Conceptual Design of an Engineering Product as a Creative Strategy since the Problem Based on Learning Method
DOI:
https://doi.org/10.18041/1794-4953/avances.2.5598Keywords:
creativity, engineering training, innovation, ICTAbstract
This document describes the implementation and results of the problem-based learning method (ABP), as a strategy that fosters creative skills in students of applied mechanical matter. Initially a theoretical framework is developed associated with the evolution of traditional education towards one that strengthens the competences related to creativity and innovation which are not strongly developed. Subsequently, an approach is made to the problem in a case study (garbage generation in the residential urban area). From which devices are designed that help in the process of recycling and transport to the recyclers of Bogotá. It is proposed, the evolution of the type of traditional teaching currently practiced towards a methodology that allows greater participation and responsibility on the part of the student in their own learning and presenting an opportunity for the development of creative skills. Finally, statistics of the results of this work are presented, where the students state that solving real problems facilitates the assimilation of concepts and fosters their creativity. Results that are contrary to what happened with traditional education: monotony, student disinterest and poor application of concepts. The new strategies help the student to be active in their learning; faces him to acquire skills and attitudes that will be helpful in his profession.
Downloads
References
L. E. Contreras Bravo y W. A. Granados, “Diseño de un dispositivo para la movilidad de personas con discapacidad motriz usando el método función de calidad”, Ingeniería, vol. 19, n.º 1, pp. 65-82, 2014 [en línea]. Disponible: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498850178005
L. E. Contreras Bravo, G. A. Castillo Sánchez y M. L. Rodríguez Casas, “Propuesta de diseño de mobiliario para laboratorios informáticos de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Distrital”, Redes Ing., vol. 5, n.º 2, p. 39, 2014. https://doi.org/10.14483/2248762X.8045
L. Contreras and G. Tarazona, “Big Data: An Exploration Toward the Improve of the Academic Performance in Higher Education”, Lect. Notes Comput. Sci., vol. 10943, pp. 627–637, 2018 [en línea]. Disponible: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-93803-5_59
H. S. Barrows, “A taxonomy of problem-based learning methods”, Med. Educ., vol. 20, n.º 6, pp. 481-486, 1986.
T. A. Litzinger, L. R. Lattuca, R. G. Hadgraft y W. C. Newstetter, “Engineering education and the development of expertise”, J. Eng. Educ., vol. 100, n.º 1, pp. 123–150, 2011.
A. Valencia Giraldo, O. Carrillo y J. É. Aedo, “Las tendencias en la ingeniería”, Ing. y Soc., n.º 4, pp. 29–39, Apr. 2012 [en línea]. Disponible: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/ingeso/article/view/11672/10637
L. F. Vargas Tamayo y L. E. Contreras, Bravo, “Enseñanza de la mecánica de materiales enriquecida con herramientas computacionales”, Ingeniería, vol. 12, n.º 1, pp. 64–71, 2007 [en línea]. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4797417
V. Ausín, V. Abella, V. Delgado y D. Hortigüela, “Aprendizaje basado en proyectos a través de las TIC: una experiencia de innovación docente desde las aulas universitarias”, Formación Universitaria, vol. 9, n.º 10, pp. 31-38, 2016. https://doi.org/10.4067/S0718-50062016000300005
M. Reyes Barcos, “Las estrategias creativas como factor de cambio en la actitud del docente para la enseñanza de la matemática”, Sapiens. Rev. Univ. Investig., vol. 4, n.º 2, pp. 1-26, 2003 [en línea]. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=832123
R. H. Gajghat, C. C. Handa y R. L. Himte, “Factors influencing academic performance of the studente at university level exam: a literature review”, Int. J. Res. Eng. Technol., vol. 6, n.º 5, pp. 2319-1163, 2014.
H. S. Barrows y R. M. Tamblyn, Problem-based Learning : An Approach to Medical Education. New York: Springer, 1980.
L. E. Contreras Bravo, G. M. Tarazona Bermúdez y J. I. Rodríguez Molano, “Design and application of a creative strategy based on the method of problem-based learning (PBL) in engineering students”, Commun. Comput. Inf. Sci., vol. 870, pp. 168–180, 2018.
M. de Miguel, Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias: Orientaciones para promover el cambio metodológico en el Espacio Europeo de Educación Superior. Oviedo: Ediciones de la U. de Oviedo, 2005.
S. Lucas Yagüe et al., “Aprendizaje basado en problemas y Flipped Classroom: una experiencia de innovación docente en ingenierías del ámbito industrial”, en 23 Congreso Universitario de Investigación Educativa en las Enseñanzas Técnicas, 2015, pp. 30–41 [en línea]. Disponible: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/12078
G. Bernaza Rodríguez y F. Lee Tenorio, “El aprendizaje colaborativo: una vía para la educación de postgrado”, Rev. Iberoam. Educ., vol. 37, n.º 3, pp. 1–18, 2005.
E. Caicedo, “El aprendizaje basado en problemas aplicado a las ecuaciones diferenciales”, Rev. Perspect. Educ., vol. 1, pp. 20–40, 2008.
R. M. Escobar Escobar, J. W. Montes Ocamp y E. J. Alzate Rodríguez, “Diseño de actividades mediante la metodología ABP para la enseñanza de la matemática”, Scientia et Technica, vol. 18, n.º 3, pp. 542–547, 2013. http://dx.doi.org/10.22517/23447214.8341
T. Groenendijk, T. Janssen, G. Rijlaarsdam y H. Van den Bergh, “Learning to be creative: The effects of observational learning on students' design products and processes”, Learn. Instr., vol. 28, pp. 35–47, 2013.
K. Gavin, “Case study of a project-based learning course in civil engineering design”, Eur. J. Eng. Educ., vol. 36, n.º 6, pp. 547–558, Dec. 2011.
E. Sáez de Cámara Oleaga, J. Guisasola Arazabal y M. Garmendia Mujika, “Implementación y resultados obtenidos en una propuesta de aprendizaje basado en problemas en el grado en Ingeniería Ambiental”, Rev. Docenc. Univ., vol. 11, n.º espacial, pp. 85–112, 2013.
I. Camacho Freitez, J. A. Fuentes Esparrell y C. M. Gallardo Pacheco, “Desarrollo de la creatividad de los docentes en formación mediante el uso de metáforas en entornos virtuales de aprendizajes”, Edutec, 2013 [en línea]. Disponible en: https://www.uned.ac.cr/academica/edutec/memoria/ponencias/camacho_fuentes_116.pdf
A. Galeano, Viaje al fondo de la creatividad. Bogotá: Coopertativa Editorial Magisterio, 2002.
L. F. Jiménez, “Capital de riesgo e innovación en América Latina”, Rev. CEPAL, vol. 96, pp. 173–187, 2008.
E. A. Merchán Cruz, E. Lugo-González, y L. H. Hernández-Gómez, “Aprendizaje significativo apoyado en la creatividad e innovación”, Metodología de la Ciencia, vol. 3, n.º 1, pp. 47-61, 2011 [en línea]. Disponible: http://www.ammci.org.mx/revista/pdf/Numero3/4art.pdf
M. E. del Moral Pérez, “Tecnologías de la información y la comunicación (TIC): creatividad y educaicón”, Educar, n.º 25, pp. 33-52, 1999 [en línea]. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=82319
D. Ovallos Gazabon, D. Maldonado Pérez y S. de la Hoz Escorcia, “Creatividad, innovación y emprendimiento en la formación de ingenieros en Colombia: un estudio prospectivo”, Rev. Educ. Ing., vol. 10, n.º 19, pp. 90–104, 2015.
“WIEGO”, 2018 [en línea]. Disponible: http://espanol.wiego.org.