Formación de guías turísticos para la enseñanza de la historia de el socorro - santander

Authors

  • Laura Gisela Parra León Universidad Libre
  • Cristian Lisandro Quintero León Universidad Libre
  • Cesar Augusto Alba Rojas Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/2027-1212/centauro.11.2016.2463

Keywords:

Significant learning environment, teaching strategy, school tour guides

Abstract

The environment we inhabit is important for the cognitive and social development of young people today since all their experiences will mark the path that will determine your life, by this and taking advantage of the immense wealth history and culture that arises in the municipality of El Socorro found the need and possibility of forming guides tourist school and thus contribute with significant knowledge in each one of the young people who participated in this research This began with a diagnostic test that served as the basis for the development of the pedagogical strategy supported by theorists such as David Ausubel, Jerome Bruner, Lev Vygotsky, in addition to the guidelines and standards of competence for the area of social sciences. This activity investigative is meeting delimited by the line of research ̈diseno of strategies didactic specific motivating with an approach ̈cualitativo ̈ that leads towards an analysis descriptive and detailed of situations and behaviors observed, which served for make the respective follow-up and raise them activities necessary for enhance the knowledge, return it significant and so to certify the grade of knowledge reached by each student by means of the logo of guide that each one achievement get.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, (1983). Teoría del aprendizaje significativo de David Ausubel. Recuperado de: sgpwe.izt.uam.mx/files/users/uami/mianroch/.../Aprendizaje_Significativo_B.docx Ayala Harvey. (2011). Mi tierra. Tesis de Pregrado. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad Libre Seccional Socorro.

Betancourt, d. (1995). Enseñanza de la historia o historia que se ha enseñado. Enseñanza de la historia a tres niveles. pág. 121. Santa fe de Bogotá: Presencia Ltda.

Bruner, (2013). Modelo Teórico de Jerome Bruner. Recuperado de: http://www.utemvirtual.cl/plataforma/aulavirtual/assets/asigid_745/contenidos_arc/39247_bruner.pdf

Gómez & Miralles (2014). ¿Pensar históricamente o memorizar el pasado? La evaluación de los contenidos históricos en la educación obligatoria en España. Revista de estudios sociales. p.p 256 ¿Pensar históricamente o memorizar el pasado? La evaluación de los contenidos históricos en la educación obligatoria en España*

Ibagón Martín, Nilson Javier. 2014. repensar la enseñanza de la historia: de los contenidos a la formación de procesos de pensamiento, análisis de una intervención pedagógica .Trabajo presentado en las XIII Jornadas de Investigación de la Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de la República, Montevideo.

Lucci (2006). La propuesta de Vygotsky: la teoría socio histórica. Pontifica universidad católica. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev102COL2.pdf

Millares Martínez, Pedro. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Departamento de Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales. Facultad de Educación Universidad de Murcia.

Ministerio de comercio, industria y turismo. (2011). Programa Colegios Amigos del Turismo, Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. Gobierno de la República de Colombia. Bogotá Colombia

Ministerio de comercio, industria y turismo. (2016). Programa Colegios Amigos del Turismo, Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. Gobierno de la República de Colombia. Bogotá Colombia

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Estándares Básicos de competencias ciudadanas. Gobierno de la República de Colombia. Bogotá- Colombia

Ministerio de Educación Nacional. (2005). Enseñar para la vida. Al tablero No. 34, ABRIL-MAYO 2005.

Downloads

Published

2016-12-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Formación de guías turísticos para la enseñanza de la historia de el socorro - santander. (2016). El Centauro, 8(11), 35-42. https://doi.org/10.18041/2027-1212/centauro.11.2016.2463

Most read articles by the same author(s)