Modelo de enseñanza con aprendizaje colaborativo en estudiantes de programación de computadores
DOI:
https://doi.org/10.18041/1794-4953/avances.2.10469Keywords:
colaborative learning, communication, systems engineering, thinking preferences, computer programmingAbstract
This article aims to explain a characterization model in students used in a 1st Programming course in Systems Engineering and its relationship with collaborative processes and a thinking preferences model where we use them to solve computing problems. The research design used for this inquiry was the case study method from a qualitative and quantitative approach during 1st semester in several academic periods. The conclusion is that the teaching and learning model used is based in the constructivist paradigm, with a didactic model oriented to collaborative learning, which shows a simpler and more effective way for assimilation, appropriation, and application of the foundation concepts of programming.
Downloads
References
Romero Chaves, C., & Rosero Sosa, M. M. (2014). Modelo de enseñanza y su relación con los procesos metacognitivos en programación de sistemas. Educación en Ingeniería, 1-12.
Trejos Buriticá, O. I. (2010). Aportes de la programación funcional al currículo de Ingeniería de Sistemas como promer curso de programación. Educación en Ingeniería, 10, 49-60.
Ferreira Szpniniak, A., & Rojo, G. (2006). Enseñanza de la Programación. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, Recuperado de http://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/files/No1/09_Ensenanza_de_la_programacion.pdf el 2 de Agosto de 2014.
Calzadilla, M. E. (2010). Aprendizaje Colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación.
Piaget, J. (2001). Psicología y pedagogía. México: Crítica.
Vigostky, L. (1988). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Ciudad de México: Editorial Crítica.
Gros Salvat, B. (1997). Diseño y programas educativos. Pautas pedagógicas para la elaboración de software. Barcelona: Ariel.
Fonseca, M., & Aguaded, J. (2007). Enseñar en la Universidad: Experiencias y propuestas de docencia universitaria. La Coruña (España): Netbiblo.
Martin-Moreno Cerrillo, Q. (2004). Aprendizaje colaborativo y redes de conocimiento. Libro de Actas IX Jornadas Andaluzas de Organización y Dirección de Instituciones Educativas (págs. 55-70). Granada: Grupo Editorial Universitario.
Novak, J., & Gowin, B. (1984). Learning how to learn. N.Y.: Cambridge University Press.
Tudge, J. (1992). Processes and consequences of peer collaboration. Child Development, 1365.
Zea, C. M., Atuesta, M. d., Gonzalez, M. A., Montoya, J. i., & Urrego, I. (abril, mayo, junio de 2000). Ambientes de aprendizaje colaborativos, una respuesta a los nuevos retos de la educación. Conexiones, 47-57.
Herrmann, W. (1988). Creative Brain. New York: The Ned Herrmann Group.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Avances: Investigación en Ingeniería

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.