MACHINE LEARNING FOR PREDICTING DRINKING WATER QUALITY
DOI:
https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.28.6215Keywords:
data analysis, machine learning, water quality, prediction, artificial intelligenceAbstract
Water conservation and care is one of the most important environmental problems today. Water quality refers to the appropriate values of the physicochemical and / or biological parameters of the water for a specific use and its monitoring provides useful information to be processed by machine learning tools for predictive purposes. This document aims to present a review of machine learning techniques used in estimating water quality. Research works show that neural networks (RN), neuro diffuse inference systems (ANFIS), and support vector machines (MVS) are the most widely used predictive techniques, the results obtained in the accuracy measures show the viability of estimate the quality of water in rivers, basins, lakes, among others. Comparative studies propose new strategies to improve the accuracy of the predictions, which integrates the properties of two or more techniques to form hybrid models, their implementation with different algorithms and methodologies can be extensive and is emerging as a future scenario to be developed.
Downloads
References
F. Reimers et al, "Protagonismo docente en el cambio educativo," Chile AMF Imprenta, vol. 191, 2005. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144666
M. EL, "Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción," 1998. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa
J. Tramullas, "Herramientas de software libre para la gestión de contenidos,"Hipertext.Net, vol. 3, 2005. http://reddigital.cnice.mec.es/6/Documentos/docs/articulo09_material.pdf
O. T. Gómez, P. P. R. López and J. S. Bacalla, "Criterios de selección de metodologías de desarrollo de software," Industrial Data, vol. 13, (2), pp. 70-74, 2010. https://www.redalyc.org/pdf/816/81619984009.pdf
B. Seels and Z. Glasgow, Exercises in Instructional Design. 1990. https://www.worldcat.org/title/exercises-in-instructional-design/oclc/21871980
E. M. M. Morgado, Gestión Del Conocimiento En Sistemas «e-Learning», Basado En Objetos De Aprendizaje, Cualitativa Y Pedagógicamente Definidos. 2010, 273. https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/335/1/TesisErla-RESUMEN.pdf
C. P. Avella-Ibáñez, É M. Sandoval-Valero and C. Montañez-Torres, "Producción de contenidos digitales, una oportunidad para los profesionales de las TIC," I3, vol. 1, (1), pp. 106-125, 2014. https://doi.org/10.24267/23462329.60
P. Marquès, "Metodología para la elaboración de software educativo," Barcelona (España). Editor. Estel, 1995. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/56978398/07_Metodologia_para_la_Elaboracion_de_Software_Educativo.pdf?response-content-disposition=inline%3B%20filename%3D
L. F. Marin and F. G. TOBON, Formulación De Criterios Para La Selección De Metodologías De Desarrollo De Software, 2014. https://core.ac.uk/download/pdf/71398407.pdf
M. M. López, "De las TICs a las TACs: la importancia de crear contenidos educativos digitales," DIM: Didáctica, Innovación Y Multimedia, (27), pp. 1-15, 2013. https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/viewFile/275963/363904
M. L. C. González, "Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje," Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (39), pp. 69-81, 2011. https://www.redalyc.org/pdf/368/36818685007.pdf
F. G. García, "Contenidos educativos digitales: Construyendo la Sociedad del Conocimiento," Red Digital: Revista De Tecnologías De La Información Y Comunicación Educativas, (6), pp. 1, 2005. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1983578
Fundación Universitaria Católica del Norte, El Diseño Instruccional: Reflexiones Y Perspectivas En La Católica Del Norte Fundación Universitaria. 2013.
Á E. Castañeda Hevia and J. A. Echeverría, "Un modelo pedagógico y tecnológico sustentable para la enseñanza de postgrado a través de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en países de América Latina. Experiencias de su aplicación en Cuba," 2010. https://reposital.cuaed.unam.mx:8443/xmlui/handle/20.500.12579/2488
C. Belloch, "Diseño instruccional, Unidad de Tecnología Educativa (UTE)," Universidad De Valencia. Disponible en: Http://Www.Uv.Es/Bellochc/Pedagogia/EVA4.Pdf, 2013.
S. Álvarez García, Uso De Contenidos Educativos Digitales a Través De Sistemas De Gestión Del Aprendizaje (LMS) Y Su Repercusión En El Acto Didáctico Comunicativo. 2010. https://eprints.ucm.es/11631/
Núñez, V. (2018). Plantillas de Social Media Marketing. Miami, EU. Sitio web de Vilma Núñez. [En línea]. Disponible en: http://vilmanunez.com/plantillas-social-media-marketing
M. A. Pease, F. Figallo and L. Ysla, Cognición, Neurociencia Y Aprendizaje: El Adolescente En La Educación Superior. 2016. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=Y6DNDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT4&dq=M.+A.+Pease,+F.+Figallo+and+L.+Ysla,+Cognici%C3%B3n,+Neurociencia+Y+Aprendizaje:+El+Adolescente+En+La+Educaci%C3%B3n+Superior.+2016.&ots=wgB64mIoIO&sig=heET4Pyz8W4EEyBc-HtIqFCnkqY&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.