This is an outdated version published on 2023-09-23. Read the most recent version.

Identity in Latin America in the work Estancia, op. 8 (1941) by Alberto Ginastera

An Interpretative Musical Analysis

Authors

  • David Calvache Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.3.10155

Keywords:

Latin-American identity, musical analysis, interpretation, Ginastera

Abstract

This work analyzes the musical composition Estancia, op. 8 (1941) by Alberto Ginastera, taking into account its musical, literary, and social origins and influences. Its themes and artistic content highlight issues that, even though they emerged in the 19th century, continue to be relevant in Latin America today. It begins with the concepts of mestizaje and Latin American identity as a framework. Then, it provides a literary perspective on the context of the musical work's plot. Subsequently, a structural and stylistic analysis of Estancia is conducted, emphasizing what can be considered as musical mestizaje through the various voices found in its compositional language and how Ginastera brings them together. It concludes with a general interpretation of the music and its context, examining what can be considered common among the convergence of so many heterogeneous aspects in the work of the Argentine composer, what the concept of Latin American identity might be derived from the composition, and how some of the issues raised in the work are still relevant today.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • David Calvache, Universidad de Nariño

    Licenciado en Música, Universidad de Nariño Maestrante en Pedagogía y Cultura, Universidad de Nariño San Juan de Pasto, Colombia

References

Almagro, B. (2017). El nocturno musical, pictórico y literario: Un espacio para la hibridez y la sinestesia. Confluencia, 33(1), 128-142. Retrieved June 9, 2021, from https://www.jstor.org/stable/26529293.

Arellano, J. (2019). El Concepto de Identidad. Una aproximación a la Música en América Latina. Revista NEUMA, Año 12 Volumen 1, Universidad de Talca, (36-59).

Cesarios, S. (2007). La Cultura Popular: La Música Como Identidad Colectiva. Diálogo Andino - Revista de Historia, Geografía y Cultura Andina, (29), 29-46.

Cook, N. (2021). Music: A very short introduction. Oxford University Press.

Gamboa, N. (s.f.). Analytical and Historical Considerations of the Ballet "Estancia" by Argentinean Composer Alberto Ginastera.

García, J. (2009). La música y la voz. Bajtín y el estudio de la tradición oral. Itinerarios: Revista de Estudios Lingüisticos, Literarios, Históricos y Antropológicos, 10(10), 37–44.

Gaviria, C. A. (2010). Alberto Ginastera and the guitar chord: An analytical study. [Tesis de maestría, University of North Texas]. Repositorio Institucional de la University of North Texas https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc33152/m1/1/

Ginastera, A. (1941) Estancia, op.8. Reducción para piano por Barry & Cia. Barry Editorial, Com., Ind., S. R. L. Buenos Aires, 1964.

González, B. (2020). El Estilo, Triste o décima. Uruguay Educa. Recuperado de https://uruguayeduca.anep.edu.uy/recursos-educativos/5206#:~:text=El%20Estillo%2C%20también%20llamado%20Triste,en%20décima%20con%20verso%20octosilábico.

Laplantine F., y Nouss, A. (2007). Mestizajes: De Arcimboldo a zombi. Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Larraín, J. (1994). La Identidad Latinoamericana: Teoría e Historia. Estudios Públicos, 55.

López, L. (2012). Danzas del ballet Estancia op. 8ª, Alberto Ginastera, Un acercamiento a la obra. [Tesis de maestría, Universidad EAFIT]. Repositorio Institucional de la Universidad EAFIT https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/1435/Leopoldo_LópezGonzález_2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Morillo, R. G., & Chivers, G. (1952). Aesthetic Trends in Argentine Music. Tempo, 25, 7–10. http://www.jstor.org/stable/943804

Nuñez, H. (2008). Sobre el concepto de identidad latinoamericana. Cuadernos Americanos: Nueva Época, 2, 181–199.

Ramos, V. (2012). La identidad latinoamericana: proceso contradictorio de su construcción-deconstrucción-reconfiguración dentro de contextos globales. Inter-cultures, Quebec, Canadá.

RTVE. (1979, 26 de agosto). A Fondo, con Alberto Ginastera. [Video]. YouTube. https://youtu.be/AUctfLDZNUc

Schwartz-Kates, D. (2002). Alberto Ginastera, Argentine cultural construction, and the Gauchesco tradition. Musical Quarterly, 86(2), 248–281. https://doi.org/10.1093/musqtl/gdg009

Schwartz-Kates, D. (2010). Alberto Ginastera : a research and information guide.

Signorelli, M. (2013). Campo-ciudad: enigma, política y verdad de puestas en escena del ballet. Http://Telondefondo.Org/Numeros-Anteriores/Numero17/Articulo/467/Campo-Ciudad-Enigma-Politica-Y-Verdad-De-Puestas-En-Escena-Del-Ballet-Estancia-De-Alberto-Ginastera.Html, 1952(ISSN N° 1669-6301), 65–79.

Signorelli, M. (24 de septiembre de 2016). Imágenes gauchescas en las representaciones coreográficas de ESTANCIA de Alberto Ginastera. [Exposición]. Mes Ginastera en el Conservatorio de Música Gilardo Gilardi, La Plata, Argentina.

Vergara, J. y Vergara, J. (1996). La identidad cultural latinoamericana. Un análisis crítico de las principales tesis y sus interpretaciones. Persona y Sociedad [Preprint].

Viñas Piquer, D. (2002). Historia de la crítica literaria. Ariel.

Vitale, L. (2001). Del tango a la salsa. Música popular e identidad latinoamericana. Resonancias vol. 5, n°8, pp. 108-111.

Yepez Cordero, S. (2017). Acerca de la identidad latinoamericana. Repertorio Americano, (25), 39-61. Recuperado a partir de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/repertorio/article/view/9250

Published

2023-09-23

Versions

How to Cite

Calvache, D. . (2023). Identity in Latin America in the work Estancia, op. 8 (1941) by Alberto Ginastera: An Interpretative Musical Analysis. Arista Crítica, 3, 75-93. https://doi.org/10.18041/2745-1453/rac.3.10155

Similar Articles

1-10 of 16

You may also start an advanced similarity search for this article.