Se establecen medidas académicas transitorias en el marco del estado de emergencia sanitaria por el riesgo de contagio del COVID 19 en la comunidad universitaria [Acuerdo 021].
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (2019). Informe de revisión por la dirección del Sistema Integrado de Gestión SIG 2019. Recuperado de http://www.uptc.edu.co/export/sites/default/universidad/acerca_de/rendicion_cuentas/2019/sig_2019/doc/acta_rpd_19.pdf
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (2020). Reforma académica UPTC. Documento Resultados de Trabajo en Claustros Docentes. Recuperado de http://www.uptc.edu.co/export/sites/default/vice_academica/02_reforma/doc/doc_final_sintesisreforma_2019.pdf .
Downloads
Published
Versions
- 2021-10-20 (2)
- 2020-12-30 (1)