Aportes a la reflexión sobre la producción de conocimiento en el campo del derecho.
Argentina y el caso de la Universidad Nacional de La Plata
DOI:
https://doi.org/10.18041/0121-3474/verbaiuris.29.2174Keywords:
Law, Methodology, ResearchAbstract
This paper aims to provide some elements of analysis and triggers the debate on the issue relating to the production of knowledge in the field of law. It comes from an extensive background in research on the subject, particularly the ongoing research project at the University of Buenos Aires which is detailed in footnotes. It consists of an introductory part that briefly presents a theoretical framework, institutional context, historical background. A second part presents the partialresults- progress report of a description of the research in the Faculty of Law and Social Sciences of the National University of La Plata, trying to bring answers to the questions: What is research?, and How to research? Finally, in conclusion, there are some thoughts and questions ready for open discussion.
Downloads
References
Araujo, S. (2003). Universidad, investigación e incentivos. La cara oscura. La Plata, Argentina: Al Margen.
Bourdieu, P. (2000). Elementos para una sociología del campo jurídico. En Bourdieu, P. & Teubner, G. (eds.) La fuerza del Derecho (pp. 153-220). Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Calderari, M. & Funes, P. (1998). Escenas Reformistas. Buenos Aires: Eudeba. Cardinaux, N. (2008). La articulación entre enseñanza e investigación del derecho. En Orler, J. & Varela, S. (comp.) Metodología de la Investigación Científica en el Campo del Derecho (pp. 179-196). La Plata, Argentina: Edulp.
Del Mazo, G. (1955). La Reforma Universitaria y la Universidad Latinoamericana. Buenos Aires: Coepla.
Fernández Lamarra, N. (2003). La educación superior argentina en debate: situación, problemas y perspectivas. Buenos Aires: Eudeba.
Fernández Lamarra, N. & Coppola, S. (2007). Educación superior y calidad en América Latina: los procesos de evaluación y acreditación. Caseros, Argentina: Eduntref.
(2008). La evaluación de la docencia universitaria en Argentina. Situación, problemas y perspectivas. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, vol. 1, No. 3, pp. 96-123.
Habermas, J. (1967). La lógica de las ciencias sociales. Madrid: Tecnos. Halperin Donghi, T. (1962). Historia de la Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires: Eudeba.
Mari, E. (2002). La teoría de las ficciones. Buenos Aires: Eudeba.
Orler, J. & Varela, S. (2008). Metodología de la Investigación Científica en el Campo del Derecho. La Plata, Argentina: Edulp.
Ortiz, T. (2009). Sinopsis sobre la historia de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires. Recuperado el 5 octubre de 2009, del sitio Web de la Facultad de Derecho de la Universidad de Buenos Aires: http://www.derecho.uba.edu.ar
Ruiz, G. (2002). La sociedad del conocimiento y la educación superior universitaria. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, No. 185, pp. 109-124.
Salanueva, O. (1998). La investigación Científica en el Derecho. La Plata, Argentina: Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. Sautu, R. (2003). Todo es teoría. Buenos Aires: Lumiere.
Sousa Santos de, B. (2005). La universidad en el siglo XXI. Buenos Aires: Miño y Dávila.