Español
DOI:
https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.2.2018.5379Keywords:
Español, Job satisfaction, professor, schoolmasterAbstract
Introduction: Teachers face new challenges every day which can result in dissatisfaction or satisfaction at work, coupled with the fact that it is a sector that lacks interventions or prevention strategies.
Objective: To analyze the level of job satisfaction in undergraduate and graduate teachers of a public school in Mexico City.
Methods: A quantitative approach was used with a cross-sectional and correlational study design. 100 teachers from a public school in Mexico City were studied (being a non-significant sample, by fee). The Labor Satisfaction Questionnaire S20 / 23 was applied to know the satisfaction status in five dimensions (relationship with superiors, environment, benefits received, growth opportunities and autonomy) and a sociodemographic and labor Questionnaire designed for this study. The sample was selected casually on different days and hours, with voluntary consent and participation, with an approximate response time of 20 minutes.
Results: In general, 44.0% (F = 44) teachers are somewhat satisfied, according to each dimension 30.0% (F = 30) of the relationship with superiors and 55.0% (F = 55) of the growth opportunities are fully satisfied, while 37.0% (F = 37) of the environment, 31.0% (F = 31) of the benefits received and 41.0% (F = 41) of autonomy are totally satisfied.
Conclusion: The factors of hygiene (salary, goals and environment) and motivational (achievements and recognition) favors the perception of your satisfaction.
Downloads
References
Bastardo NJ. Satisfacción laboral del personal administrativo de la Universidad Nacional Experimental de Guayana, Venezuela. Strategos. 2014; 6(12): 5–18. Doi: 10.1016/j.seppur.2008.12.020.
Atalaya MC. Satisfacción laboral y productividad. Revista de Psicología. 1999; III(5): 1–19.
Jiménez AE, Jara M J, Miranda ER. Burnout, apoyo social y satisfacción laboral en docentes. Psicologia Escolar e Educacional. 2012; 16(1): 125–134. Doi: 10.1590/S1413-85572012000100013.
Hernández CA. La motivación y satisfacción laboral de los docentes en dos instituciones de enseñanza media superior motivation. Investigación Administrativa. 2011; 108: 69–80.
Páramo D, Flores-Hernández C, Díaz de León LV. Evaluación de la satisfacción laboral en docentes de nivel básico. Ciencia Trabajo. 2016; 18(57): 173–176. Doi: 10.4067/S0718-24492016000300173
Sistema de Información y Gestión Educativa. Consulta de principales cifras. Gobierno de Mexico; 2017. Consultado: 24 Marzo 2018. Disponible en: https://www.siged.sep.gob.mx/SIGED/principalesCifras.html
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. Estudios económicos de la OCDE México; 2017. Disponible en: http://www.oecd.org/economy/surveys/mexico-2017-OECD-Estudios-economicos-de-la-ocde-vision-general.pdf
Anaya D, López E. Satisfacción laboral del profesorado en 2012-13 y comparación con los resultados de 2003-04. Un estudio de ámbito nacional. Revista de Educacion. 2014; (365): 96–121. Doi: 10.4438/1988-592X-RE-2014-365-266
Herzberg F. Una vez más: ¿cómo motiva a sus empleados?. Harvard Business Review, School Publishing Corporation; 2003.
Peiró JM, Prieto F. Tratado de psicología del trabajo, volumen I. La actividad laboral en su contexto. Madrid: Síntesis Psicológica; 2002.
Hermosa A. Satisfacción laboral y síndrome de “Burnout” en profesores de educación primaria y secundaria. Revista Colombiana de Psicología. 2006; 15(1): 81-89
Jaik A, Tena J, Villanueva R. Satisfacción laboral y compromiso institucional de los docentes de posgrado. Revista Electrónica Diálogos Educativos. 2010; 10(19): 119–130. Doi: 10.1016/j.edumed.2015.09.002.
Linares O, Gutiérrez R. Satisfacción laboral y percepción de salud mental en profesores. Revista Mexicana de Investigación En Psicología. 2010; 2: 33–38.
Aldrete-Rodríguez M, Aranda-Beltrán C, Valencia-Abundiz S, Salazar-Estrada J. Satisfacción laboral y síndrome burnout en docentes de secundaria. Revista de Educación y Desarrollo. 2011; 12: 15–22.
Meliá JL, Peiró JM. La medida de la satisfaccion laboral en contextos organizacionales: el cuestionario de satisfaccion S20/23. Psicologemas. 1989; 5: 59–74.
Patlán-Pérez J, Martínez E, Hernández R. El clima y la justicia organizacional y su efecto en la satisfacción laboral. Revista internacional Administración & Finanzas. 2012; 5(5): 1-19.
Guardo C, Pájaro K, Fang Y. Satisfacción laboral en docentes de instituciones de educación básica primaria del sector público y privado de la ciudad de Cartagena. Tesis, Universidad Tecnológica de Bolívar, Colombia; 2010. disponible http://biblioteca.unitecnologica.edu.co/notas/tesis/0062612.pdf
Meliá J, Peiró J. Cuestionario de satisfacción laboral s20/23; 1998. Disponible en http://www.uv.es/seguridadlaboral
Downloads
Published
Versions
- 2018-12-30 (2)
- 2021-03-04 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Revista Colombiana de Salud Ocupacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.