The cabin of rights, a popular methodological proposal for the pedagogical construction of peace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.2.8486

Keywords:

Human Rights, Popular Pedagogy, Pedagogy for Human Rights, Popular Education

Abstract

The Cabin of Rights has become a pedagogical proposal that seeks to generate awareness of the importance of knowledge of Human Rights and the need for these to be claimed directly by the comunities themselves, by the citizen. It is therefore a popular methodological proposal that empowers those who participate in it, gerating in turn a responsibility in this to dignify their own community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María Constanza Ballesteros Moreno, Universidad Santo Tomás

    Doctora en Derechos Humanos Universidad Carlos III de Madrid, Especialista en Derecho Público Universidad Externado de Colombia, con Diploma en Estudios en Violencia de Género de la Universidad Complutense de Madrid, Magíster en Derechos Fundamentales Universidad Carlos III de Madrid, Abogada Universidad Santo Tomás. Docente de pregrado y posgrado e investigadora de la Universidad Santo Tomás y de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, seccional Chiquinquirá y Tunja. Actualmente categorizado como Investigador junior ante Min Ciencias, Mis áreas de producción investigativa Estudios en derecho privados, Igualdad de género, Derechos Fundamentales, Derecho a la igualdad, Líder del semillero en Estudio y Análisis crítico de los DDHH y el DIH de la facultad de derecho de la Universidad Santo Tomás

     

  • Andrés Julián Herrera Porras, Universidad Santo Tomás

    Abogado de la Universidad Santo Tomás. Estudiante de la licenciatura en Filosofía y Letras de la Universidad Santo Tomás. Miembro del grupo de investigación Raimundo de Peñafort y Miembro del Semillero en Estudio y análisis crítico de los Derechos Humanos y el Derecho Internacional Humanitario de la facultad de Derecho de la Universidad Santo Tomás. Miembro de la Sociedad Internacional Tomás de Aquino

     

     

  • Tabata Gissel Luna Quiñones, Universidad Santo Tomás

    Abogada de la Universidad Santo Tomás. Estudiante de la Maestría en Derecho de la Universidad Santo Tomás y Miembro del Semillero en Estudio y análisis crítico de los Derechos Humanos y el Derecho Internacional Humanitario de la facultad de derecho de la Universidad Santo Tomás

References

Arendt, H., Birulés, F., & Carbó, R. S. (1997). ¿Qué es la política?

Ballesteros, M. C. y Moreno A.(2018). Violencia de género institucional. En J.E. Carvajal

Martínez (Ed.), Tendencias actuales de los Derechos Humanos y al Derecho Internacional

Humanitario en Colombia (181-199). Ediciones USTA.

Ballesteros, M.C., López C.A., y Torregrosa N.E.(2020) La Declaración Universal de los Derechos Humanos Emergentes y los derechos de la mujer en Colombia. En Ballesteros M.C. y Jiménez A. (Ed.) Derechos Humanos emergentes y justicia constitucional (123-142).

Ediciones USTA.

Bonilla Sánchez, G., Cardona Ospina, R. A., & Rodríguez Torres, D. A. (2015) Pensar la ciudadanía: condición humana y democracia. Ediciones USTA.

Cortina, A. (2002). Educación en valores y responsabilidad cívica. Editorial Codice Ltda.

Constitución Política de Colombia [Const.] Julio 7 de 1991 (Colombia)

Corte Constitucional. (1992). Sentencia T-426 REF. Expediente T824. M.P: Eduardo

Cifuentes Muñoz.

Corte Constitucional. (2002). Sentencia T-882 REF. Expediente T- 637051. M.P: Martín

Tejada Valencia.

De Aquino, T. (1990). Suma de Teología II-II (a), t. III. Madrid, BAC.

Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Ciudad de México, México. Siglo XXI

Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Ciudad de México, México. Siglo XXI

Freire, P. (1998). Pedagogía del oprimido. Ciudad de México, México. Siglo XXI

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Argentina. Morata.

Freire, P. (2018). El Grito Manso. Siglo XXI.

Gaos, L. M. B. (2006). La importancia de la Educación en los Derechos Humanos especial referencia a América Latina. In Derecho constitucional para el siglo XXI: actas del VIII Congreso Iberoamericano de Derecho Constitucional (pp. 2011-2028). Aranzadi Thomson Reuters.

Holliday, O. J. (2010). Educación popular y cambio social en América Latina. Community

Development Journal, 45(3), 287-286.

Magendzo, A. (2001). La pedagogía de los Derechos Humanos. Lima, Perú: IPEDEHP.

Magendzo, A. (2003). Pedagogía crítica y educación en Derechos Humanos.

Maciel, K. D. F. (2011). O pensamento de Paulo Freire na trajetória da educação popular.

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Plan Nacional de Educación em Derechos Humanos PLANEDH. (Colombia)

Nuñez Hurtado, C. (2005). Educación popular: una mirada de conjunto. Decisio, 3-14.

Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. (M. V. Rodil, Trad.) Buenos Aires: Katz.

Picardo Joao, O. (2005). Dicionário pedagógico.

Rodriguez Torres, D. (2019). Influencia de las humanidades en la construcción holística de la ciudadanía universal desde Martha

Nussbaum. Bucaramanga: Universidad SantoTomás.

Sedano González, J. (2002). Pedagogía de la Respuesta. Bucaramanga: Universidad Santo

Tomás.

Soto Fernández, J. R., & Espido Bello, X. E. (1999). La educación formal, no formal e informal y la función docente.

Downloads

Published

2021-06-15

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ballesteros Moreno, M. C. ., Herrera Porras, A. J., & Luna Quiñones, T. G. . (2021). The cabin of rights, a popular methodological proposal for the pedagogical construction of peace. Verba Luris, 46, 25-38. https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.2.8486

Similar Articles

1-10 of 105

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)