El perfil socioeconómico del estudiante que ingresa a la Universidad Libre – Seccional Cali
Keywords:
Socioeconomic profile, biographical, socioeconomic and academic variables, master education, academic programs, student, Systems of Geographical Information SIGAbstract
The knowledge of the client/user/student, is the starting point of all organization directed to satisfy the necessities of a group of people; while it doesn’t happen, it is practically impossible to design products or services that respond appropriately to the expectations of the consumers. In the specific case of the Libre University of Cali which is a company of knowledge, to know the characteristics detailedly of those who are their users, should constitute a priority because starting from them it is possible to designed appropiately the plans of strategic management. The lack of information modernized on the socioeconomic profile of the students that enrol to the different academic programs offered by the University, prevents to identify aspects so important as: socioeconomic stratum, gender, geographical origin, age, civil state, labor activity, nature of the school where they finished high school studies, free time activities and interests, current coexistence, members of their family group, the parent´s educational level, and so on. For the above-mentioned, the Libre University of Cali with the coordination of the Program of Economy with emphasis in International Business, decided to carry out an investigation directed to identify the socioeconomic profile of the students that enroled to the different academic programs in 2007/I and starting from it, to support the design and adoption of development strategies toward the future. The obtained results involved students of the following academic programs: Business Administration, Public Accounting, Law and Political Sciences, and Economy with emphasis in International Business. For different circumstances they were not involved in the study students of nursing , System Engineering and Medicine.
Downloads
References
Cabrera, Mauricio. Desigualdad y pobreza. Periódico El País, Cali, 2007.
Contraloría General de la República-Universidad Nacional de Colombia. Bienestar y Macroeconomía 2002-2006: el crecimiento inequitativo no es sostenible. Bogotá, 2007.
Departamento Administrativo de Planeación Municipal de Cali. Cali en cifras 2006. Santiago de Cali, 2007.
Díaz, Mario. La formación académica y la práctica pedagógica. ICFES, Bogotá, 1998.
García, Adolfo. Indicadores de evolución de la educación superior en Colombia. Universidad Libre-Seccional Cali, 2008.
García, Adolfo. Propuesta: la evaluación. Universidad Libre-Seccional Cali, 2007.
Informe de Desarrollo Humano para el Valle del Cauca 2008. PNUD, 2008.
Kabeer, Naila. Realidades trastocadas. Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM y Editorial Paidós Mexicana S.A., 1998.
La Opción.¿Se necesitan doctores en Colombia? Especial de Ciencia y Tecnología, periódico El País, 2008.
Martínez, Javier. ¿Quién quiere ser profesor? Firmas 2007. Madrid, 2007.
Ministerio de Educación Nacional. El Observatorio Laboral para la Educación. Bogotá, 2008.
Nodo Sapiens. Evaluaciones de recordación publicitaria… entre públicos complejos. Boletín Informativo Nodo Investigación+Estrategia. México, 2005.
Unesco, Llece. Los aprendizajes de los estudiantes en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile, 2008.
Universidad Autónoma de Occidente. Perfil socioeconómico del estudiante Autónomo. Cali, 2007.
Universidad Eafit. Perfil socioeconómico y laboral de los egresados de economía. Medellín, 2001.
Universidad Nacional de Colombia, Sede Medellín. Perfil socioeconómico de los estudiantes 2005. Medellín, 2006.
Universidad Nacional de La Plata. Características y rendimiento de los estudiantes universitarios. El caso de la Facultad de Ciencias Económicas. Argentina, 2000.
Universidad Militar Nueva Granada. Estudiantes de Economía de la UMNG ¿Cómo son? Bogotá, 2006.
La Nota Económica. Proyecciones Colombia 2008-2012. Bogotá, 2008.
Lucas, Robert. Lecturas sobre crecimiento económico. Editorial Norma, Bogotá, 2005.
Ochoa, Myrian. Evaluar es investigar. Ministerio de Educación Nacional, boletín Informativo No 11, Bogotá, 2008.
Vechi, Amelia. La transformación de los sistemas educativos. Firmas 2007. Madrid, 2007.
Yanes, Jaime. Liderazgo, Educación y Debate. Firmas 2007. Madrid, 2007.