Job satisfaction of human capital (middle school teachers), during the COVID 19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.32.10402Keywords:
Job satisfaction, Teachers, Teaching-learning, Covid-19Abstract
Job satisfaction in the teaching field is essential to meet the objectives of the teaching-learning process. During the Covid 19 pandemic, teachers faced three moments: fully online, hybrid and face-to-face education, these being determinants of their job satisfaction. This research aimed to analyze the satisfaction of secondary school teachers in a public school, located in the City of Puebla, in the three modalities described, through a cross-sectional methodology (2020 to 2022). The null hypothesis H₀ of this research is that teachers are more satisfied teaching classes face-to-face. The methodology used in this study is based on the proposal of Gil-Villa et al. (2020). A quantitative study was carried out through a questionnaire that was applied to all the teachers of this institution and a qualitative study through an in-depth interview, which was applied to the director of the school. It was possible to observe that in all the variables there is a relationship. Most agree that when classes are face-to-face there is better communication, greater adaptation, motivation, relationship, happiness and, therefore, satisfaction in teachers and their activities.
References
Aguilar Siliceo, A. (1998). Líderes para el siglo XXI. McGraw-Hill Interamericana de editores, S.A de C.V.
Cotes, J. (2016). Diseño de un instrumento de detección de necesidades de capacitación para banco Santander, Chile [Tesis de magíster, Universidad de Chile]. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/150094/Cotes%20Calder%C3%B3n%20Jorge.pdf?sequence=1.
Davis, K. & Newstrom, J. (2000). Comportamiento humano en el trabajo. McGraw-Hill Interamericana de editores, S.A de C.V.
Delgado-Bello, C. A., & Gahona Flores, O. F. (2022). Impacto del liderazgo transformacional en la satisfacción laboral y la intención de abandono: un estudio desde el contexto educativo. Información Tecnológica, 33(6), 11–20. https://doi.bibliotecabuap.elogim.com/10.4067/S0718-07642022000600011.
Férnandez, R. & Anderson, R. (2021). Motivación y satisfacción laboral en los docenes del nivel primaria de la UGEL Surcubamba-Huancavelica en tiempos de pandemia [Tesis para obtener el grado académico, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/65029.
Galindo, J. & Quintana, M.G. (2016). Innovación docente a través de la metodología flipped classroom: Percepción de docente y estudiantes de educación secundaria. Revista didasc@lia: Didáctica y educación. VII, 153-172: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6672798.
Gibson, J. & Ivancevich, J. (2011). Organizaciones, comportamiento, estructura y procesos. McGraw-Hill Interamericana de editores, S.A de C.V.
Gil-Villa, F., Urchaga, J.D. & Sánchez-Fdez, A. (2020). Proceso de digitalización y adaptación a la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de Covid-19: análisis de la percepción y repercusiones en la comunidad universitaria. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 99-119. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1470.
González-Álvarez, M. (2022). Satisfacción laboral del profesorado de educación infantil, primaria, secundaria y formación profesional con las instalaciones y recursos del centro, en función de variables sociodemográficas y de cargos de responsabilidad. Educación (10199403), 31(60), 176–196. https://doi.bibliotecabuap.elogim.com/10.18800/educacion.202201.008.
Luthans, F. & Kreither, R. (1999). Modificación de la conducta organizacional. Trillas.
Morales, C. (2022). Regreso a clases presenciales será obligatorio en Puebla: Barbosa. Milenio. https://www.milenio.com/estados/barbosa-anuncia-regreso-clases-presencial-obligatorio-puebla.
Perdomo, M.A. (2014). Diagnóstico de necesidades de capacitación -DNC- para el personal del hospital centro médico, Zacapa [Tesis de grado, Universidad Rafael Landívar]. http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/43/Perdomo-Mabelyn.pdf.
Ramos-Narváez, A. D., Coral-Bolaños, J. A., Villota-López, K. L., Cabrera-Gómez, C.-C., Herrera-Santacruz, J. P., & Rivera-Porras, D. (2020). Salud laboral en administrativos de educación superior: relación entre bienestar psicológico y satisfacción laboral. Archivos Venezolanos de Farmacologia y Terapeutica, 39(2), 237–245.
Robbins, S. & Judge, T. (2009). Comportamiento organizacional. México: Pearson Educación.
Rosales, S., Gómez, V., Durán, S., Salinas, M. & Saldaña, S. (2008). Modalidad híbrida y presencial. Comparación de dos modalidades educativas. Vol. 37. Revista Scielo. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S018527602008000400002&script=sci_arttext.
Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf.
Torres-Flórez, D. (2020). La generación de valor entre las personas y las organizaciones. Revista GEON (gestión, organizaciones y negocios), 7(1), 4-8. https://doi.org/10.22579/23463910.211.
Valls, A. (2008). Automotivación. Bresca Editorial.
Valdiviezo, B., García, C. & Sánchez, R. (2021). Resiliencia y desempeño docente en tiempo de pandemia en instituciones educativas de secundaria peruana. Vol. 6. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=576868967022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Dictamen Libre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.