Meaning of the work in the university professorship
DOI:
https://doi.org/10.18041/crilibjur.2015.v12n1.23102Keywords:
Meaning of working, working conditions, Burnout Syndrome, engagement, work overload, education, university professorsAbstract
The transformations generated in the working world, have changed their terms and their meanings, which led to wonder what is the current meaning that teachers give to their work? and generated aimed at finding the central concepts of this. It is for this reason that a sample of 43 university teachers was applied a macro-questionnaire (QPW-5) which included stops on Conditions of Work, Labor Welfare General, Burnout and Engagement, where a mixed methodology or analysis was conducted qualitative quantified from a textual analysis and multiple correspondence specifically Item 16 of QPW-5 and a semi-structured interview where he deepened about words related to the meanings of work. The information obtained was able to demonstrate negative positive conceptions related more to the role, related to working conditions (stress, exhaustion, overload) and problematic and ambiguous situations they are faced university faculty on the stage of the New Public Management.
Downloads
References
Antunes, R. (2000) La centralidad del trabajo hoy. En: Revista papeles de población; p. 83-96.
Ardichvili, A. & Kuchinke, K.P. (2009). International Perspectives on the Meanings of Work and Working: Current Research and Theory. Advances in Developing Human Resources, 11, 155-167.
Bawden, D. & Robinson, L. (2008). The dark side of information: overload, anxiety and other paradoxes and pathologies. Journal of Information Science. 35(2)180-191
Blanch, J.M. (1990). Del viejo al nuevo paro. Un análisis psicológico y social. Barcelona: P.P.U.
Blanch, J. M. y Cantera, L. (2008). Subjetivación del trabajo en el capitalismo flexible. En Mendes,
M. (Ed.). Trabalho e Saúde. O sujeito entre emancipação e servidão (89-101). Curitiba, Br.: Juruá. ISBN 978-85-362-2075-8.
Blanch, J.M. (2012). Trabajar y Bienestar. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
Caballero-Lozada, M.F.; Adave-Sayin, C.M. UNIVERSIDAD LIBRE SCIENTIA LIBERTATIS FONS. Criterio Libre Jurídico - Vol. 12 No. 1, 35
Caballero-Lozada, M.F.; Adave-Sayin, C.M. Bok, D. (2003). Universities in the Marketplace: The Commercialization of Higher Education. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Camargo, M. (2013). Universidad y Producción Biopolítica de Subjetividad. Cuestiones de Filosofía. 15.
Cuestionario Estudio Internacional sobre Calidad de Vida Laboral en Organizaciones de Servicios Humanos, WONPUM (Working under the New Public Management) , Universidad Autónoma de Barcelona, bloc 16.
Colombia (1997). Constitución Política, Bogotá. Legis.
Congreso de la República de Colombia (2007). Ley 30 de 1992 Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Legislación Educativa Colombiana.
Da Rosa, Coutinho, Baasch y Soares (2010). Sentidos y significados del trabajo: un análisis con base en diferentes perspectivas teórico – epistemológicas en Psicología. Universitas Psychologica, 10(1).
Duxbury, L., Lyons, S., y Higgins, C. (2008). Too Much to do, and Not Enough Time: An Examination of Role Overload. In Handbook of Work-Family Integration (125-140). San Diego: Academic Press.
Gracia, F. J., Martínez-Tur, V., Peiró, J. M. (2001). Tendencias y controversias en el futuro de la gestión y del desarrollo de los recursos humanos. En: Agulló, T. y Ovejero, A. (coord.). Trabajo, individuo y sociedad. Perspectivas psicosociológicas sobre el futuro del trabajo. Madrid: Pirámide.
Guadarrama, R. y Torres, J. (2009). Los significados del trabajo femenino en el mundo global: estereotipos, transacciones y rupturas. Revista de Antropología Social 18. 360-366.
Goulart, P. M. (2009). O significado do trabalho: delimitações teóricas (1955-2006). Cuadernos de Psicologia Social do Trabalho. 12(1), 47- 55.
Harpaz, I., Honig, B. & Coetsier, P. (2002). “A cross-cultural longitudinal analysis of the meaning of work and the socialization process of career starters”. Journal of World Business. 37(4), 230-244
Morales, M. y blanch, J.M. (2014) Universidad Post-Fordista y Nueva Subjetividad Docentes. En: VII Congreso Latinoamericano de estudios. Vol 18. Psicología Social del Trabajo en América
Latina, Identidades y Procesos de Subjetivación, salud de los trabajadores, prácticas y producción de sentidos en lo cotidiano; p. 2 – 25.
Morphew, C. C. y Eckel, P. D. (Eds.) (2009) Privatizing the Public University. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Moulier Boutang, Y., Corsani, A. y Lazzarato, M. (2004). Capitalismo Cognitivo. Madrid: Traficante de Sueños. UNIVERSIDAD LIBRE. Criterio Libre Jurídico - Vol. 12 No. 1 - Enero - Junio de 2015
MOW-International Research Team (1987). The Meaning of Work: an International View. Academic Press, London.
Ochoa, P. (2012a). Significado del Trabajo en mineros venezolanos. ¿Reflejo del empleo en vías de extinción? Gaceta Laboral. 18(1), 35- 56.
Ochoa, P. (2012b). Significado del Trabajo en la Profesión Médica. Un Estudio Iberoamericano. Tesis Doctoral, Universitat Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.
Peralta, M.C. (2010). Entre la formalidad y la informalidad. Tesis de Doctorado, Universitat Autónoma de Barcelona, Barcelona, España.
Rama, C. (2010). La tercera reforma de la educación superior en América Latina y el Caribe: masificación, regulaciones e internacionalización. Revista Educación y Pedagogía. XVIII (46).
Tolfo, S. & Piccinini, V. (2007). Sentidos e significados do trabalho: explorando conceitos, variáveis e estudos empíricos brasileiros. Psicologia & Sociedade. 19(1) Edição Especial, 38-46.
Vercellone, C. (2011). Capitalismo cognitivo. Renta, saber y valor en la época pos-Fordista. Buenos Aires: Prometeo.