Training needs and school management and leadership challenges:

A Mexico City secondary school study

Authors

  • Verónica Cruz Morales Instituto Politécnico Nacional (IPN)
  • Jaime Alejandro Guevara Valdez Instituto Politécnico Nacional (IPN)

DOI:

https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.4.10376

Keywords:

school principal, leadership, Training, educational management

Abstract

This research aims to analyze the training needs faced by secondary school principals in Mexico City, with a focus on the areas of school management and leadership as the main research topics. This study is based on the diagnosis of the opinions and experiences of principals and teachers interviewed in educational centers. To conduct this analysis, an ethnographic methodology was used, employing a qualitative, descriptive, narrative, and participant observation approach. This methodology made it possible to document experiences of principals, teachers, and key informants, who collaborated in the study and contributed to understanding the reality and needs of each school context. The main findings reveal the need for professionalization and updating remains a concern for the teaching staff. Furthermore, it was found that management and leadership are oriented towards school improvement. However, a prevailing transactional leadership is observed in bureaucratic processes and the organizational culture of schools in the 21st century. It is concluded that despite the efforts of secondary school principals in Mexico City to enhance organization and educational performance, a substantial improvement in student performance is not observed. Additionally, although principals possess higher academic credentials and have improved the distribution of leadership, challenges persist in enhancing student performance due to a transactional approach that negatively impacts student motivation and identification with the school. It is recommended to revalue and professionalize the teaching profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Verónica Cruz Morales, Instituto Politécnico Nacional (IPN)

    Instituto Politécnico Nacional (IPN), Departamento de Gestión y Desarrollo de la Educación (GDE) en la Sección de Estudios de Posgrado e Investigación de la Escuela Superior de Comercio y Administración Unidad Santo Tomás (SEPI ESCA UST). Manuel Carpio 471, Plutarco Elías Calles, Miguel Hidalgo, 11350 Ciudad de México, CDMX.

  • Jaime Alejandro Guevara Valdez, Instituto Politécnico Nacional (IPN)

    Instituto Politécnico Nacional (IPN), Departamento de Territorio y Ambiente (TA) del Centro Interdisciplinario de Investigaciones y de Estudios sobre Medio Ambiente y Desarrollo (CIIEMAD). 30 de Junio de 1520 s/n, La Laguna Ticomán, Gustavo A. Madero, 07340 Ciudad de México, CDMX

References

Antonakis, J., Avolio, B.J., y Sivasubramaniam, N. (2003). Context and Leadership: An examination of the nine-factor full-range Leadership theory using the Multifactor Leadership Questionnaire. Leadership Quarterly, 14, 261-295.

Álvarez, Carmen. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios pedagógicos (Valdivia), 37(2), 267-279. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200016

Bass, B. (2000). Liderazgo y organizaciones que aprenden. Actas del III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. ICE Universidad de Deusto

Bass, B., y Avolio, B. (1995). Transformational leadership development. Manual for the MultifactorLeadership Questionnaire. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2). https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol9-issue2-fulltext-112

Burns, J.M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.

DOF 2014. ACUERDO número 717 por el que se emiten los lineamientos para formular los Programas de Gestión Escolar. Viernes 7 de marzo de 2014. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5335233&fecha=07/03/2014#gsc.tab=0

Flamand, L., Arriaga, R., y Santizo, C. (2020). Reforma educativa y políticas de evaluación en México, ¿instrumentos para abatir el rezago escolar y promover la igualdad de oportunidades?. Foro internacional, 60(2), 717-753. Epub 14 de agosto de 2020.https://doi.org/10.24201/fi.v60i2.2737

Flores-Flores, H. (2021). La gestión educativa, disciplina con características propias. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i1.2832

Goleman, D. (2002). Liderazgo: El poder de la inteligencia emocional. Barcelona, España. Editorial Kairós.

Hernández, M. (2019). Reforma educativa y necesidades de formación de los directores de educación primaria en el Estado de México. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación y El Desarrollo Educativo, 9(18), 153–183. https://doi.org/10.23913/ride.v9i18.416

Higham, R., Hopkins, D., y Matthews, P. (2009). System Leadership In Practice. McGraw-Hill Education.

INEE. (2015). Evaluación del diseño de la oferta de formación continua del servicio profesional docente. https://www.inee.edu.mx/portalweb/suplemento12/evaluacion-formacion-continua-del-spd.pdf

INEGI. (2021). Censo de Población y Vivienda 2020. Ciudad de México, México.

indeed. (2022, diciembre). Qué es el liderazgo transformacional: definición y ejemplos. https://mx.indeed.com/orientacion-profesional/desarrollo-profesional/liderazgo-transformacional-definicion-ejemplos

Leithwood, K., Mascall, B., y Strauss, T. (2009). Distributed leadership according to the evidence. EEUU. Editorial Routledge Press.

Ley General del Servicio Profesional Docente 2013, de 11 de septiembre, que establece los criterios, los términos y condiciones para el Ingreso, la Promoción, el Reconocimiento y la Permanencia en el Servicio. DOF: 11/09/2013. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5313843&fecha=11/09/2013#gsc.tab=0

Maxwell, J. (2020). The Leader's Greatest Return: Attracting, Developing, and Multiplying Leaders. HarperCollins Leadership.

Moreno-Casado, Héctor, Leo, Francisco M, López-Gajardo, Miguel A, García-Calvo, Tomás, Cuevas, Ricardo, & Sánchez-Oliva, David. (2021). Adaptación y validación de la escala de liderazgo MLQ-5X al contexto educativo español. Anales de Psicología, 37(2), 311-322. Epub 21 de junio de 2021.https://dx.doi.org/10.6018/analesps.37.2.425351

MUSICCO NOMBELA, D. (2020). La globalización, repensar McLuhan en el siglo XXI. Revista Comunicación y Hombre, 18, 13-15.

Ortega, M. (2016). Los directores aprendiendo de sus maestros. Psicogente, 19(36), 217-226. http://doi.org/10.17081/psico.19.36.1293

Peraza Guzmán, A. (2016). La reforma educativa, realidades y perspectivas. El fracaso del normalismo y la implementación de nuevas políticas en el ejercicio de la docencia en México. Revista In Jure Anáhuac Mayab. 5(9), 108-131. http://injure.anahuacmayab.mx/index.php/injure/article/view/24/25

Pont Ferrer, B. (2017). Reformas educativas: el caso del liderazgo escolar en perspectiva comparada. Universidad Complutense de Madrid. Madrid, España. [Tesis doctoral]. https://eprints.ucm.es/45556/1/T39403.pdf

Robinson, V., Lloyd, C., & Rowe, K. J. (2014). El impacto del liderazgo en los resultados de los estudiantes: Un análisis de los efectos diferenciales de los tipos de liderazgo. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 12(4), 13–40. https://repositorio.uam.es/handle/10486/663297

Santizo Rodall, C. (2011). Gobernanza y participación social en la escuela pública. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(50), 751–773. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662011000300005&lng=es&tlng=es.

Sardon Ari, D. (2017). Liderazgo transformacional y la gestión escolar en instituciones educativas primarias. Revista de Investigaciones Altoandinas - Journal of High Andean Research, 19(3), 295–304. https://doi.org/10.18271/ria.2017.294

SEP. (2013). Programa Nacional de Carrera Magisterial. 01 de enero de 2013. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/programa-nacional-de-carrera-magisterial

SEP. (2017). La Autonomía curricular en el Nuevo Modelo Educativo. https://www.gob.mx/sep/documentos/la-autonomia-curricular-en-el-nuevo-modelo-educativo

SEP, (2020). Programa Sectorial de Educación 2020-2024. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/3046.pdf

SEP-SNTE. (2015). Programa Nacional de Carrera Magistral. Lineamientos Generales (2011). https://www.gob.mx/sep/documentos/lineamientos-generales-programa-nacional-de-carrera-magisterial

Sierra Villamil, G. (2017). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista EAN, 81(Julio-Diciembre), 111–128. https://doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1562

Spillane, J., y Ortiz, M. (2016). Perspectiva distribuida del liderazgo y la gestión escolar: implicancias cruciales. En J. Weinstein (Ed.), Liderazgo educativo en la escuela nueve miradas, 155-176, Santiago, Chile. Universidad Diego Portales.

The Leadership Challenge, y John Wiley & Sons, Inc. (2017). LPI®: Inventario de prácticas de liderazgo® JAMES M. KOUZES & BARRY Z. POSNER (Informe de evaluación individual). https://www.leadershipchallenge.com/LeadershipChallenge/media/SiteFiles/resources/sample-reports/tlc-lpi-360-spanish-v5.pdf

Ugalde Villalobos, M. E., & Canales García, A. (2016). El liderazgo académico, comunicación asertiva y motivación. Revista Ensayos Pedagógicos, 11(2), 45-61. https://doi.org/10.15359/rep.11-2.2

UNESCO. (2017). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. París, Francia: UNESCO.

Vaillant, D. (2015). Liderazgo escolar, evolución de políticas y prácticas y mejora de la calidad educativa. Documento encargado para el Informe de seguimiento de la EPT en el mundo 2015, Educación para todos 2000-2015: logros y desafíos. In Education for All Global Monitoring Report 2015. ED/EFA/MRT/2015/PI/9. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.4047.3126

Valle Tépatl, S., y Pérez Expósito, L. (2020). La mejora continua de la educación Principios, marco de referencia y ejes de actuación. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. México.

Published

2024-07-09

How to Cite

Training needs and school management and leadership challenges:: A Mexico City secondary school study. (2024). Arista Crítica, 4, 30-44. https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.4.10376