The construction of new training scenarios from the resistances of the peoples of Latin America

Authors

  • Maria Alejandra Ramírez Galvis

DOI:

https://doi.org/10.18041/1794-7200/criteriojuridico.2017.v14n2.1639

Keywords:

Resistence, Multilateral Organisms, Education, Latin America.

Abstract

Based on experiences in the construction of new training scenarios based on the resistances that have arisen in Latin America and from their political achievements, we analyze what should be the educational proposal that moves away from the project of the multilateral organizations that it has tried to make education something abstract, universal and generalized, which is why this analysis is done from the perspective of the emancipatory and decolonizing process whose focus is to use all actions to think critically and propose other possible worlds to transform reality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caudillo, G. (2014). La escuelita zapatista y la autonomía. Contextualización Latinoamericana. Ponencia publicada en la Memoria del 6º Congreso Internacional de Sociología, Ensenada, Baja California, del 22 a 25 de septiembre 2014. Recuperado de: http://www.contextualizacioneslatinoamericanas.com.mx/pdf/Laescuelitazapatistaylaautonom%C3%ADa_12.pdf

Coraggio, J. (1995). Las propuestas del Banco Mundial para la educación ¿Sentido oculto o problemas de concepción? Ponencia presentada en el Seminario “O Banco Mundial e as Politicas de Educação no Brasil”.

De souza, R. (2014). El Movimiento Sin Tierra y la educación popular: la formación humana en diálogo. Brasil: Crefal. Recuperado de: https://goo.gl/6i19Ho

Dutra, C. (2002). La privatización de la educación pública: una violencia social. Brasil: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1034996

Focault, M. (1976). Vigilar y Castigar. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI editores.

Freire, P. (1977). Pedagogía del Oprimido. Bogotá, Colombia: Siglo XXI.

Freire, P. y Shor, I. (2014). Miedo y Osadía: La cotidianidad del docente que se arriesga a practicar una pedagogía transformadora. Bogotá, Colombia: Siglo veintiuno editores.

Harnecker, M. (2002). Sin tierra construyendo movimiento social. Madrid, España: Siglo XXI.

Lichtensztejn, S. (2012). El Fondo Monetario Internacional y el Banco Mundial. Sus relaciones con el poder financiero. México D.F.: Economía UNAM.

Municipio autónomo en rebeldía Ricardo Flores Magón (2001). La Educación Verdadera. México: La Culebra, mimeo.

Torres, I. (2012). La educación autónoma zapatista: Formación de una identidad diferente en los niños de las comunidades autónomas zapatistas. Revista divergencia. Recuperado de: https://goo.gl/kb3wnG

Published

2017-07-01

Issue

Section

Articles results of research processes

How to Cite

The construction of new training scenarios from the resistances of the peoples of Latin America. (2017). Criterio Libre Jurídico, 14(2), 154-158. https://doi.org/10.18041/1794-7200/criteriojuridico.2017.v14n2.1639

Similar Articles

1-10 of 22

You may also start an advanced similarity search for this article.