Strategic innovation: its characterization and possible approach from the science of complexity
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2011v9n15.1207Abstract
The discussion about the corporate problematic and particularly the one about strategic innovation studies is valid around the incapability of many traditional approaches to deal with a concrete and scientific way the comprehension of the problem in a dynamic, undetermined and emergent context. That is the reason why this document presents a summarized approach to the current dimension of the strategic innovation problem in the corporate organization in order to propose its study framed in the science of complexity
Downloads
Download data is not yet available.
References
Abernathy, W. & Clark, K. (1984). Innovation: Mapping the wind of creative destruction.
Cambridge, USA: National Bureau of Economic Research.
Afuah, A. (2009). Strategic Innovation: New game strategy for Competitive advantage.
New York: Ediciones Routledge.
Beer, S. (1959). Cybernetics and Management. English Universities Press.
Beer, S. (1985). Diagnosing the System for Organisations. London and New York: John Wiley and Sons.
Bonifati, G. (2010). “‘More Is Different’, Exaptation and Uncertainty: Three Foundational Concepts for a Complexity Theory of Innovation”, in: Economics of Innovation and New Technology, 19(7-8), Retrieved from EBSCOhost.
Booz, Allen & Hamilton (1982). New Product Management for the 1980’s. New York: Booz, Allen & Hamilton Inc.
Bunge, M. (1999). Las ciencias sociales en discusión. Buenos Aires, Sudamericana.
Chan, K. & Mauborgne, R. (2005). La estrategia del océano azul. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Castells, M. (1999). La era de la información: Economía, Sociedad y Cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.
Clark, K.B. and Fujimoto, T. (1991). Product Development Performance. Boston: Harvard Business School Press.
Collins, J. C. & Porras, J. I. (2003). “Built to last: successful habits of visionary companies (book)”, in: Mt Eliza Business Review, 6(1), 10. Retrieved from EBSCOhost.
Comisión Europea (1995). Libro Verde de la Innovación. Recurso disponible en medio electrónico en: http://europa.eu/ documentation/official-docs/green- papers/ index_es.htm
Cooper, R.G. and Kleinschmidt, E. (1986). “An Investigation into the New Product Process: Steps, Deficiencies and Impacts”, in: Journal of Product Innovation Management 3(2).
Drucker, P. (1980). Managing in turbulent times. London, UK: Pan Books.
_________ (1993). La sociedad poscapitalista. Bogotá: Editorial Norma.
_________ (1996). Managing in a great chance.
Bogotá: Editorial Norma.
Duck, J. (1993). “Managing Change: The Art of Balancing”, in: Harvard Business Review, 71(6), Retrieved from EBSCOhost.
Erkman, S. & Ramaswamy R. (2003), Applied Industrial Ecology. India: Aicra Pub.
Escorsa, P. & Valls, J. (2003). Tecnología e innovación en la empresa: Dirección y Gestión. Bogotá: Editorial Alfaomega.
Esser, K. et. al., (1994). Competitividad sistémica. Competitividad internacional de las empresas y políticas requeridas. Berlín: Instituto Alemán de Desarrollo.
Etkin, J. (2005). Gestión de la complejidad en las organizaciones: La estrategia frente a lo imprevisto y lo impensado. Buenos Aires: Ediciones Granica S.A.
Etkin, J. (2000) Identidad en la organización. Invariancia y cambio. México, D.F.: Ediciones Paidós.
Foster, R. (1986). Innovation. The attacker´s advantage. New York: Summit Books.
Fonseca, J. (2002). Complexity and Innovation in organizations, New York: Routledge.
Forrester, Jay (1981). Dinámica industrial. Buenos Aires: Editorial Ateneo.
Freeman, C. (1995). “The National System of Innovation in Historical Perspective”, in: Cambridge Journal of Economics.
Gottfredson, M. & Aspinall, K. (2005). “Innovation versus complexity. What is too much for a good thing?”, in: Harvard Business Review, Vol. 83.
Hamel, G. (2008). El futuro de la Administración. Bogotá: Editorial Norma.
Kotter, J. P. (2005). Change Leadership.
Leadership Excellence. 22(12), Retrieved from EBSCOhost.
Kotter, J. P. (2007). “Leading Change”, in: Bloomsbury Business Library - Management Library, 47, Retrieved from EBSCOhost.
Kotter, J. P. & Schlesinger, L. A. (2008). “Choosing Strategies for Change”, in: Harvard Business Review, 86(7/8), Retrieved from EBSCOhost.
Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Lundvall, B. (1992). National Systems of Innovation. Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning. New York: Pinter Publisher.
Maldonado, C. (2005a). Ciencias de la complejidad: Ciencias de los cambios súbitos.
Odeon (Observatorio de Economía y Operaciones Numéricas). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
_____ (2005b). Termodinámica y complejidad. Una introducción para las ciencias sociales y humanas. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Maturana, H. y Varela, F. (1984). El árbol del conocimiento. Bases biológicas del entendimiento humano. Colección “Fuera de Serie”, Lumen.
Manucci, M. (2006). La estrategia de los cuatro círculos. Bogotá: Editorial Norma.
Mintzberg, H. (2005). Directivos, no MBA´s: Una visión crítica de la dirección de empresas y la formación empresarial. Bogotá: Editorial Norma.
Ngwenya, B. (2011). Strategic Innovation and Knowledge Management: The Logic of Creativity and Development Institutionalization, Framing and Diffusion. Proceedings of the European Conference on Intellectual Capital.
Retrieved from EBSCOhost.
OCDE (2005). Medición de las Actividades Científicas y Tecnológicas. Directrices propuestas para recabar e interpretar datos de la innovación tecnológica: Manual Oslo. Edición Comisión Europea.
OECD (1997). National Innovation Systems. Edición Comisión Europea. Recurso disponible en medio electrónico en: http://www.oecd.org/ dataoecd/35/56/2101733.pdf
Ohmae, K. (2005). La Mente del Estratega. España: McGraw-Hill Interamericana.
Pascale, R.; Millerman, M. and Gioja, L. (2001). Surfing the Edge of Chaos: The Laws of Nature and the New Laws of Business. New York: Three Rivers Press.
Pascale, R. & Sternin, J. (2005). “Your Company’s Secret Change Agents”, in: Harvard Business Review, 83(5), Retrieved from EBSCOhost.
Pineda, L. (2009a). Enfoques alrededor de la gestión estratégica de la innovación. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.
____________ (2009b). Pensamientos y enfoques alrededor de la estrategia como concepto según diferentes autores. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.
Porter, M. (1985). Competitive Advantage. New York: Free Press.
Prigogine, I. (1993). Les lois du chaos. Paris: Flammarion Group.
RICYT, OEA, CYTED, COLCIENCIAS, OCYT
(2001). Normalización de Indicadores de Innovación Tecnológica en América Latina y el Caribe: Manual de Bogotá. Recurso disponible en medio electrónico en: http:// www.uis.unesco.org/Library/Documents/
Bogota%20Manual_Spa.pdf
Rosenzweig, P. (2007). The halo effect - and the eight other business delusions that deceive managers. New York: The Free Press.
Sawhney, M. Wolcott, R. & Arroniz, I. (2006). “The 12 Different Ways for Companies to Innovate”, in: MIT SLOAN Management Review, USA.
Schumpeter, J. (1943). Capitalism, Socialism and Democracy. Edición reimpresa 2010, Taylor & Francis, New York.
Senge, P. (2005). La quinta disciplina: el arte y la práctica de la organización abierta al Aprendizaje. Argentina: Ediciones Granica.
Stacey, R. (1999). Gerencia dinámica: La estrategia de los años 90. Bogotá: Legis Editores S.A.
Stacey, R. (1996). Complexity and creativity in organizations. San Francisco, CA.: Editorial Berrett-Koehler.
Stacey, R. (2000). Complexity and management. New York: Routledge.
_________ (2010). Complexity and organizational reality. New York: Routledge.
Tennat, N. & Duarte, D. (2003). Strategic Innovation: Embedding Innovations as a Core
Competency in Your Organization. USA: Jossey Bass.
Wheelwright, S. and Clark, K. (1992). Revolutionizing Product Development. New York: Free Press.
Cambridge, USA: National Bureau of Economic Research.
Afuah, A. (2009). Strategic Innovation: New game strategy for Competitive advantage.
New York: Ediciones Routledge.
Beer, S. (1959). Cybernetics and Management. English Universities Press.
Beer, S. (1985). Diagnosing the System for Organisations. London and New York: John Wiley and Sons.
Bonifati, G. (2010). “‘More Is Different’, Exaptation and Uncertainty: Three Foundational Concepts for a Complexity Theory of Innovation”, in: Economics of Innovation and New Technology, 19(7-8), Retrieved from EBSCOhost.
Booz, Allen & Hamilton (1982). New Product Management for the 1980’s. New York: Booz, Allen & Hamilton Inc.
Bunge, M. (1999). Las ciencias sociales en discusión. Buenos Aires, Sudamericana.
Chan, K. & Mauborgne, R. (2005). La estrategia del océano azul. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
Castells, M. (1999). La era de la información: Economía, Sociedad y Cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.
Clark, K.B. and Fujimoto, T. (1991). Product Development Performance. Boston: Harvard Business School Press.
Collins, J. C. & Porras, J. I. (2003). “Built to last: successful habits of visionary companies (book)”, in: Mt Eliza Business Review, 6(1), 10. Retrieved from EBSCOhost.
Comisión Europea (1995). Libro Verde de la Innovación. Recurso disponible en medio electrónico en: http://europa.eu/ documentation/official-docs/green- papers/ index_es.htm
Cooper, R.G. and Kleinschmidt, E. (1986). “An Investigation into the New Product Process: Steps, Deficiencies and Impacts”, in: Journal of Product Innovation Management 3(2).
Drucker, P. (1980). Managing in turbulent times. London, UK: Pan Books.
_________ (1993). La sociedad poscapitalista. Bogotá: Editorial Norma.
_________ (1996). Managing in a great chance.
Bogotá: Editorial Norma.
Duck, J. (1993). “Managing Change: The Art of Balancing”, in: Harvard Business Review, 71(6), Retrieved from EBSCOhost.
Erkman, S. & Ramaswamy R. (2003), Applied Industrial Ecology. India: Aicra Pub.
Escorsa, P. & Valls, J. (2003). Tecnología e innovación en la empresa: Dirección y Gestión. Bogotá: Editorial Alfaomega.
Esser, K. et. al., (1994). Competitividad sistémica. Competitividad internacional de las empresas y políticas requeridas. Berlín: Instituto Alemán de Desarrollo.
Etkin, J. (2005). Gestión de la complejidad en las organizaciones: La estrategia frente a lo imprevisto y lo impensado. Buenos Aires: Ediciones Granica S.A.
Etkin, J. (2000) Identidad en la organización. Invariancia y cambio. México, D.F.: Ediciones Paidós.
Foster, R. (1986). Innovation. The attacker´s advantage. New York: Summit Books.
Fonseca, J. (2002). Complexity and Innovation in organizations, New York: Routledge.
Forrester, Jay (1981). Dinámica industrial. Buenos Aires: Editorial Ateneo.
Freeman, C. (1995). “The National System of Innovation in Historical Perspective”, in: Cambridge Journal of Economics.
Gottfredson, M. & Aspinall, K. (2005). “Innovation versus complexity. What is too much for a good thing?”, in: Harvard Business Review, Vol. 83.
Hamel, G. (2008). El futuro de la Administración. Bogotá: Editorial Norma.
Kotter, J. P. (2005). Change Leadership.
Leadership Excellence. 22(12), Retrieved from EBSCOhost.
Kotter, J. P. (2007). “Leading Change”, in: Bloomsbury Business Library - Management Library, 47, Retrieved from EBSCOhost.
Kotter, J. P. & Schlesinger, L. A. (2008). “Choosing Strategies for Change”, in: Harvard Business Review, 86(7/8), Retrieved from EBSCOhost.
Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.
Lundvall, B. (1992). National Systems of Innovation. Towards a Theory of Innovation and Interactive Learning. New York: Pinter Publisher.
Maldonado, C. (2005a). Ciencias de la complejidad: Ciencias de los cambios súbitos.
Odeon (Observatorio de Economía y Operaciones Numéricas). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
_____ (2005b). Termodinámica y complejidad. Una introducción para las ciencias sociales y humanas. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Maturana, H. y Varela, F. (1984). El árbol del conocimiento. Bases biológicas del entendimiento humano. Colección “Fuera de Serie”, Lumen.
Manucci, M. (2006). La estrategia de los cuatro círculos. Bogotá: Editorial Norma.
Mintzberg, H. (2005). Directivos, no MBA´s: Una visión crítica de la dirección de empresas y la formación empresarial. Bogotá: Editorial Norma.
Ngwenya, B. (2011). Strategic Innovation and Knowledge Management: The Logic of Creativity and Development Institutionalization, Framing and Diffusion. Proceedings of the European Conference on Intellectual Capital.
Retrieved from EBSCOhost.
OCDE (2005). Medición de las Actividades Científicas y Tecnológicas. Directrices propuestas para recabar e interpretar datos de la innovación tecnológica: Manual Oslo. Edición Comisión Europea.
OECD (1997). National Innovation Systems. Edición Comisión Europea. Recurso disponible en medio electrónico en: http://www.oecd.org/ dataoecd/35/56/2101733.pdf
Ohmae, K. (2005). La Mente del Estratega. España: McGraw-Hill Interamericana.
Pascale, R.; Millerman, M. and Gioja, L. (2001). Surfing the Edge of Chaos: The Laws of Nature and the New Laws of Business. New York: Three Rivers Press.
Pascale, R. & Sternin, J. (2005). “Your Company’s Secret Change Agents”, in: Harvard Business Review, 83(5), Retrieved from EBSCOhost.
Pineda, L. (2009a). Enfoques alrededor de la gestión estratégica de la innovación. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.
____________ (2009b). Pensamientos y enfoques alrededor de la estrategia como concepto según diferentes autores. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.
Porter, M. (1985). Competitive Advantage. New York: Free Press.
Prigogine, I. (1993). Les lois du chaos. Paris: Flammarion Group.
RICYT, OEA, CYTED, COLCIENCIAS, OCYT
(2001). Normalización de Indicadores de Innovación Tecnológica en América Latina y el Caribe: Manual de Bogotá. Recurso disponible en medio electrónico en: http:// www.uis.unesco.org/Library/Documents/
Bogota%20Manual_Spa.pdf
Rosenzweig, P. (2007). The halo effect - and the eight other business delusions that deceive managers. New York: The Free Press.
Sawhney, M. Wolcott, R. & Arroniz, I. (2006). “The 12 Different Ways for Companies to Innovate”, in: MIT SLOAN Management Review, USA.
Schumpeter, J. (1943). Capitalism, Socialism and Democracy. Edición reimpresa 2010, Taylor & Francis, New York.
Senge, P. (2005). La quinta disciplina: el arte y la práctica de la organización abierta al Aprendizaje. Argentina: Ediciones Granica.
Stacey, R. (1999). Gerencia dinámica: La estrategia de los años 90. Bogotá: Legis Editores S.A.
Stacey, R. (1996). Complexity and creativity in organizations. San Francisco, CA.: Editorial Berrett-Koehler.
Stacey, R. (2000). Complexity and management. New York: Routledge.
_________ (2010). Complexity and organizational reality. New York: Routledge.
Tennat, N. & Duarte, D. (2003). Strategic Innovation: Embedding Innovations as a Core
Competency in Your Organization. USA: Jossey Bass.
Wheelwright, S. and Clark, K. (1992). Revolutionizing Product Development. New York: Free Press.
Downloads
Published
2017-12-05
Issue
Section
Artículos
How to Cite
Strategic innovation: its characterization and possible approach from the science of complexity. (2017). Criterio Libre, 9(15), 173-192. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2011v9n15.1207