Educational Video as a Learning Strategy in Educational Institutions in the municipality of Palmira, Valle.
DOI:
https://doi.org/10.18041/1794-7200/criteriojuridico.1%20Enero-Ju.744Keywords:
Educational video, learning strategies, traditional system, teaching staff, learners, feedback, teaching-learning processAbstract
This work addresses the issue of pedagogical practices implemented by the learning media in the classrooms, covering two pedagogical aspects – the means of communication and the form of education -- in a combined manner. The central instrument of information gathering consisted of the explicit sources in the bibliography, whose notes are of a conceptual nature, complemented with data gathered by means of the opinions of students and some teaching staff regarding current methodologies, adopting those which they wanted to become acquainted with and experiment with; and data compiled through participatory observance in the classroom. This implies that the teaching staff be committed to the task, bringing imagination and innovation to all educational processes. In order to accomplish this, a process of dissemination was carried out, applying the educational video as a learning resource. It was found that the educational video, as a didactic model, is converted into material, method, and strategy for pedagogical mediation, in a pleasant and holistic manner.
Downloads
References
Cooperativa editorial Magisterio; Bogota. p.123
2. Bravo, R y, Juan L. (Enero de 2000) “El video educativo”. Madrid. Encontrado en:
http://www.sappiens.com/CASTELLANO/articulos.nsf/Educadores/Video_educativo:_elemento_inherente_de_tendencias_globales/BE13E849D369505A41256AED
00457929!opendocument
3. Carrillo, T. (1998). Enfoques cualitativos y participativos en investigación social.
Arfin ediciones. Bogotá
4. Diez, D. (2003) La iniciativa de Comunicación. Televisión Serrana. Cuba. Recuperado
fecha exacta del sitio URL: http://www.comminit/la/cambiosocial.com
5. Eliade, B. (1971), La escuela abierta, Editions du Sevil: España.
6. Halas, J. (1980). Audiovisual Techniques for Industry. Organización para el Desarrollo
Industrial de las Naciones Unidas. Viena
7. Hilgard R, (1973). Teorías del aprendizaje. Editorial Trillas. México p. 14
8. Kaplun, M. (Julio de 1985). El comunicador popular. Editorial HVMANITAS. Primera
ED. Buenos Aires. p. 19-20
9. Kuethe, J. (200) Buenos Aires. Los procesos de enseñar y aprender. Editorial Paidos.
p.282
10. Poole, Bernard J., (1999). Tecnología educativa, educar para la sociocultura de la
comunicación y el conocimiento. Mc Graw Hill. Segunda edición: Madrid.
11. Salinas, J. (1.995). Televisión y video educativo en el ámbito universitario: producción,
coproducción, cooperación. Citado en Aguado, J.I. y Cabero, J. (Dir):
Educación y Medios de Comunicación en el contexto iberoamericano. Universidad
Internacional Iberoamericana. pp. 103-120.
12. Wimmer R. y Dominick J. (2001). Introducción a la investigación de medios masivos
de comunicación. International Thomson Editores. Sexta edición.