Judgment to the Legitimacy of the Legislator in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.40.1555Keywords:
Legislator, Congress, constituent power, corruption, legitimacyAbstract
The constitutional and democratic systems provide for a clear division of powers, in which there is a system of checks and balances that balances the power held by each of the Branches in the organic structure of the State. In Colombia there is a division of Public Power Branches, in which the legislative branch plays a major role and influences the application of the constitutional system of law and the exercise of democracy and representativeness of the Colombian people. The Congress of the Republic is the body that promulgates the laws in Colombia, therefore, the degree of legitimacy of its members and their decisions is of vital importance for the implementation and compliance with the rules that govern the society. Corruption and links with illegal armed groups, as well as illegitimate decisions away from reality affect the acceptance and legitimacy of the legislator. Using the methodology of contesting judgments in the process of legitimation, we analyze the authority of the legislator in Colombia.
Downloads
References
Bobbio, N. (1997) Teoría General del Derecho. Bogotá. Editorial Temis.
Bobbio, N. (2003) Teoría General de la Política. Madrid. Editorial Trotta.
Bobbio, N., Matteucci, N. y Pasquino, G. (2005), Diccionario de Política. México D.F. Siglo XXI editores.
De Carreras Valles, J. (1977) Las elecciones, Introducción a los sistemas electorales. Barcelona. Editorial Blume.
Echeverri Uruburu, A. (2002).Teoría Consti- tucional y Ciencia política. Bogotá. Librería Del Profesional.
El Tiempo, (2014) Una campaña al Senado cuesta $ 3.000 millones, según estudio. Tomado de: http:// www.eltiempo.com/politica/congreso/cuanto- cuesta-una-campana-al-senado/14817038. Tomado el 10 de noviembre de 2014.
El Espectador, (2013) El Top 10 de los casos de corrupción ‘ad portas’ de fallo, http://www. elespectador.com/noticias/investigacion/el-top-10- de-los-casos-de-corrupcion-ad-portas-de-fallo-arti- culo-447582. Tomado el 20 de septiembre de 2013.
Firma Gallup, (2009) Encuesta de Opinión, Extraído de http://www.terra.com.co/elecciones20 10/docs/doc/G-4491009_OPINIONPUBLICAPOLL
ppt#461,9, Diapositiva 106, el 30 de noviembre de 2009.
Firma Ipsos, (2013) Colombia Opina 2013-3, La Gran Encuesta – Medición 9, Recuperado de http:// www.noticiasrcn.com/sites/default/files/docs/ colombiaopina2013-3_v2.pdf
Firma Gallup (2016) Encuesta de Opinión 2016, Recuperado de http://www.larepublica.co/sites/de fault/files/larepublica/Resultados%20de%20Ga llup%20Poll%20Feb%202016%20%284%29.pdf
Foucault, M. (2008) El origen del discurso. Edito- rial Tusquest.
Gechem Sarmiento, C. (2005) El Congreso colom- biano a partir de 1991. Bogotá. Colombia. Instituto de estudios Constitucionales Carlos Restrepo Piedrahita.
Higuera Jiménez, D. M. (2009). Estudio inte- grado de la legitimidad en la corte constitucional colombiana. En Revista Principia Iuris 12, Tunja. P. 91, Art. No 6. Universidad Santo Tomas, Seccional Tunja. Centro de Investigaciones Jurídicas y Socio- jurídicas. Tunja.
Higuera Jiménez, D. M. (2016). Análisis dinámico de la línea jurisprudencial respecto de la sustitución de la constitución. Bogotá. Revista Principia 26.
Higuera Jiménez, D. M. (2017). Límites al poder de reforma, modificaciones y alteraciones a la Cons- titución. Medellín. Opinión Jurídica 32.
Higuera Jiménez, D. M. (2018) Democracia Actual. V 3. Registraduría Nacional del Estado Civil. 2018-I.
Lassallé, F. (2005) ¿Qué es una Constitución? Bogotá. Temis.
Mainwaring, Bejarano, Pizarro, (2008) La crisis de la representación Democrática en los países andinos, Grupo Editorial Norma, Colección Vitral.
Quinche Ramírez, M. (2008). Derecho Constitu- cional. Bogotá. Ibáñez.
Rangel Suárez, A. (2000). Colombia, guerra en el fin de siglo. Bogotá. Universidad de los Andes y tercer mundo Editores.
Revista Semana. (2012-2018). Publicaciones Semana S.A. Bogotá.
Sánchez R. (2018). La regulación de participación. El caso de la consulta previa en Colombia, Perú y Chile en Revista Via Inveniendi et Iudicandi, Vol. 14, N.° 1, pp. 95-118. DOI: http://dx.doi.org/10.15332/ s1909-0528.2018.0001.03. Documento extraído el 2 de abril de 2018 de http://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/4267/4044
Suárez C. (2018) Incidencia de la potestad del procurador para dar muerte política a un funcionario electo por voto popular en Revista Via Inveniendi et Iudicandi, Vol. 13, N.° 1, enero-junio 2018 , pp. 141-167. DOI: http://dx.doi.org/10.15332/ s1909-0528.2018.0001.05. Documento extraído el 2 de abril de 2018 de http://revistas.usantotomas.edu. co/index.php/viei/article/view/4269/4046
Universidad de Los Andes, (2005). /Congreso visible, /Tomado de http://www.congresovisible. org/comisiones/ consultado el 30 de octubre de 2012.
Varenik, Robert. Rendición de cuentas de la policía: lecciones prácticas comparadas”, Cuadernos de Trabajo del Instituto para la Seguridad y la Democracia 5.
Vásquez, D. (2018). El poder nacional y su incon- veniencia política. Revista Verba Iuris, 13(39), pp. 67-79.