Free software tools for the creation of educational content

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18041/1909-2458/ingeniare.28.6118

Keywords:

Educational content, Free software, Learning and knowledge technologies

Abstract

This paper was developed taking into account background of free software and proprietary. This was intended to seek advantages and disadvantages, functions related to the use of templates for the creation of online educational content, to improve them. The idea is to support educational entities and their teachers in the creation of their educational content, looking for the teacher to be the main actor in the creation of its contents because it will not require knowledge in programming languages, minimizing the creation times of content through the use of templates.

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. Reimers et al, "Protagonismo docente en el cambio educativo," Chile AMF Imprenta, vol. 191, 2005. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144666

M. EL, "Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción," 1998. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113878_spa

J. Tramullas, "Herramientas de software libre para la gestión de contenidos,"Hipertext.Net, vol. 3, 2005. http://reddigital.cnice.mec.es/6/Documentos/docs/articulo09_material.pdf

O. T. Gómez, P. P. R. López and J. S. Bacalla, "Criterios de selección de metodologías de desarrollo de software," Industrial Data, vol. 13, (2), pp. 70-74, 2010. https://www.redalyc.org/pdf/816/81619984009.pdf

B. Seels and Z. Glasgow, Exercises in Instructional Design. 1990. https://www.worldcat.org/title/exercises-in-instructional-design/oclc/21871980

E. M. M. Morgado, Gestión Del Conocimiento En Sistemas «e-Learning», Basado En Objetos De Aprendizaje, Cualitativa Y Pedagógicamente Definidos. 2010, 273. https://repositorio.grial.eu/bitstream/grial/335/1/TesisErla-RESUMEN.pdf

C. P. Avella-Ibáñez, É M. Sandoval-Valero and C. Montañez-Torres, "Producción de contenidos digitales, una oportunidad para los profesionales de las TIC," I3, vol. 1, (1), pp. 106-125, 2014. https://doi.org/10.24267/23462329.60

P. Marquès, "Metodología para la elaboración de software educativo," Barcelona (España). Editor. Estel, 1995. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/56978398/07_Metodologia_para_la_Elaboracion_de_Software_Educativo.pdf?response-content-disposition=inline%3B%20filename%3D

L. F. Marin and F. G. TOBON, Formulación De Criterios Para La Selección De Metodologías De Desarrollo De Software, 2014. https://core.ac.uk/download/pdf/71398407.pdf

M. M. López, "De las TICs a las TACs: la importancia de crear contenidos educativos digitales," DIM: Didáctica, Innovación Y Multimedia, (27), pp. 1-15, 2013. https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/viewFile/275963/363904

M. L. C. González, "Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje," Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (39), pp. 69-81, 2011. https://www.redalyc.org/pdf/368/36818685007.pdf

F. G. García, "Contenidos educativos digitales: Construyendo la Sociedad del Conocimiento," Red Digital: Revista De Tecnologías De La Información Y Comunicación Educativas, (6), pp. 1, 2005. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1983578

Fundación Universitaria Católica del Norte, El Diseño Instruccional: Reflexiones Y Perspectivas En La Católica Del Norte Fundación Universitaria. 2013.

Á E. Castañeda Hevia and J. A. Echeverría, "Un modelo pedagógico y tecnológico sustentable para la enseñanza de postgrado a través de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en países de América Latina. Experiencias de su aplicación en Cuba," 2010. https://reposital.cuaed.unam.mx:8443/xmlui/handle/20.500.12579/2488

C. Belloch, "Diseño instruccional, Unidad de Tecnología Educativa (UTE)," Universidad De Valencia. Disponible en: Http://Www.Uv.Es/Bellochc/Pedagogia/EVA4.Pdf, 2013.

S. Álvarez García, Uso De Contenidos Educativos Digitales a Través De Sistemas De Gestión Del Aprendizaje (LMS) Y Su Repercusión En El Acto Didáctico Comunicativo. 2010. https://eprints.ucm.es/11631/

Núñez, V. (2018). Plantillas de Social Media Marketing. Miami, EU. Sitio web de Vilma Núñez. [En línea]. Disponible en: http://vilmanunez.com/plantillas-social-media-marketing

M. A. Pease, F. Figallo and L. Ysla, Cognición, Neurociencia Y Aprendizaje: El Adolescente En La Educación Superior. 2016. https://books.google.com.co/books?hl=es&lr=&id=Y6DNDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT4&dq=M.+A.+Pease,+F.+Figallo+and+L.+Ysla,+Cognici%C3%B3n,+Neurociencia+Y+Aprendizaje:+El+Adolescente+En+La+Educaci%C3%B3n+Superior.+2016.&ots=wgB64mIoIO&sig=heET4Pyz8W4EEyBc-HtIqFCnkqY&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Published

2020-05-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

1.
SANTOYO Díaz J, Serrano Medina K. Free software tools for the creation of educational content. ingeniare [Internet]. 2020 May 5 [cited 2025 Dec. 5];(28):35-46. Available from: https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/ingeniare/article/view/6118

Similar Articles

1-10 of 89

You may also start an advanced similarity search for this article.