Las habilidades comunicativas como herramienta pedagógica para fortalecer el pensamiento lógico

Authors

  • María Teresa Caballero Pico Universidad Libre
  • Catius Helena Ortiz Buitrago Universidad Libre
  • Carolina Salamanca Leguizamón Universidad Libre
  • Cesar Augusto Alba Rojas Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/2027-1212/centauro.11.2016.2458

Keywords:

Meaningful learning, Communication, Logic, Motivation, Reasoning

Abstract

The shortcomings in the processes of reasoning, abstraction and generalization found in the second grade students of “Escula Departamental La Inmaculada” in the Municipality of Palmas del Socorro, showed a low development of logical thinking when performing the various activities proposed in the classroom; Therefore, ludic- pedagogical activities (oriented from the communicative skills), were implemented in order to strengthen those cognitive processes. The methodology was based in the socio-critic paradigm with a mixed approach, based in the inductive- deductive method and the action with pedagogical intervention. The execution of the strategy generated changes in the population; the activities motivated students and made them aware of the importance of the processes that require logical thinking for their solution. By confronting the results with the theoretical framework and the background, researchers found that communication skills are tools that promote the construction of new knowledge and strengthen the cognitive-social structures of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz, C. (2015) . Habilidades en el pensamiento lógico matemático . Universidad de Carabobo facultad de ciencias de la educación . Mérida Venezuela.

Caderón (2015). Permitir que los infantes se apropien del discernimiento social y natural de su entorno, por medio de actividades propias de cada dimensión de una forma lúdica a través del juego, fortaleciendo sus habilidades comunicativas y el pensamiento lógico. Recuperado de : repository.ut.edu.co/ .. ./RIUT- JCDA-spa-2015- La%20Iúdica%20como%20estrategia% .. .

ICFES . (05 de 2013) . www.icfes .gov.co. Obtenido de http ://www2. icfesi nteractivo. gov. co/ReportesSa ber3 59/ seleccion Listainstituciones .jspx

Icfes. (2014) . icfes interactivo . Obtenido de icfes interactivo : file :///D :/Users/samsu ng/Downloads/Bolet%C3%ADn%20prensa%20Resu ltados%20 PISA %202012 . pdf

Llinás, R. (2014) Colombia es una cenicienta que quiere ir al baile de los países desarrollados. Revista serna na . Recupera do de : http ://www.serna na .com/ ed ucacion/ articulo/ rodolfo-11 i nas-colom bia-es-u na- cen icienta-que-q u iere-i r-a l-baile-de-los-paises-desa rrol lados/385963-3

Piaget (1978). La equilibrarían de las estructuras cognitivas problema central de desarrollo. Siglo XXI. PISA (2012).Programa para la evaluación internacional de alumnos. Organización para la cooperación y desarrollo económicos.

Tdea, M. (08 de 2012) . Para aprender a enseñar hay que aprender a aprender. Recuperado el 06 de 03 de 2014, de http://lamuneka-181.blogspot.com/2012/10/jean-piaget.html

Downloads

Published

2016-12-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Las habilidades comunicativas como herramienta pedagógica para fortalecer el pensamiento lógico. (2016). El Centauro, 8(11), 25-34. https://doi.org/10.18041/2027-1212/centauro.11.2016.2458