Characterization of good practices for management of information systems in colombian public entities
DOI:
https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.24.5172Keywords:
Enterprise architecture, digital government, information systems, IT management, Information Technology, GovernmentAbstract
As part of the Digital Government policy led by the Ministry of Information and Communication Technologies of Colombia, the Information Technology Architecture framework has been proposed for implementation by public entities. This framework defines as one of its six domains, the Information Systems (IS). For this reason, the public entities of the regional and territorial order need to define or improve their IS management processes. This article presents a characterization of good practices associated to IS management with respect to the reference framework of IT Architecture Colombia. It presents the general context of the enterprise architecture model of Colombia, followed by the identification of 18 good IS management practices to finally propose recommendations that can be considered by Colombian public entities of the territorial order for the choice of practices to be implemented.
Downloads
References
[2] J. R. Gil-García y D. S. Sayogo, “Government inter-organizational information sharing initiatives: Understanding the main determinants of success”, Government Information Quarterly, vol. 33, núm. 3, pp. 572–582, 2015.
[3] M. A. O. Sanabria, F. O. A. Fernández, y M. P. G. Zabala, “Colombian Case Study for the Analysis of Open Data Government”, Proc. 11th Int. Conf. Theory Pract. Electron. Gov. - ICEGOV ’18, pp. 389–394, 2018.
[4] OECD, e-Gobierno para un mejor gobierno. Madirid: Instituto Nacional de Administración Pública, 2009.
[5] Congreso de la República de Colombia, “Ley No. 1341 del 30 de julio de 2009”, Senado de la República. pp. 1–34, 2009.
[6] MINTIC, “Decreto 1008 del 14 de junio de 2018”. Bogotá D.C., pp. 1–7, 2018.
[7] MINTIC, “Manual para la Implementación de la Política de Gobierno Digital”, Bogotá D.C., 2018.
[8] MINTIC, “G.GEN.01 Generalidades del Marco de Referencia de AE para la gestión TI”, Bogotá D.C., 2017.
[9] United Nations, “UNITED NATIONS E-GOVERNMENT SURVEY 2016”, New York, 2016.
[10] Fundación Telefónica, Las TIC en el gobierno abierto : Transparencia, participación y colaboración, Ariel, S.A. Madrid, 2013.
[11] CEPAL, El desafío hacia el gobierno abierto en la hora de la igualdad, Naciones U. Santiago de Chile, 2012.
[12] G. Diéguez, J. Gasparín, y J. Sánchez, “Gobierno electrónico y capacidades estatales en America Latina y el Caribe. Estudio exploratorio en centro urbanos y agencias tributarias”, Buenos Aires, 132, 2015.
[13] M. A. Osorio-Sanabria, M. P. González-Zabala, y F. O. Amaya-Rodríguez, “Analysis of the data sets published in the Colombian open data portal: Case of the Metropolitan Area of the Aburra Valley”, en 9th Euro American Conference on Telematics and Information Systems (EATIS’18), 2018, pp. 1–7.
[14] G. Paola, M. Góngora, ; Wilson, y N. Bernal, “Gestión de tecnología de información para gobiernos inteligentes: un enfoque de arquitectura empresarial Information technology management for smart government: a enterprise architecture approach Contenido”, Espacios, vol. 38, núm. 42, pp. 1–10, 2017.
[15] G. P. Maestre Góngora, W. Nieto Bernal, y W. N. Bernal, “Factores Clave en la Gestión de Tecnología de Información para Sistemas de Gobierno Inteligente”, J. Technol. Manag. Innov., vol. 10, núm. 4, pp. 109–117, dic. 2015.
[16] J. Hjort-Madsen, K., & Pries-Heje, “Enterprise Architecture in Government: Fad or Future?”, en 2009 42nd Hawaii International Conference on System Sciences, 2009, pp. 1–10.
[17] R. S. Pressman, Ingeniería del Software, vol. 7, núm. 1. 2010.
[18] M.-G. Digital, “G.ES.06 Guía Cómo elaborar el Plan Estratégico de Tecnologías de la Información - PETI”, 2018.
[19] Generalidades del Marco de Referencia de AE para la gestión de TI, “Generalidades del Marco de Referencia de Arquitectura Empresarial para la gestión de TI”, pp. 1–57, 2017.
[20] M.-G. Digital, “Mejores prácticas”, pp. 1–10.
[21] M.-G. Digital, “Planeación y gestión de los Sistemas de Información”, 2014.
[22] M.-G. Digital, “Diseño de los sistemas de información”, 2014.
[23] M.-G. Digital, “Ciclo de vida de los sistemas de información”, 2014. .
[24] M.-G. Digital, “Soporte de los Sistemas de Información”, 2014. .
[25] M.-G. Digital, “Gestión de la calidad y seguridad de los sistemas de información”, 2014. .
[26] M.-G. Digital, “Servicios de soporte de Sistemas de Información - EL.SIS.13”. .
[27] M.-G. Digital, “Gestión del cambio de Sistemas de Información - EL.SIS.12”. .
[28] M.-G. Digital, “Entrega de los Sistemas de Información - EL.SIS.11”. .
[29] S. Zuluaga Rodriguez, “Mejores prácticas”, pp. 1–10.
[30] T. O. Foundation, “OWASP Open Web Application Security Project”, 2018. .
[31] I. C. Society, “IEEE Guía SWEBOK V.3.0.”, 2014. .
[32] I. O. for Standardization, “ISO/IEC 15504-3:2004”, 2004. .
[33] I. O. for Standardization, “ISO/IEC 15504-4:2004”, 2004. .
[34] K. Kent y M. P. Souppaya, “Guide to computer security log management”, 2006.
[35] ISACA, COBIT 5 -Procesos Catalizadores. 2013.
[36] T. O. Foundation, “OWASP Application Security Verification Standard Project”, 2018. .
[37] “Estándar de Verificación de Seguridad en”, 2017.
[38] Extreme Programming, “Extreme Programming: A gentle introduction”, 2013. .
[39] Ministerio de Tecnologías de Información y las Comunicaciones de Colombia, “Guía de uso del marco de interoperabilidad 1”, pp. 1–41, 2011.
[40] MINTIC, “Cero papel en la administración pública”, Mintic, 2011.
[41] en la administración pública EXPEDIENTE ELECTRÓNICO y A. Consejería para el Buen Gobierno la Eficiencia Administrativa, “GUíA No 4 cero papel”.
[42] Archivo General de la Nación, “Guía 6. Cero papel en la administración pública. Sistemas de gestión de documentos electrónicos”, 2012.
[43] T. Lucio, “‘ Que no te digan , que no te cuenten , ITIL v3 ya está aquí : en qué consiste y las decisiones a tomar para iniciar su implementación ’”, 2007.
[44] S. Ríos, “ITIL v3 Manual íntegro”, B-able, p. 101, 2014.
[45] D. A. Rogers, “Synthetic resins as applied to large rotating apparatus”, 7th Electr. Insul. Conf. EIC 1967, pp. 100–102, 2016.
[46] P. LeanKit, “Kanban”, 2018. .
[47] “Enterprise Unified Process (EUP): Strategies for Enterprise Agile”, 2018. .
[48] S. Org, “SCRUM”, 2018. .
[49] T. Satpathy, Cuerpo de conocimiento de SCRUM. 2016.
[50] K. Schwaber y J. Sutherland, “La guía de Scrum”, Scrum.org, p. 5, 2016.
[51] J. Michael, “Scrum Reference Card Scrum Meetings”, New Soc., pp. 1–6, 2010.
[52] P. Juan y R. Claudia, Gestión de proyectos Scrum Manager. 2015.
[53] P. S. Process y T. Software, “La metodología permite : ( Personal Software Process / Team Software Process ) Indicadores y graficas con PSP / TSP Servicios Kernel”.
[54] M. Hahsler y K. Hornik, “TSP - Infrastructure for the Traveling Salesperson Problem”, J. Stat. Softw., vol. 23, núm. 2, 2007.
[55] D. Burton, “Using TSP to Improve Performance”, núm. November, 2008.
[56] W. R. Nichols, M. Kasunic, y T. A. Chick, “TSP Performance and Capability Evaluation (PACE): Team Preparedness Guide”, núm. September, 2013.
[57] T. e O. Group, “TOGAF Version 9.1 Guía de Bolsillo”, 2013.