TEACHING TO INVESTIGATE: Challenge for the University of the 21st Century
DOI:
https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.24.5466Keywords:
Management, knowledge, didactic, competitionsAbstract
In the society of knowledge management, teaching research and research to teach is a key activity for scientific production as a contribution to the human, social, scientific, technological and environmental development of 21st century society. These two types of processes constitute two different practices, that of producing new knowledge and that of teaching how to produce it. The development of this study allows delineating some elements to build the most suitable spaces for the development of knowledge management processes, together with the processes of development of investigative competences. In this intention, the objective of this research is to contribute to the analysis and understanding of the processes of teaching to investigate in the context of "training of researchers" from the development of research skills in students and teachers to generate management processes of knowledge. In the society of knowledge management, teaching research and research to teach is a key activity for scientific production as a contribution to human, social, scientific, technological and environmental development, towards the training of researchers at the University of the century XXI.
References
2. BOURDIEU, P. (2003). El oficio del científico, ciencia de la ciencia y reflexividad. Barcelona: Anagrama.
3. BOURDIEU, P. (2008). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: aljibe..
4. CABRERO, J. (2005). Las TICs y las Universidades: retos, posibilidades y preocupaciones. Revista de la Educación Superior, (3), 77-100.
5. ELLIOT, J. E. (2005). La investigación-acción en educación, 5ta. edición. Madrid: Morata.
6. FORTOUL, M. (2011). Los grupos de investigación: un acercamiento desde una mirada ética. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9 (2), 105-142.
7. HERNÁNDEZ, C. A. (2002). Educación superior: sociedad e investigación. Cuatro estudios básicos sobre educación superior. Bogotá: Colciencias.
8. PATIÑO, L. (2007). La docencia universitaria. Elementos para su práctica. Ibagué: Universidad de Ibagué.
9. RESTREPO, B. (2009). Investigación de aula, formas y actores. Revista Educación y Pedagogía, 21 (53), 103-112.
10. ROJAS, M. (2009). Formar investigadores e investigadoras en la universidad: optimismo e indiferencia juvenil en temas científicos. Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud, 7 (2), 1595-1618.
11. ROJAS, M. (2011). Docencia y formación investigativa universitaria. Magister. Revista Internacional de Investigación en Educación, 4 (7), 121-136.
12. ROSOVSKY, H. (2010). La Universidad. Manual del rector. Palermo: Fundación Universidad de Palermo.
13. SANCHO Gil, J. y Correa G. (2010). Cambio y continuidad en sistemas educativos en transformación. Revista de Educación, (352), 17-21.
14. STENHOUSE, L. (2004). La investigación como base de la enseñanza. Selección de textos por J. Rudducky David Hopkins, 5ta edición. Madrid: Morata.
15. TREJO, M. D. y García, F. (2009). Pedagogía de la investigación. Revista de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación, 1 (1), 135-141.
16. VASCO, C. E. (2006). Siete retos de la educación colombiana para el período de 2006 a 2019. Medellín: Eafit.
17. VILLA SÁNCHEZ, A. (2008). La excelencia docente. Revista de Educación (Número extraordinario), 177-212.
18. ZIMAN, J. (2003). ¿Qué es la ciencia? Madrid: Cambridge University Press.
19. ROJAS BETANCUR, M., Méndez Villamizar, R. (2013). Cómo enseñar a investigar. Un reto para la pedagogía universitaria. Educativa. Vol. 16, No. 1.
20. BARBIER, J. (1993). “Los formadores y la evaluación”. En La evaluación en los procesos de formación. Paidós. España.
21. FERRY, G. (1997) Pedagogía de la formación. Serie los documentos 6. Ediciones Novedades Educativas-UBA. Argentina.
22. GUZMÁN, C. (1998) “Las características de los centros de investigación educativa: una mirada hacia fuera”. En Revista Mexicana de Investigación Educativa. Julio-diciembre. Vol. 3. Núm. 6. COMIE. México.