El derecho a la calidad de la educación

¿Del Estado educador liberal de derecho al Estado educador constitucional, social y democrático de derecho?

Authors

  • Julián Osorio Valencia Universidad Libre

Keywords:

Constitutional, social and democratic educational status of right, administrative or autonomic decentralization, fundamental right to education, participative social formation, governance, political legitimization

Abstract

The research on The public administration of the right to the quality of education aimed to characterize the administrative practices of territorial educational development in Pereira. This systematization was displayed as a contrastive relationship between the installed practices and the administrative behavior attributable to the legal and constitutional mandate of an integral formation by competencies. The central result of the research was the characterization of the denaturalization of deliberative participation of actors and authors of the educational fact to legitimate the sector policy of education, contained in the plans of territorial development. Once the autonomic problems were highlighted, in terms of the weak institutionalization of the constitutional principle of citizen’s participation for the formative concretion of the ideal of the constitutionalized citizen and society, the appropriateness of participative planning was put into consideration, for the objectification of the articulation of the territorial plan of educational development not only with the national and local decennial plans of education that structure the national educational policy of standards and curricular guidelines by competencies, but also with the PEI, for the realization of their purposes, objectives and goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaldía de Pereira, (2007). Plan Decenal Municipal de Educación 2007-2016. Pereira.

Alcaldía de Pereira, (2010). Prospectiva de ciudad de Pereira. Análisis situacional. Documento digital. Tomado del diagnóstico del proyecto Sesquicentenario de Pereira.

Comité Departamental de Formación Docente de Risaralda, (2009). Actas de Marzo y Abril. Pereira.

Concejo Municipal de Pereira, (2008). Plan de Desarrollo Municipal “Pereira, Región de Oportunidades”, 2008-2011.

Defensoría del Pueblo. (2003). El derecho a la educación. En la Constitución, la Jurisprudencia y los Instrumentos Internacionales. Bogotá D.C.: Imprenta Nacional.

Gobernación de Risaralda-Colciencias (2010). Plan Departamental de Ciencia, Tecnología e Innovación. Pereira

Habermas, J. (2005). Facticidad y validez. Madrid, España: Ed. Trotta.

Hood, C. & Jackson, M. (1997). La argumentación administrativa. México: Ed. FCE.

Mejía, O. (2005). Teoría política, democracia radical y filosofía del derecho. Bogotá: Editorial Temis.

Ministerio de Educación Nacional, (2006). Plan Decenal Nacional de Educación 2006-2015. Bogotá

Orozco, G. & Gamba, G. (2010). Proyecto Sesquicentenario de Pereira (Diagnóstico). Pereira

Secretaría de Educación de Pereira, (2011). Informe de gestión ante el Concejo Municipal. Pereira.

Secretaría de Educación Municipal, (2010). Plan Territorial de Formación y Actualización de Directivos Docentes y Docentes 2010-2011. Pereira.

Secretaría de Educación Municipal, Área de Planeamiento Educativo (2009). Marco general para una política municipal de calidad. Pereira.

Acuerdo 56 de 2010. Concejo Municipal de Pereira.

Decreto 583 de 2006. Alcaldía de Pereira.

Ley 115 de 1994.

Resolución 2494 de 2002. Ministerio de Educación Nacional.

Downloads

Published

2012-12-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

El derecho a la calidad de la educación: ¿Del Estado educador liberal de derecho al Estado educador constitucional, social y democrático de derecho?. (2012). Verba Luris, 28, 93-105. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/verbaiuris/article/view/2202

Similar Articles

1-10 of 285

You may also start an advanced similarity search for this article.