The Formation in Values of Public Accountants in Colombia in the Face ofthe Corruption Phenomenon: A Study in Two Universities of Bogotá
DOI:
https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2025v23n42.12035Abstract
Corruption emerged as a problem that affects multiple aspects of contemporary societies, in which the public accountant plays a fundamental role as a responsible party, overseer or whistleblower. To address this phenomenon, regulatory frameworks have been established at both the national and international levels, which govern professional ethics in the practice of accounting. However, despite the existence of such frameworks, corruption continues to increase. This situation has motivated the opening of diverse perspectives of analysis regarding their relevance and effectiveness, leading to the conclusion that new approaches must be proposed, especially in the training of accountants, as well as in the promotion of specific values to confront corruption this challenge.
This article presents the results of a doctoral research study aimed at analyzing values education to confront corruption among public accountants in two universities in Bogotá. The methodology was developed through a case study that, based on the experience of the actors involved in the process, fostered reflection on administrative management, the axiology of the accounting profession, and the development of values to confront corruption. The main show that the existence of structural elements of values education to confront corruption in the higher education of accountants in two universities in Bogotá is scarce or non-existent; furthermore, processes of deep reflection or application are not being generated. Therefore, there is an urgent need to establish axiological frameworks of values to address corruption within higher education processes for accountants in Colombian universities. This will make it possible to face the problem with new epistemological, pragmatic and axiological approaches.
Downloads
References
Agudelo, M. & Viloria, O. (2017). La dignidad humana y el bien común como valores del profesional de la contabilidad. Actualidad Contable Faces, 20 (35), 5-25.
Álvarez, H. (2008). Contabilidad, juicios éticos- morales y desarrollo humano: una perspectiva de la transdisciplinariedad. Lúmina 9, 8-19.
Avendaño, O. de J. (2022). El Código Internacional de Ética Profesional para Contadores Públicos. Una reflexión sobre la complejidad en su aplicación. Revista Colombiana de Contabilidad, 10(19), 1-27. https://doi.org/10.56241/asf.v10n19.22
Brom, F. (2015). Cambio de paradigmas en la administración: El fin de la administración científica y el inicio de una administración humanista. En XII Congreso Internacional de Administración: La gestión y las nuevas competencias en un mundo de cambios constantes, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina, 11-13 de noviembre de 2015.
Cruz, D. (2017). Responsabilidad e importancia del contador público en la contabilidad del sector público (Tesis de maestría no publicada). Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, Colombia.
De La Hoz Mercado, J. (2021). La corrupción en Colombia. Administración & Desarrollo, 51(2), 123–136. https://doi.org/10.22431/25005227.vol51n2.5
Gilli, J. (2014). La corrupción: análisis de un concepto complejo. Revista de Instituciones, Ideas y Mercados, 61. 39-63.
Giraldo Garcés, G. A. (2010). Contexto económico, ética y actitud crítica en la formación del contador público. Contaduría Universidad de Antioquia, (57), 221–239.
Gómez, S. (2002). Indicadores: la corrupción mundial. Lecturas de economía, 56, 147-170. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4833609.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6a ed.). México, D.F., México: McGraw-Hill Interamericana.
Machado, M. (2009). Crisis de la contabilidad: Contexto y dimensiones. Lúmina, 10, 1-5.
Mina, S. (2016). La ética como componente transversal del plan de estudios para la formación del contador público colombiano. Disertación de doctorado. Universidad Santo Tomas. Bogotá.
OCDE (2016) Principios de Gobierno Corporativo de la OCDE y del G20, Éditions OCDE, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264259171-es
Pinto, V. (2018). Los paradigmas de la administración y su influencia sobre la gestión de control en empresas de manufactura. Revista de estudios gerenciales y de las organizaciones. 2018, 2(4), 423-446.
Serna, G. (2024). La formación en valores del contador púbico frente al fenómeno de la corrupción: un estudio realizado en dos universidades de Bogotá. Tesis de doctorado no publicada. Universidad de Celaya.
Sora, L. & Sora, A. (2017). Ética, eje fundamental del contador público. Trabajo presentado en el Congreso Internacional de Contabilidad, Finanzas y Sociedad de la UPTC, Tunja
Suárez, A. V. y Contreras, I. V. (2012). La formación integral del contador público colombiano desde la expectativa internacional: un análisis a partir de los estándares de educación IES. Gestión & Desarrollo, 9 (1), 175-186.
Transparencia por Colombia (2021). Informe anual 2021: a la luz del estándar global para la rendición de cuentas de las organizaciones de sociedad civil. https://transparenciacolombia.org.co/informeanual2021/
Transparencia Internacional (2024). Índice de percepción de la corrupción 2023: el debilitamiento de los sistemas de justicia deja a la corrupción sin controles. https://www.transparency.org/es/press/cpi2023-corruption-perceptions-index-weakening-justice-systems-leave-corruption-unchecked
Vargas, M. & Peña, A. (2017). La globalización económica y contable: Su incidencia sobre la fiscalidad en Colombia. Actualidad Contable Faces20 (35), 91-113.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Criterio Libre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.