Criticisms of the adoption of education quality policies in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1794-7200/criteriojuridico.2018.v15n2.5494

Keywords:

Educational systems, Latin America, multilateral organizations

Abstract

This research article analyzes the adoption of the efficiency model of quality in the context of education, identifying the argument that makes this quality an action constant (uncritical) of the educational system. Following the proposal of multilateral organizations that insist on the adoption of the concept of quality through the overcoming of its economic approach, it is emphasized in the Colombian case, without losing sight of the fact that the commercialization of education is a world trend and that especially in America Latina should look critically. It was found that the end of quality (regardless of the way it is present) is to respond to the globalizing paradigm of education and that while this is the view of the Latin American educational policy, it will be perpetuating the hegemony of international organizations over its education system. It is concluded that other logics are required to think about education in Latin America that involve intercultural and interscientific dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Libia Esperanza Nieto Gómez, Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD, Bogotá – Colombia

    Especialista en Recursos Hidráulicos, Ingeniera Agrícola. Universidad Nacional de Colombia – sede Bogotá. Docente Universidad Nacional Abierta y a Distancia - UNAD, Bogotá – Colombia

References

1. Aguerrondo, I. (sf). La calidad de la educación: ejes para su definición y evaluación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Recuperado de: http://campus-oei.org/calidad/aguerrondo.htm
2. Dávalos, P. (2011). La democracia disciplinaria. El proyecto posneoliberal para América Latina. Bogotá, Desde Abajo. ISBN 978-958-8454-40-5

3. Díez, E. (2009). Globalización y educación crítica. Bogotá. Ediciones Desde Abajo. ISBN 978-958-8454-04-07

4. Gálvez, I. E. (2005). Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Tendencias Pedagógicas 10, pp. 17-28.

5. González, M. (2015). Tiempos intoxicados en sociedades agendadas. Sospechar un poco del tiempo educativo. Bogotá. Desde Abajo. ISBN 978-958-8626-06-3

6. Guzmán, C. (2005). Reformas educativas en América Latina: un análisis crítico. OEI-Revista Iberoamericana de Educación, 36 (8), 1-11. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3170108

7. Jaramillo, R. (2015). La calidad de la educación: Los léxicos de la deshumanización. Bogotá. Ediciones Desde Abajo. ISBN 978-958-58563-9-4

8. Navarro, J. (2006). Dos Clases de Políticas Educativas. La Política de las Políticas Públicas. En: La Política de las Políticas Públicas. Progreso económico y social en América Latina (IPES). Informe. Banco Interamericano de Desarrollo. Recuperado de: http://shop.iadb.org/iadbookstore

9. Nieto, Libia Esperanza, Giraldo Díaz, Reinaldo & Cabrera-Otálora, Martha Isabel. (2016). Estado y Políticas Públicas de Educación en Colombia. Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD. Bogotá


10. OCDE (sf). El Programa PISA de la OCDE: qué es y para qué sirve. OCDE, Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos: París Recuperado de: http://www.oecd.org/pisa/39730818.pdf

11. Rawls, J. (2006). Teoría de la justicia. México D.F. Fondo de Cultura Económica.

12. Roma, C. (2006). La tercera reforma de la educación superior en América Latina. Buenos Aires. Informe sobre sobre la educación superior en America Latina y el Caribe 2000-2005. Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires. Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/Claudio_Rama/publication/242682853_La_Tercera_Reforma_de_la_Educacin_Superior_en_Amrica_Latina_y_el_Caribe_masificacin_regulaciones_e_internacionalizacin/links/0046352dfa44c582bf000000.pdf.

13. Vega, R. (2015). La universidad de la ignorancia. Capitalismo académico y mercantilización de la educación superior. Bogotá. Ocean Press y Ocean Sur. ISBN 978-1-925019-97-1

Published

2019-08-08

Issue

Section

Articles results of research processes

How to Cite

Criticisms of the adoption of education quality policies in Colombia. (2019). Criterio Libre Jurídico, 15(2), 17-26. https://doi.org/10.18041/1794-7200/criteriojuridico.2018.v15n2.5494

Most read articles by the same author(s)