Legal literacy in the law schools in Colombia: Fundamental in democracy and social order?
DOI:
https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.42.5657Keywords:
Community Participation, Participatory Development Legal EducationAbstract
This article of reflection is derived from the research “Citizen Competences and Community
Participation” carried out in Fontibón, which is a locality of the city of Bogotá, by researchers from the Law School of Universidad Santo Tomás.
The article aims to make a reflection and a proposal that contributes to the weaknesses of democracy and the rule of law of some communities.
The dissertation parts of the central idea of the paper that states that the disorder of the State is due in part to the disobedience of the legal norms of the citizens that possibly have in one of its sources the ignorance of the same norms and the ignorance of principles, both political and of their citizens’ rights and duties, which due to the same situation have not internalized these rules of the game, which translates into a lack of positive behavior in this regard.
Faced with the problem, the strategy of a legal literacy is supported by participatory action research between law schools and communities in Colombia within the current constitutional framework and the humanistic spirit of the academy.
Downloads
References
Bellamy, R. (2005). Norberto Bobbio: Estado de Derecho y Democracia. Cuaderno de Filosofía del Derecho, 73-80. Brusilovsky, Silvia. “Recuperando una experiencia de democratización institucional y social: La extensión universitaria en la Universidad de Buenos Aires (1956-1966)”. En: Revista del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación. UBA: Buenos Aires, 1998 7(12): 31-41.
Castelo Branco Correia, J. Neoliberalismo en
crisis y los retos de la Extensión Universitaria Dialógica y Transformadora. Congreso Latinoamericano de Extensión Universitaria. Costa Rica, 2008.
De Sousa, B. (2011). Epistemologías del sur. Utopía y praxis latinoamericana, 17-39.
Forero, J. (2014) El valor superior de la Justicia en la Unión Europea. Especial referencia al Estado Constitucional Social y Democrático de Derecho Español en Revista Verba Iuris, Edición No. 31, Documento extraído el 5 de junio de 2018 de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/verba iuris/article/view/59/53
Furfaro, C. A. (2010). La alfabetización jurídica en las facultades de Derecho: ¿extensión o comunicación?, En: Anales de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales; año 7, no. 40 Freire, Paulo. ¿Extensión o comunicación? 24a ed. Siglo XXI: México, 2007.
Freire, P. (2008). Pedagogía de la esperanza. Un reencuentro con la pedagogía del oprimido. 2a. ed. Siglo XXI: Buenos Aires.
García Villegas, M. (14 de Julio de 2018). Zapping Cultus. Obtenido de La eficacia simbólica del Derecho: https://zappingcultus.wordpress.com/2015/09/02/laeficacia-simbolica-del-derecho/
Moreno Durán, Á., & Ramírez, J. (2013). Pierre Bourdieu: Proyección Siglo XXI. Bogotá, D.C.: Ambassade de France.
Guarín, E. (2015). Una aproximación filosóficojurídica al sentido de la expresión: “Realización efectiva de los derechos”, en Revista Verba Iuris, Edición No. 34, Documento extraído el 8 de mayo de 2018 de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/verbaiuris/article/view/16/14
Torregrosa N, La producción de artículos científicos, Verba luris: Núm. 30 (2013): Verba Iuris - Edición 30
Torregrosa N, El artículo Científico que debemos escribir y como escribirlo , Verba luris:
Núm. 33 (2015): Verba Iuris - Edición 33
Torregrosa N, Torregrosa R, (2016). ABC del artículo científico: pasos básicos para producir artículos científicos. 5ª Ed. Bogotá, D.C. (Colombia): Universidad Libre. Facultad de Derecho. Instituto de Posgrados
Wolkmer, A. (2006). Introducción al pensamiento jurídico crítico. Facultad de Derecho de la UASLP: San Luis Potosí, México.