The cabin of rights, a popular methodological proposal for the pedagogical construction of peace
DOI:
https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.2.8486Keywords:
Human Rights, Popular Pedagogy, Pedagogy for Human Rights, Popular EducationAbstract
The Cabin of Rights has become a pedagogical proposal that seeks to generate awareness of the importance of knowledge of Human Rights and the need for these to be claimed directly by the comunities themselves, by the citizen. It is therefore a popular methodological proposal that empowers those who participate in it, gerating in turn a responsibility in this to dignify their own community.
Downloads
References
Arendt, H., Birulés, F., & Carbó, R. S. (1997). ¿Qué es la política?
Ballesteros, M. C. y Moreno A.(2018). Violencia de género institucional. En J.E. Carvajal
Martínez (Ed.), Tendencias actuales de los Derechos Humanos y al Derecho Internacional
Humanitario en Colombia (181-199). Ediciones USTA.
Ballesteros, M.C., López C.A., y Torregrosa N.E.(2020) La Declaración Universal de los Derechos Humanos Emergentes y los derechos de la mujer en Colombia. En Ballesteros M.C. y Jiménez A. (Ed.) Derechos Humanos emergentes y justicia constitucional (123-142).
Ediciones USTA.
Bonilla Sánchez, G., Cardona Ospina, R. A., & Rodríguez Torres, D. A. (2015) Pensar la ciudadanía: condición humana y democracia. Ediciones USTA.
Cortina, A. (2002). Educación en valores y responsabilidad cívica. Editorial Codice Ltda.
Constitución Política de Colombia [Const.] Julio 7 de 1991 (Colombia)
Corte Constitucional. (1992). Sentencia T-426 REF. Expediente T824. M.P: Eduardo
Cifuentes Muñoz.
Corte Constitucional. (2002). Sentencia T-882 REF. Expediente T- 637051. M.P: Martín
Tejada Valencia.
De Aquino, T. (1990). Suma de Teología II-II (a), t. III. Madrid, BAC.
Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza: un reencuentro con la pedagogía del oprimido. Ciudad de México, México. Siglo XXI
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. Ciudad de México, México. Siglo XXI
Freire, P. (1998). Pedagogía del oprimido. Ciudad de México, México. Siglo XXI
Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Argentina. Morata.
Freire, P. (2018). El Grito Manso. Siglo XXI.
Gaos, L. M. B. (2006). La importancia de la Educación en los Derechos Humanos especial referencia a América Latina. In Derecho constitucional para el siglo XXI: actas del VIII Congreso Iberoamericano de Derecho Constitucional (pp. 2011-2028). Aranzadi Thomson Reuters.
Holliday, O. J. (2010). Educación popular y cambio social en América Latina. Community
Development Journal, 45(3), 287-286.
Magendzo, A. (2001). La pedagogía de los Derechos Humanos. Lima, Perú: IPEDEHP.
Magendzo, A. (2003). Pedagogía crítica y educación en Derechos Humanos.
Maciel, K. D. F. (2011). O pensamento de Paulo Freire na trajetória da educação popular.
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Plan Nacional de Educación em Derechos Humanos PLANEDH. (Colombia)
Nuñez Hurtado, C. (2005). Educación popular: una mirada de conjunto. Decisio, 3-14.
Nussbaum, M. C. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. (M. V. Rodil, Trad.) Buenos Aires: Katz.
Picardo Joao, O. (2005). Dicionário pedagógico.
Rodriguez Torres, D. (2019). Influencia de las humanidades en la construcción holística de la ciudadanía universal desde Martha
Nussbaum. Bucaramanga: Universidad SantoTomás.
Sedano González, J. (2002). Pedagogía de la Respuesta. Bucaramanga: Universidad Santo
Tomás.
Soto Fernández, J. R., & Espido Bello, X. E. (1999). La educación formal, no formal e informal y la función docente.